IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tesla – финансов капан или революция

Важният въпрос - как Tesla ще успее да свали цената на Model 3 до 35 хил. долара и да запази заявените му характеристики

14:36 | 12.04.16 г. 14
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Бъдещето на електрическите автомобили днес се възприема с Tesla. Американската компания вече е лидер на пазара в очите на потребителите и водещ играч в технологично отношение.

Огромният брой на предварително заявените автомобили от новата серия Model 3 в часовете след представянето на модела потвърждава легендарния статут на Tesla в Америка. Тази еуфория се прехвърли и върху акцията, която скочи с над 100 долара и надмина 250 долара за брой за два месеца. Капитализацията на Tesla надхвърли 32 млрд. долара и е на 20% до стойността на General Motors. Акциите на иновативната компания се търгуват много повече от тези на традиционните производители, въпреки че Tesla все още не е донесла дори един долар възвращаемост за своите акционери.

Новият модел

Интригата около Model 3 трябва да продължи не повече от две години, когато ще започнат първите доставки. Тогава ще станат ясно подробности като „космическия“ дизайн на кормилната система и до каква степен автомобилът ще бъде автоматизиран в управлението. Потребителите се интересуват от външния вид и от електрониката. Инвеститорите също гледат характеристиките на продукта, защото смятат за по-важна реакцията на бъдещите купувачи. Ръководството на Tesla приложи доста усилия, за да убеди анализаторите, че има потенциал да разшири значително производството си. Акцията се покачи, защото инвеститорите виждат интерес към продукта и възможност той да бъде доставен на пазара.

Те обаче оставят на заден план важен въпрос като това как Tesla ще успее да свали цената на автомобила до 35 000 долара и да запази заявените му характеристики. Използването на алуминий за купето намалява тежестта на автомобила и увеличава разстоянието, което може да се измине с едно зареждане на батерията. Това вдига разхода двойно в сравнение с използване на стомана, което е критично важно за масовото производство на електрически автомобил. 

Поне са решени проблемите с доставките, така характерни за компанията, защото тесните места в производствения цикъл са премахнати. Tesla е готова за масово производство, поне според думите на изпълнителния директор Илон Мъск. Успехът обаче не се ограничава само до излизането от завода на очакваните 75 000 броя годишно, за което вече са направени инвестиции. Масовото производство, заедно със сервиз, продажби и изграждане на инфраструктура, са огромно капиталовложение, което може да нареди Tesla сред големите автомобилни компании. Или Model 3 да постави края на иновативния проект.

Новата ера на електрически транспорт

За краткото си съществуване Tesla си създаде голяма група от фенове. Част от тях притежават автомобил на компанията, а други се готвят да купят от новия модел. Това обаче не е първият път, когато производител получава големи поръчки и се готви да увеличи значително производството си.

Nissan LEAF стана разочароващ пример за голям интерес, големи планове и голямо разочарование. Той стана най-продаваният електрически автомобил в света, за който също имаше много заявки при представянето, последвани от планове за разрастване на производството и до посредствени продажби. Подозирам, че Tesla има много по-верни „фенове“ и бъдещите продажби ще зависят повече от характеристиките, отколкото от технологичното изпълнение на модела, където и сега има прекалено много проблеми.

Последният генерален проблем е батерията. При текуща цена от 250 долара за kWh се очаква да се постигне 88 долара за kWh за произведените в Tesla Gigafactory батерии. Оценките на компанията са дори още по-оптимистични, когато се постигнат икономиите от мащаба на производството във фабриката.

Конкуренцията също не стои на едно място: General Motors обяви цена от 145 долара за kWh за батерията на новия Chevrolet Bolt, който излиза на пазара през тази година на цена около 30 000 долара след субсидията. Tesla се наложи в тесния сегмент от скъпи автомобили с по-голяма мощност на двигателя и по-дълго разстояние, което може да се измине с едно зареждане. С новия си модел компанията се опитва да свали цената на същата концепция, въпреки че Nissan и GM стоят много по-добре в сегмента на малките градски автомобили. Към края на десетилетието Tesla ще се конкурира и с луксозни производители като BMW и Daimler, които знаят как да грабнат вниманието на купувачите. И които имат много големи икономии от мащаба на производството.

