IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо публичното предлагане на ЦСКА не успя?

Според анализатори сред причините са високият праг за успех на емисията, надценената акция, недоверието към мениджмънта и липсата на стратегия

08:47 | 21.05.14 г. 17
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Защо публичното предлагане на ЦСКА не успя?

На 19 май (понеделник) приключи първичното публично предлагане (IPO) на акции на футболния клуб ЦСКА. Подписката претърпя неуспех - бяха записани акции за над 1 млн. лв., което обаче бе само една четвърт от необходимото за успех на емисията.

Първоначално IPO-то изтичаше на 4 април, но бе удължено с 45 дни. Неуспехът означава, че записалите акции ще трябва да посетят офис на инвестиционен посредник (каквито са и банките), за да си вземат парите обратно, като разбира се - ще загубят платената комисиона за покупката.

Но пред тях ще има още две опции – да получат акции от съществуващите на цената от IPO-то (3 лв. за брой) или да дарят средствата във фонд на клуба. Това обяви днес главният акционер в ЦСКА Александър Томов по време на пресконференция относно перспективите пред клуба след края на публичното предлагане. Той увери, че ще има ново IPO и обеща, че то ще бъде успешно. Томов се надява, че през 2015 г. клубът ще излезе на плюс, след като през 2008 г. клубът постигна оперативна печалба от над 2 млн. лв.

Защо IPO-то на рекордьора по титли у нас не беше успешно? Кога ЦСКА ще опита отново да излезе на пазара и да спази обещанието да стане публично дружество с прозрачно управление? Какво означава неуспехът на предлагането за родния капиталов пазар? Застрашено ли е доверието към пазара?

Investor. bg потърси отговор на тези въпроси от представители на инвестиционната общност, взели активно участие в IPO-то и проследили отблизо покупко-продажбата на ценни книжа.

- Защо IPO-то не беше успешно?

Цветослав Цачев, ръководител „Анализи“, ЕЛАНА Трейдинг: Набирането на капитала разчиташе не на инвеститори, а на фенове. Това явно не е достатъчна база за привличането на 4-5 млн. лв. Възможно е мнозина да са се отказали да участват с малки суми, защото нямаше големи покупки по време на предлагането и те са преценили, че няма да е успешно. Със сигурност имаше пропуски в организацията на предлагането и с популяризирането му, но като цяло времето беше достатъчно и слабата активност в средата на периода показва, че това не са били съществени пречки пред набирането на ресурс.

Явор Спасов, мениджър Бизнес развитие в БенчМарк Финанс: Според мен пет бяха факторите за успех или неуспех на предлагането: Първо - брой фенове, второ – желаещите да участват, трето - паричното изражение на желанието им, четвърто - инвеститори и спекуланти, и пето - маркетингът. Фактори едно, две и пет са общо взето фиксирани числа, така че сумата на привлечените средства зависеше от това колко пари ще дадат феновете. Обявената минимална сума явно е била оптимистична.

Стефан Силянов, експерт Управление на риска в УД Селект Асет Мениджмънт: IPO-то на ЦСКА не беше успешно заради фундаменталните показатели на компанията. Финансовите данни и липсата на стратегия за развитие с постъпилите средства възпрепятстваха записването на акции от институционалните инвеститори, както и на други пазарни участници с опит и задълбочени познания в областта. Очевидно мениджмънтът на клуба разчиташе на привличане на средства от феновете на отбора, но минималният праг за успешна емисията се оказа твърде висок.

Светослава Митишева, брокер в ИП Булброкърс: Неуспехът на предложената емисия акции от ЦСКА не е изненада за никого. От старта на търговията с временните акции - 21 март, до 19 май, клубът успя да продаде едва 359 206, което е малко над 25% от обявения минимум, за да бъде успешна емисията. Сред причините за този неуспех са лошото финансово състояние на клуба, надценената стойност на акцията и недоверието към мениджмънта. Затова и освен феновете на отбора, традиционните инвеститори в акции не участваха.

