IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Българите са сред най-нередовните платци в Европа

Всяка втора фирма в България няма пари в брой, за да се разплати с контрагентите си, показва проучване

14:02 | 18.09.14 г. 1
Българите са сред най-нередовните платци в Европа

Българите са едни от най-нередовните платци в Европа. Това показват данните от ежегодното проучване на EOS Group за 2014 г. „Навици за плащане в Европа“.

Нашата страна, заедно с Румъния, се нарежда в дъното на класацията по редовни разплащания, съобщават авторите на проучването. 

Българските компании получават със закъснение средно 25% от плащанията по издадените фактури, а допълнителни 5% отписват, защото не могат да бъдат събрани.

По този показател бизнес клиентите се оказват значително по-нередовни от крайните потребители – с 28% просрочени фактури спрямо 20% при последните. Подобна е тенденцията в Европа като цяло.

В дни средният период на забава в страната е 29 при средно 27 дни за цяла Европа.

Данните по сектори показват, че в България най-голям е делът на просрочените и отписани вземания при компаниите в сферата на търговията (37%), следвани от сектора на услугите (30%).

Според проучването финансовата дисциплина в западната част на континента е по-добра от тази на Изток: 78% от фактурите в Западна Европа и 72% от тези в Източна се плащат навреме.

Най-стриктна е финансовата дисциплина в Германия (83% редовни плащания) и Франция (80%), докато България и Румъния са в другия край на класацията по този показател с едва 70% плащания в срок. Забавените фактури са 19% за Западна Европа и 23% за Източна, а съответно 3 и 5% от задълженията се считат от компаниите за несъбираеми (отписани).

В опит да се справят със задлъжнялостта българските компании дават все по-кратки срокове за плащане на своите клиенти в сравнение със средните данни за Източна Европа.

Компаниите в страната ни се нареждат на второ място в района само след Полша по най-кратки срокове за отложено плащане, като определят средно 38 дни за бизнес клиентите и 24 дни за крайните потребители.

Конкретните резултати за България показват, че компаниите от промишлеността дават най-дълги срокове на отложено плащане на своите клиенти (40 дни), а най-кратки те са при фирмите в областта на търговията (34 дни), следвани от услугите (37 дни).

Над половината от анкетираните (58%) в страната твърдят, че се справят изцяло с вътрешни ресурси с управлението на вземания и едва 20% наемат колекторски агенции за събиране на вземанията си от бизнес клиенти.

Най-малко специализирана външна помощ използват компаниите в областта на търговията (69% от които управляват изцяло вътрешно риска). Това има своето отражение върху дейността им, тъй като те най-често не успяват да съберат навреме парите си, твърдят авторите на проучването.

Последна актуализация: 17:05 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
chervenuh
преди 9 години
Колекторските фирми нямат никаква юрисдикция да съберат пари. Единственото с което се занимават е да досаждат по телефона - обикновено само за да ги псуват хората :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още