Подценена или надценена е Tesla?

Оценките на анализатори варират от 140 до 500 долара за акция. Техните прогнози се базират върху различни очаквания за растеж на приходите и нормата на възвращаемост.

Да приемем, че компанията успее да осъществи масови продажби на новия модел от началото на 2018 г. и благодарение на него надхвърли приходи от 20 млрд. долара след пет години. За да струва 250 долара една акция, е необходимо също така Tesla да постигне възвращаемост като BMW: 10% марж на печалбата преди данъци, лихви и амортизация.

Това е много висока цел, защото германската компания показва изключителни резултати. Ако свалим показателя до 8%, колкото е средният марж на Daimler, справедливата стойност на акция пада наполовина.

Tesla тепърва ще показва печалба при масово производство. И тя трябва да бъде феноменална, за да подкрепи очакванията на инвеститорите и да не се превърне във финансов срив. Tesla през последните няколко години не успя да покрие нито веднъж своите прогнози, но това не попречи на Мъск да заложи всичко на новия Model 3.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:25 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

11
rate up comment 7 rate down comment 0
Alx
преди 7 години
Основния автомобил харчи доста в трафика, освен това има консумативи (понякога скъпи, масла, ремъци, свещи, и тн), в Лондон и други подобни градове не плаща споменатата по долу такса, има разни безплатни места за паркиране и др привилегии... общо взето има много места по света където карането и използването на този автомобил ще излиза по евтино от стандартен пък било то и най икономичния дизел примерно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 0
Alx
преди 7 години
(тъпия форум се бъгва като сложиш символ за валута...)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 7 rate down comment 0
Alx
преди 7 години
GBP-11.50 на ден, което е около GBP-230 месечно. Включваме в сметката и безплатното зареждане. И вземаме предвид цената след правителствената помощ (в зависимост от мястото) цената може да падне USD-25,000... Но понеже 90% от тези неща ги няма в България това автоматично обезмисля покупката на такъв автомобил.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 4
sdar
преди 7 години
За втори автомобил, може само за из града. Въпросът е какъв ще е смисълът да поддържаш цял автомобил само за из града, вместо да си ползваш основния.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 2
Alx
преди 7 години
Перфектен 2-и автомобил за едно семейство, просторен, екологичен, безшумен и ако се използва в някоя бяла държава и голям град ПЕСТИ изключително много. (Ако караш ежедневно в Лондон например ти пести по
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 0
Alx
преди 7 години
The 85 kWh battery pack weighs 540 kg and contains 7,104 lithium-ion battery cells. Analysts estimate battery cost to be around 2122% of the car cost.Price for a replacement battery was US$44,000 in February 2015 - което обаче към момента няма значение поради факта че "The 85 kWh battery pack is guaranteed for eight years and unlimited miles".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 2
sdar
преди 7 години
Ако пробега е само 250км., това нещо дори и за малка БГ не става. Дори до морето не можеш да се добереш в една посока, забрави, просто не става. Ако можеше да се зареди за 5мин. на като на бензиностанция е ОК, ама това нещо сигурно ще се зарежда поне час. Като си спомня преди 2г. по Тракия като нямаше гръмната бензиностанция след Пловдив как беше, това ще е реално почти неизползваемо, освен за градски нужди.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 10 rate down comment 7
stanislavr
преди 7 години
По скоро капан. Предния модел е 74 хилки в долари, от тях 40 хилки батерия. Батерията е от 18 хиляди и нещо си елемента по 3,2 волта. Живот - 1000 зареждания, пробег около 250 километра средно, зависи от условията, а и с времето капацитетът на батерията пада. 40000/(1000*250)=0,16 цента на километър само амортизация на батерията, имаше и уловка с гаранцията и. За Канада тия "бактерии" не стават. Все пак е начало...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 7
Jay Gould
преди 7 години
На теслата дръжката - 35 000 за електричка са много.. да не говорим за сегашното дърво с цените им :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още