IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

БДЖ е намалило задълженията си до 565 млн. лв.

Холдингът спира около 50 влака от следващата седмица заради орязана субсидия

16:10 | 06.01.15 г. 1
Автор - снимка
Създател
БДЖ е намалило задълженията си до 565 млн. лв.

Задълженията на Холдинг БДЖ в момента са 565 млн. лева. Дълговете през 2009 г. са били за 840 млн. лева, като направеното до момента е постижение за самата железница и за българската държава. Това обясни пред БНР  Владимир Владимиров, изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ". Той бе категоричен, че трябва да бъде изготвен план как тези задължения да бъдат погасени през следващите години.

От дружеството настояват да бъде направена и средносрочна инвестиционна програма, за да е ясно през годините какви средства ще бъдат отделени за обновяване на локомотиви и вагони. Инвестиционната програма зависи изцяло от възможностите на бюджета и от решенията на държавата, припомни Владимиров. „Досега има една тригодишна бюджетна прогноза за капиталовия трансфер, който ще бъде предоставен на БДЖ и от който могат да бъдат направени инвестиции. Предвидени в тази бюджетна тригодишна прогноза са по 30 милиона на година“, добави директорът. 

Според него обаче тази програма не дава възможност да се мисли достатъчно дългосрочно и да се планира закупуването на нови локомотиви и вагони. „Ако прогнозата е по 30 милиона лева например за 7 години, с 210 милиона лева вече може да се направи по-сериозна инвестиционна програма в БДЖ“, допълни Владимиров.

По думите му в момента е невъзможно за железницата да бъдат дадени пари по новата оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Много трудно могат да бъдат отпуснати средства и по програмата за екология в следващия програмен период. „Предполагам, че ще бъдат търсени варианти по оперативните програми, но на този етап все още няма такава възможност“, категоричен бе Владимиров.

Той потвърди информацията, че част от влаковете на БДЖ ще бъдат спрени от 12 януари заради орязаната субсидия. Той не потвърди изцяло излязлата вече информация, че ще бъдат спрени 50 влака от следващата седмица, които засягат основно линии от Северна България. Спирането на влаковете се налага заради орязаната субсидия на железниците за 2015 г.

„В общи линии ще бъдат тези влакове, които са излезли. Но, пак казвам, не на сто процента може да бъде изпълнено това. Има вероятност някои влакове да бъдат сменени с други“, обясни Владимиров.

Той обясни, че решението кои влакове да бъдат спрени се взима от гледна точка на рентабилността им. „Търсим варианта да бъдат спрени нерентабилните влакове, което ще има най-малък социален ефект. В последните дни преди спирането на влаковете ще стане ясно кои точно ще са те“, категоричен бе той.

Владимиров отказа и информация колко ще бъдат съкратените хора от железницата с обяснението, че изчисленията все още не са направени. Ще се освобождават хора в пенсионна възраст и такива на временни договори, както и тези, които доброволно напускат. След това ще стане ясно дали ще има нужда от редуциране на персонала, обясни директорът.

По-същественото е да бъде върнато БДЖ на релсите на реформите и те да продължат, каза още Владимиров. Той не коментира и възможността част от спрените влакове да бъдат заменени от автобуси, които да служат за довеждащ транспорт до основните жп гари.

Нова продажба на "Товарни превози"

Една от реформите в железницата е свързана и с продажбата на активи. Ще бъдат продавани излишни товарни вагони, локомотиви, пътнически вагони, обясни Владимиров. По думите му дружеството има и много излишни сгради, които ще се продават.

Владимиров припомни, че ще бъде направена нова процедура за приватизация на БДЖ „Товарни превози“, но кога точно ще се случи това зависи от Агенцията за приватизация. Дружеството е завършило 2014 г. с 16 млн. лв. загуба, обясни още директорът.

Въпреки трудната ситуация за момента БДЖ не планира поскъпване на билетите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:55 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 1
SA
преди 9 години
Защо никой журналист не се сеща да пита ръководството на БДЖ, след като реват за нови локоотиви и вагони, защо поддръжката на новите сименси е толкова лоша?Всички са надраскани с графити, климатиците редовно не работят (предимно на дизеловите), мият се веднъж на високосна и т.н.?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още