IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Потребителите все по-често търсят устойчиви дрехи вместо бърза мода

Младите хора най-вече искат дрехи, направени от висококачествени материали, и носят тези, които имат, по-дълго

09:25 | 10.12.16 г. 2
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Модните вериги като H&M, Zara и Forever 21 завладяха света на търговията на дребно, обещавайки бърза мода: евтина, модерна и за еднократна употреба, пише Bloomberg.

Този сезон обаче има повече потребители, които искат точно обраното. Данните показват, че потребителите – особено младите до 35 години, които са целевият пазар на компаниите за бърза мода, все по-често търсят дрехи, направени от висококачествени материали или носят тези, които имат, по-дълго. Някои дори търсят облекла втора употреба или рециклирани дрехи.

През 2016 г. над 14% от американските потребители търсят дрехи и аксесоари, направени от естествени материали, което е с 12,9% повече спрямо миналата година, показват резултатите от проучване на Euromonitor International. Процентът на потребителите, които търсят дрехи, използвани повторно или рециклирани, е нараснал с 2% тази година. А все повече хора от поколението Y търсят „устойчиво произведени“ облекла и аксесоари, особено в сравнение с други възрастови групи.

Тази промяна към т.нар. устойчиви облекла заплашва устоите на модната индустрия, която иска потребителите да сменят бързо стиловете и да се придвижват към следващите горещи тенденции.

„Компаниите за бърза мода определено имат процъфтяващ бизнес, но има и все по-голям интерес към винтидж модата, има и хора, които се учат да шият и плетат, да прекрояват и коригират“, казва Сюзан Браун, моден експерт, която работи като текстилен куратор към Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum. “Има Бруклинизация (от квартала в Ню Йорк Бруклин – бел. ред.) на света – интерес към висококачествени, ръчно направени неща, които имат собствена история“.

Предизвикателството може да дойде по-скоро, отколкото големите вериги очакват. Потребителите са по-склонни да пазаруват от нишови, по-малки компании този сезон, според Deloitte. Някои от тези търговци на дребно предлагат устойчиви отстъпки за по-трайните и висококачествени продукти – например сайтове като Zady или Everlane.

“Хората искат да купуват тенденции все по-малко и по-малко“, казва Дженфър Баумгартнер, клиничен психолог и автор на книгата “You Are What You Wear: What your Clothes Reveal About You”. “Изглежда те предпочитат да купуват стоки, които са класика и ще издържат дълго време. Промяната се случва и печели все повече популярност в обществото“, казва тя.

Според нея ще бъде трудно за концепцията за бърза мода да използва висококачествени, екологични материи и да не създава „масови отпадъци“.

Компаниите за бърза мода обаче се опитват да отговорят на тенденцията. През 2013 г. H&M стартира световна инициатива за събиране на дрехи, с която окуражава потребителите да използват отново дрехите си и да ги рециклират. Веригата продава и т.нар. колекция „conscious – линия, създадена изцяло от устойчиви материали. Zara стартира първата си устойчива линия – Join Life, през септември. Колекцията се състои от по-прости дизайни и дрехи, направени от рециклирана вълна, органичен памук и Tencel – плат, включващ регенерирана дървесина.

Тези дрехи обаче представляват едва 1,5% от асортимента на Zara и 3,5% от този на H&M, казва Емили Бецант, главен анализатор на фирмата, следяща модата, Edited. Самият характер на компаниите за бърза мода, трупащи високи приходи, за мнозина е неустойчив, допълва тя.

„Като цяло бързата мода и устойчивостта не са съюз, обречен на успех“, казва Бецант. Според нея най-голямото предизвикателство за търговците на дребно ще бъде да направят цените и предлагането на устойчивите продукти достъпни за младите. Понижаването на цените на устойчивите колекции на марки като H&M и Zara ще помогне на тези компании да останат значими, тъй като много потребители пазаруват от тях, защото са евтини.

Въпреки това някои в индустрията смятат, че поколението Y ще спести пари, харчейки повече за по-трайни продукти. Потребителите започват да осъзнават кога са „твърде бедни, за да купуват евтино“, казва Максин Бедат, главен изпълнителен директор на сайта за дрехи Zady.

“Проблемът, пред който сме изправени като общество е, че 150 млн. нови артикули в модата се произвеждат на глобално ниво всяка година“, казва Бедат. „Предизвикателството е да се произвеждат дрехи с такъв дизайн, че хората да искат да ги носят повече от седем пъти“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:54 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още