IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще спре ли скоро "войната" за комисиони в сектора на имотите?

Неетичните практики на пазара ескалират, а държавна намеса още няма заради опасения за загуба на бизнес. От това обаче губят и бизнесът, и клиентите

12:24 | 20.07.16 г. 18
Ще спре ли скоро "войната" за комисиони в сектора на имотите?

Темата за некоректните практики на пазара на имоти отново набира скорост заради възхода на пазара и появата на нови играчи, целящи бързи печалби – без значение дали инвеститори, или брокери.

Секторът е „отворен“ за измами от всякакъв калибър заради липсата на регулация, за която се говори от повече от 20 години, но така и не се случва. Направиха се неколкократни опити за приемането на закон за брокерската дейност, Националното сдружение „Недвижими имоти“ (НСНИ) дори подготви законопроект, който обаче не стигна изобщо нито до Министерския съвет, нито до Народното събрание.

Заради кризата на пазара като че ли имаше известен период на „затишие“. В последната година обаче сигналите за некоректни брокерски практики зачестяват. НСНИ проведе специална кампания, за да обърне внимание на потребителите за това докъде се простират границите на етичните отношения между собственици и агенции за имоти и какво всъщност представляват некоректните практики.

Стигна се и до намеса на институциите, а през миналата седмица Комисията за защита на потребителите (КЗП) предупреди, че една от големите агенции обвързва клиентите с изплащането на комисиона, когато те закупят от друго лице огледания чрез въпросната фирма имот, но не чрез договор, а чрез протокол за оглед на жилище.

Намесата на институциите обаче първо е все още спорадична и второ - така и остава без последствия. Некоректни участници на пазара продължават да набират клиенти по всякакви начини, защото няма регулация, която да ги задължава да спазват етични правила и няма как да изгубят права да практикуват професията.

Точно до КЗП НСНИ препрати и стотици сигнали за различни некоректни практики. Според сдружението обаче отговорът на Комисията нееднозначно показва, че начинът на рекламиране на недвижим имот не се приема за лоша практика, защото не е търговия от разстояние.

Най-честите некоректни практики

Ако изобщо агенцията и/или брокерът имат практика да подписват договори с клиентите си, в тях понякога има подвеждащи или неясни клаузи, коментира за Investor.bg Ирена Перфанова, председател на Управителния съвет на НСНИ. Изключително важно е агенциите да предоставят предварително ясни условия и финансови параметри за работа, клиентите им да са наясно с правата и задълженията и на двете страни и това да се скрепи с договор.

„Не е добра практика да се поднасят финансовите условия за дадена услуга, след като тя вече е извършена, или да се вмъкват в договорите клаузи, които ги правят безсрочни или неясни при какви условия се заплаща комисиона“, коментира Перфанова.

Друга некоректна практика е „кражбата“ на оферти – когато агенция за недвижими имоти присвоява оферта на друга агенция или на частно лице, публикувана в портал за имоти, без да получи съгласието на собственика, и така привлича клиенти. Често се случва и в обявите в порталите за имоти жилищата да са представени некоректно – площ, етажност, помещения, дори локация.

Разпространена практика е и агенции за имоти да притискат собственици – продавачи или наемодатели, да се откажат от сключен ексклузивен договор за представителство с мотива, че имат клиент, допълва Ирена Перфанова. „Простата логика води до разсъждението, че след като имаш купувач, защо не се свържеш с агенцията, която предлага имота, а искаш да й отнемеш бизнеса по този начин. Няма значение колко е голяма агенцията – зад подобен натиск седи опитът за „кражба на офертата“, поясни тя.

В немалко случаи некоректно се тълкуват от агенции и брокери и ексклузивните договори. Агенции, получили ексклузивни права да предлагат даден имот, понякога отказват да работят с клиенти на други агенции, т.е. целят двойна комисиона от купувач и продавач.

„Клиентите все още не са наясно, че агентът, който получава ексклузивните права, трябва така да предлага имота, че да предостави възможност на максимален брой клиенти да се състезават за него, включително клиентите на конкурентите, а не да търси собствена изгода, като цели единствено да реализира „двойна сделка“. Ексклузивните договори са много успешна формула за продажба на имоти и трябва да се стремим към нея, но не да я опорочаваме с лоши практики“, посочи Перфанова.

В НСНИ са получавани и сигнали за агенции, които задържат оригиналните документи и ключовете на недвижим имот след покупката с уговорката да търсят наемател. При намирането на такъв те не уведомяват собствениците, а се възползват от факта, че разполагат с нотариален акт и подписват договор с наемателя, за да събират наемите в своя полза. Историята се разбира, когато собствениците на имота искат да разберат какво се случва с процеса на отдаване под наем. След разкриването на измамата обикновено агентите „изчезват“. „Това е типичен случай за фирма, която не членува в браншова организация, не спазва етичен кодекс, не фигурира в професионални регистри, няма сайт, няма „лице“ на пазара“, пояснява Перфанова.

