IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дуалното образование – оръжие срещу младежката безработица

Страните, които са го въвели, на практика имат висока младежка заетост

14:36 | 02.03.16 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Бертрам Ролман (вдясно) и служител във фабриката му в Гоце Делчев. Германският предприемач дава възможност на 40 млади българи да попиват практически знания, докато учат. <em>Снимка: Ройтерс&nbsp;</em></p>

Бертрам Ролман (вдясно) и служител във фабриката му в Гоце Делчев. Германският предприемач дава възможност на 40 млади българи да попиват практически знания, докато учат. Снимка: Ройтерс 

Допреди две години дуалното образование звучеше като нещо екзотично и непознато. Сега има ясна заявка за прилагането му и у нас, макар все още нормативно то да не е докрай уредено, пише в свой анализ за Инфограф Наталия Николаева. 

Дуалното образование залага в учебните програми както стандартната теоретична подготовка, така и стаж в дадено предприятие в зависимост от специалността. Предимствата на такава форма на обучение безспорно са много, особено за самите ученици, които освен че получават заплащане (обикновено между една трета и половината от обичайната заплата), придобиват и практически опит по време на обучението си. В резултат на това те излизат подготвени на пазара на труда, което пък позволява започването на по-добра работа срещу по-високо заплащане. Погледнато от по-широк ъгъл, дуалната форма на обучение играе важна роля и за икономиката на съответната страна, която го прилага, като оказва пряко влияние върху намаляването на младежката безработица с всички ползи, следващи от това.

Редица европейски държави прилагат модела успешно. Германия, Австрия и Швейцария са страните, с които обикновено се асоциира дуалното обучение. Именно това са и страните с традиционно най-ниската младежка безработица. Дуалната система е позната и в редица други страни като Дания, Холандия, Унгария, Хърватия, Австралия, Китай.

На първите две графики са представени младежката безработица и младежката заетост в ЕС за възрастовата група между 15 и 24 години. 

Разглеждаме именно тази група, тъй като при нея пряко се проявява ефектът на дуалната образование. На графиките ясно се вижда, че Швейцария, Германия и Австрия са страните с най-ниски нива на младежка безработица. Стойностите там за 2014 г. са съответно 7,5%, 7,7% и 10,3% при средно за ЕС 22,2% и 23,8% за България. Нивата се запазват ниски през всички разгледани години, дори в периода на кризата.

Силни резултати постигат още Холандия и Дания (можете да ги активирате от легендата), които също прилагат тази система, както и Малта, в която през последните години са направени редица инвестиции в развитието на професионално обучение. На другия полюс остават страни като Гърция, Испания и Португалия.

При заетостта на младежите в диапазона 15-24 години първите места отново държат от същите държави, като на пето място стъпва Великобритания, която също прилага активно дуалната система на обучение. Разликата в младежката заетост между най-добре и най-зле представящите се държави (съответно Швейцария и Гърция) е близо 5 пъти.

Третата графика представя дела на „чираците" във фирмите в различните страни. Дефиницията за чирак най-пълно се доближава до заложената в дуалната система на обучение професионална практика. Чиракуването има силно изразени специфики в отделните страни.

Според дефиницията на ЕК то продължава обикновено до 4 години, като младежите имат статус на заети. Те подписват договор и получават възнаграждение, което е договорено или постановено със закон. Системата е силно регулирана, главно на трипартитна основа (между синдикатите, бизнеса и правителството). Целта е получаването на професионален профил или квалификация. Едно бързо сравнение със стажантските програми показва, че те са обикновено с продължителност по-малко от една година, като често статутът на младежите не е дефиниран. Много често те не получават и заплащане. Според посочените данни за този показател Германия и Австрия се нареждат на първите две места съответно с 5,3% и 4,7%. Най-малък дял чираци във фирмите има в Литва, Кипър и Унгария.

На четвъртата графика може да се проследи дела на учениците, посещаващи професионално училище и практика спрямо всички, включени в професионално образование и обучение. От нея се вижда, че 97% от младежите в Дания, записани в професионална форма на обучение, провеждат и стаж в предприятие. За Германия този дял е 88%, а Австрия и Великобритания са съответно с 45% и 44% при средни за ЕС нива от 28%.

На петата графика може да се проследи работната сила в Германия според нивото на професионално образование за 2013 г. Една от всеки пет компании в страната взима участие в дуалното образование и обучение. Повечето ученици остават на постоянна работа в тях след приключването на практиката. В производствените индустрии повече от 70% от чираците биват назначавани в съответната фирма.

Швейцария също е добър пример за успешното прилагане на дуалното образование. Страната отчита най-високи нива на младежка заетост, поддържайки ги над 60% за всички разглеждани години. За учебната 2013/14 г. 64% от учещите средно образование са избрали професионалното образование и обучение. Там то е предимно в дуална форма – 90% от учениците, ориентирали се към професионално обучение за същата година. Трите най-предпочитани сектора тогава са били бизнес и администрация, търговия на едро и дребно,  строителство и градско планиране.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:52 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

4
rate up comment 2 rate down comment 3
misanthrope
преди 8 години
Ами аз да ти обЯсня разликата. 1) Техникумите едно време даваха знания, дето към днешна дата много от инженерите ги немат за разлика от дуалното обучение, дето ти го описах по-долу2)Техникумите никой не ги е закрил, седят си и днес, НО много им падна нивото. Учителите избягаха и на тяхно място дойдоха кютуци, учениците вече способните ходят по гимназиите а в техникумите са средна работаИ ТЕ ТАКА!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 1
ivanrog
преди 8 години
Някой да ми обясни разликата с техникумите едно време, които закрихме после.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 2
ing5rov
преди 8 години
Ти какво си бачкАл , та си толкоз компетентен колко интелигентен требе да е барабата ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
Абе какво дуално образование какви 5 лева? Съвременните производства и услуги са така организирани, че за да бъдеш кирка ти трябва нормално основно или някакво средно образование и двуседмичен курс. После ти връчват да кажем един измервателен уред с червена и зелена част на скалата и почваш - закачаш електродите, пускаш уреда - зелено, значи е ОК, даваш го на следващия. Червено - сменяш - откачаш 2 съединителя, отвиваш 4 винта, изхвърляш, вземаш ново от шкафа, завиваш 4 винта, закачаш 2 съединителя - уред- зелено ГОТОВО.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още