Последна актуализация: 09:09 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

17
rate up comment 1 rate down comment 0
bpst
преди 9 години
По-добре Лупи да беше направил една дарителска акция.Повече пари щеше да събере.На феновете и едно удостоверение за дарение им стига.А той - акции измислил...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 1 rate down comment 3
cokrat1
преди 9 години
Като четеш коментарите под тая тема, разбираш колко *** и злобни парчета има.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 7 rate down comment 0
abdul
преди 9 години
Цялата работа с тия "акции" на ЦСКА е за да се му се избръше насрания засъхнал ***, на туй гуй*но томов.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 10 rate down comment 1
misanthrope
преди 9 години
Чак сега ми светна Сашко Томов какво беше замислил АМА НЕ СТАНА.Взе ЦСКА без пари, като пое дълговете, Обаче не ги плати. Плати малка част, разсрочи изкара на сергията и сложи една УБАА цена.Е*ати тариката! Вземаш нещо без пари, после го продаваш за 5 Милиона . :)И можеше и да стане ако не беше толова алчно к***ле и беше сложил по-ниска цена
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 6 rate down comment 0
0pk
преди 9 години
Кои сме вие и кои сте ние ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 7 rate down comment 2
bgMan
преди 9 години
Мошениците са си мошеници, обаче затова вие и за 1000 години не можете да постигнете това, което някой здравомислещ, морален и образован може да направи за 10-20 години.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 10 rate down comment 8
SS-23
преди 9 години
Акциите са кухи хартийки (за които няма и гаранция, че ще получиш дивидент) за балъци и наивници ! А Путин е ... умен човек ! :)))Акцията е хартиен изразител на надеждата и жаждата за материализиране на тази надежда!Когато на капиталисте не му достига кеш, той "пуска акции", успоредно с което и реклама ! :)) След което няколко от неговите хора (скрити) започват с рязко купуване на акции (хвърля се захранката) и какво обикновено наблюдаваме след това - шарана започва да кълве на ... кола кука ...дърпайки все по-силно (цената расте) . Рибаря има вече улов, а за шарана - няма откачане ! :)) Хитра, много хитра масонска тактика (грабеж) , при това - законен !! (шарана сам *** куката .... заради лакомия !) :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 7 rate down comment 7
Crux
преди 9 години
Не успя, защото комунистите са свикнали само да взимат, но не и да дават.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 11 rate down comment 2
bgMan
преди 9 години
Глупости приказваш.Все още в развитите икономики акциите са добър, търсен и предпочитан инструмент за инвестиция у търговия. Даже любимият ти Путин емитира доста такива за различни руски държавни компании и се радва на възможността да го направи. Това че някой акции са "кухи" е съвсем друга тема.Публичното предлагане на ЦСКА не успя защото не може да намери достатъчно хора (и фенове), които да се съгласят да дарят (харижат) определена сума пари за да спасят любимия си клуб.Кой нормален и грамотен човек ще погледне на акциите на ЦСКА като на инвестиция. Тези хитреци просто си търсят някои, които да им подарят известна сума пари за да спасят клуба и понеже повече не останаха "неодрусани сливи" напавиха тази фатка и се надяваха на достатъчен брой фенове, които да похарчат по 500-1000 лв. за любимия клуб.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 6 rate down comment 16
SS-23
преди 9 години
Защо публичното предлагане на ЦСКА не успя?====================Причината е много простичка, и даже не се крие в ЦСКА. И акции на Барселона да се предлагат - баламите ще са много малко !НИКОЙ НЕ ВЯРВА НА .... ХАРТИИ !! Акцията е инструмент измислен от масоните, за запушване на дупката - разликата между лихва и ръст ! Акцията е изразител на "вярата и надеждата" на инвеститора, че утре ще може да я продаде по-скъпо , а както знаем - няма вече "вярващи" !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още