Друг сигнал, получен в НСНИ, е за подобна „агенция“ за имоти, с каквато строителна фирма извършва измама, като подменя номера на вече продаден апартамент върху архитектурния проект с несъществуващ номер и прави опит за препродажба на имота. Измамата е засечена от банката, която е трябвало да кредитира сделката, и от друг брокер, към който клиентите се обръщат за допълнителна консултация, но след като са подписали предварителен договор.

Ирена Перфанова обясни и че има практика агенции да събират т.нар. „стоп капаро“ от клиенти преди подписване на предварителен договор за сделка, което обаче не връщат, а търсят причини клиентът да се счита за неизправен или се бави връщането на парите с обяснението, че те са в сейф и има нужда от време за тяхното възстановяване. „Когато се оставя депозит в агенция за имоти, клиентите трябва да са наясно какво постигат с това плащане – спират имота от продажба само от агенцията или по волята на самия собственик и съответно какво им гарантира „стоп капарото“, съветва тя.

Последна актуализация: 07:59 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

7
rate up comment 4 rate down comment 2
SS-23
преди 7 години
В интерес на истината , изказването ми беше "по принцип" за конкуренцията , извадено от контекста на статията :)) Не съм в брокерският бранш ... в строително - инвестиционният бранш съм , но не в брокерската му част. Това за "нелоялната конкуренция" обаче е така . Няма "лоялна" конкуренция , по дефиниция. Щом има "конкуренция" , то тя със сигурност има "нелоялни" елементи иначе просто няма да е "конкуренция" , а картел.За клиентите на баМките : ами балами са! За да купиш нещо , за което в момента нямаш пари , значи да се отречеш от физико-математическите закони , оставяйки се подвластен на фикциите , т.е. на фиктивното. Знаем до какво води това!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 13 rate down comment 3
khao
преди 7 години
как си личи че се занимаваш с недвижими имоти, термините саконкуренция = лоялна конкуренциянелоялна конкуренция = никаква конкуренция ака измами :)Това че ти правиш аналогия че конкуренцията винаги трябва да е нелоялна, показва колко ви се е изместило мисленето в бранша. :)Пазара е свит, защото ни обират по всички фронтове, няма как. ето даже сам си го обясняваш, свит е щото няма балами ... а клиентите на банките що ги наричаш балами ? :) .... та в тоя ред на мисли, няма и балами за имотии пазара ще си остане свит докато всеки пишман бизнесмен гледа на клиентите си като на балами :) Сменете си практиките и пазара ще се отпуши
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 11 rate down comment 1
khao
преди 7 години
Това с общите части си е чиста измама, все еднои преди 15-20 год не са ги смятали и са ни ги подарявали ....дабави и терасите на същите цени като апартамента
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 5
SS-23
преди 7 години
Неетичните практики на пазара ескалират, а държавна намеса още няма заради опасения за загуба на бизнес. От това обаче губят и бизнесът, и клиентите---Щото пазара е крайно свит , т.е. - няма го никакъв , няма кредитни балами. В такава ситуация - "нелоялната" конкуреция няма как да я няма. Между другото , аз не знам да има понятие - "лоялна конкуренция" ? Щом има конкуренция , то тя винаги е в някакъв смисъл "нелоялна". Ако всички имаха еднакви цени и условия , по какъв критерий щеше да избира клиента ? По никакъв - щеше да отиде при най-голямата агенция /фирма/ , т.е. при най-скъпата. Т.е. липсата на конкуренция или т.н. картел е в полза на най-големите играчи и не е в полза на клиента.Както има една приказка - по добре сива икономика , отколкото никаква
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 14 rate down comment 1
toto
преди 7 години
Проблемите с тези посредници ще се решат само с навлизането на Голям и мощен играч, които да наложи своите коректни практики. Не е невъзможно, защото на пазара на наеми вече има такъв AirBNB. Странно но точно там има най много проблеми а този играч се справя със завидна лекота до момента. Само хотелиерите да не скочат като таксиджиите :) тогава държавната намеса ще бъде даже вредна....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 20 rate down comment 1
Trustcrusher
преди 7 години
Само не разбрах, тотално всеобщите практики1. да се добавят към всеки апартамент 30-40 кв.м. "общи части" на цена за кв.м. колкото на фактически застроената площ, и2. гаражите, които следва да са част от имота, да се продават отделно на хумористични цени,част от етичните практики ли се водят? Понеже явно така излиза. И нека не се заблуждаваме - в този бизнес случайните хора не са много, така че регулации няма да има.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 15 rate down comment 1
melon
преди 7 години
Тегав е пазара. Има и недобри посредници и недобри клиенти.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още