IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЦИЕ се нуждае от 615 млрд. долара инвестиции в транспортна инфраструктура до 2025 г.

С политически консенсус, правилно приоритизиране на проектите, подобряване на законодателството и добра координация регионът може да задмине Западна Европа

14:14 | 13.07.17 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Въпреки напредъка през последните години все още има голяма нужда от по-ефективна и по-модерна транспортна инфраструктура в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), за да се подкрепи стремежа към растеж на региона. При наличието на правилни условия регионът ще задмине Западна Европа през следващите пет години, а растежът на строителния пазар ще достигне 3,1% годишно, създавайки добри възможности за местните и международни компании и инвеститори.

До такова заключение достига консултантската компания PwC в свой доклад, посветен на транспортната инфраструктура в региона и инициативата „Три морета“.

Страните от ЦИЕ формират 29% от територията на Европейския съюз (ЕС) и 22% от населението му, но само 10% от брутния му вътрешен продукт (БВП). Инициативата „Три морета“ обаче представлява възможност да се решат най-важните предизвикателства пред него, като едно от тях е финансиране развитието на транспортната инфраструктура.

Според доклада в транспортната инфраструктура в региона са били инвестирани над 150 млрд. долара чрез структурните фондове на Европа. Нуждата от допълнително развитие обаче остава голяма, като до 2025 г. ще са нужни още 615 млрд. долара.

След десетилетия недостиг на инвестиции ЦИЕ постига безпрецедентен напредък през последните години. Около 5 600 км. нови магистрали са били построени през последните 20 години. Освен финансирането от структурните фондове на ЕС, допълнителни средства са предоставени от Механизма за свързване на Европа и Европейската инвестиционна банка. Освен това частните инвеститори са вложили милиарди евро в ключови транспортни проекти в Полша, Словакия, Унгария и Хърватска.

Според авторите на доклада, макар че интересът на инвеститорите продължава, те търсят добре подготвени проекти с добро съотношение между риск и възвръщаемост. Постигането на този правилен баланс ще бъде ключово за привличането на продължителни инвестиции, особено като се има предвид голямата сума, която ще е нужна в бъдеще.

Докладът разглежда подробно петте ключови транспортни коридора, които се очаква да играят основна роля за свързването на страните от „Трите морета“ - Северно море-Балтийско море, Балтийско море-Адриатика, Рейн Дунав, Ориент и Средиземноморски. Според авторите за завършването на над 2 хил. проекта по тези пет транспортни коридора ще са нужни над 384 млрд. евро.

Авторите дават шест основни препоръки, за да могат да се постигнат амбициите на страните в региона. На първо място е нужен политически консенсус върху ключовата транспортна инфраструктура, която да преодолява политическите сътресения и промени в националните правителства.

Много от съществуващите проекти са изправени пред административни и процедурни трудности основно заради фрагментирания подход към финансирането, планирането и изпълнението в резултат на различните национални изисквания. Именно затова втората препоръка е да се създаде добре структурирано, координирано ново законодателство на национално и регионално ниво.

Според авторите на доклада правилното приоритизиране ще доведе до стабилно изпълнение на бъдещите проекти, което ще улесни инвестициите,. Специално внимание трябва да се отдели на по-широката мрежа и мултинационалните проекти.

Страните от региона никога не са били в първите редици по развитие на напредничави инструменти за инфраструктурно финансиране и може да се нуждаят от подкрепа за изграждането на капацитет и подготовката на проектите от частни инвеститори, за да се наложат осъществими, добре структурирани и успешни проекти.

Петата препоръка е свързана с подобряването на съществуващите вече проекти. За тази цел е нужна стандартизация на процесите и процедурите, както и ограничаване на административните бариери и процедури.

Не на последно място авторите препоръчват приемане на заключенията от ключови уроци, особено при координирането на няколко власти, подготовката на осъществими проучвания и процедурите за консултации със заинтересованите страни. Това ще помогне за по-доброто изпълнение на проектите и ускоряване на инвестициите.

В доклада се допълва, че 75% от инфраструктурата, която ще съществува през 2050 г., все още я няма днес. Новите технологии ще имат своето влияние не само върху начина, по който транспортната инфраструктура се създава, построява и оперира, но и върху транспортните услуги. Това предполага, че регионалният подход на инициативата „Три морета“ към предизвикателствата в изграждането на инфраструктура предлага най-добрия вариант за ефективност и успех.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:59 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
julian12
преди 6 години
От кога в Европа се изчислява всичко в долари?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 0
khao
преди 6 години
С политически консенсус, правилно приоритизиране на проектите, подобряване на законодателството и добра координация регионът може да задмине Западна Европа------------------толкова сложни думи са използвани като можеше само да кажете .... че политиците са некадърни крадци! и смисъла щеше да се запази
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още