IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо Volkswagen иска да прави коли в Руанда?

От тази бедна страна с нищожен автомобилен пазар зависи стратегията на германците за бъдещето

10:22 | 08.07.18 г. 7
Автор - снимка
Автор
<p>
	<em>Снимка: Volkswagen</em></p>
<p>
	&nbsp;</p>

Снимка: Volkswagen

 

Гигантът Volkswagen открива завод за производство на коли в Руанда: тази доста причудлива новина обиколи медиите в края на юни. На пръв поглед решението е абсурдно: източноафриканската държавица е доста скромен пазар (3000 нови автомобила годишно), едно ново Polo струва 33 пъти средния годишен доход на местните хора (и само 2 пъти средния годишен доход на един жител на София, макар да обичаме да се оплакваме колко сме бедни). Нито пък Руанда е страна с особени традиции в технологичните производства. Всъщност страната, която е четири пъти по-малка от България, но с почти двойно по-голямо население, е широко известна само с чудовищния геноцид, проведен през 90-те от едната доминираща народност в нея над другата. 

Защо тогава Volkswagen се решава на такава авантюра?

Още повече, че всички предишни опити да се правят автомобили в "черна" Африка неизменно са се проваляли? Отговорът е, обяснява шефът на компанията за Африка Томас Шефер, че германците искат да наложат тук един изцяло нов бизнес модел.

Впрочем думата "производство" не бива да ви подвежда - става дума само за цех за финална сглобка, нещо като предприятието на Great Wall край ловешкото село Баховица. Все пак това ще е достатъчно на германците да избегнат търговските бариери и мита.

Оттам нататък идеята е VW да въведе принципно нова схема, при която няма да продава автомобилите, а ще ги отдава под наем - и дългосрочно, чрез абонаментни договори, и за съвсем кратки периоди, като действащия в София Spark. Ще има и дъщерна компания за превози, по принципа на Uber.

Флотилията от автомобили за споделяне първоначално ще може да се ползва само от големи компании и държавни учреждения. От 2019 обаче тя ще бъде достъпна и за широката публика. Всеки с мобилен телефон ще може да си свали нужното приложение и да си поръча автомобил. Автомобилите ще се ползват по няколко години, след това ще се продават на вторичния пазар. Първоначалните параметри на проекта са 20 милиона долара инвестиция и 1000 автомобила; ако потръгне, ще има и още.

Столицата Кигали е относително малък и обикновен град - добро място да се тества схемата. Целта на VW е след това да я разпростре навсякъде из Африка. Концернът вече възобнови производствата си в Кения и Нигерия (макар и също в скромни мащаби), планира да построи фабрики също в Гана и Етиопия. Местната сглобка има смисъл, защото африканските държави налагат солени вносни мита  - до 70% в случая с Нигерия.

Освен да чрез мобилни услуги, гигантът си прави сметка и да се позиционира добре за евентуално бъдещо развитие на африканския пазар. По аналогичен начин VW стъпи в Китай през 80-те - по времето, когато съотношението автомобили на глава от населението там бе по-лошо дори от африканското. Днес концернът продава по 3 милиона коли годишно в Китай.

Впрочем германците не са единствени: в последните години Peugeot, Nissan и Toyota също започнаха операции в Африка. 

Още новини от сектора на автомобилите четете в Automedia.bg!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:52 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

7
rate up comment 1 rate down comment 1
khao
преди 5 години
ти вече не ги ли научи ... те винаги поватрят едно и също, да четът ? Никога !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 4
majnata
преди 5 години
Цакаманов , определено по-добре от тебе познавам манталитета на немския работодател .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 9 rate down comment 9
Sakamano
преди 5 години
Явно не си запознат с факта, че коментиращите статиите са много по-големи експерти от ръководството на VW. Да ги бяха назначили за висши мениджъри, без усилие щяха да си заслужат 7-цифрените заплати, вместо да си пропиляват уменията и таланта, оставайки в редиците на работническата класа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 4
majnata
преди 5 години
а дано , ама надали ... за да ме разбереш по ясно ... пък щом била немска колония , значи *** ше шпрехат без проблеми ... : )))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 17 rate down comment 0
zelka007
преди 5 години
bgman + majnata , а прочетохте ли статията до края или само заглавието коментирате ? цъкни на карта на света и вижте къде е руанда . първо е била немска колония , затова ще им е по-лесно там да го праввят цеха :) . второ - силно развиващ се туризъм - демек нужда да се наемат автомобили за кратки периоди от туристи . едни от най-големите и красиви африкански резервати са там :))) . освен това една от политиките да се намаляват икономическите бежанци е да се правят предприятия в такива страни . по-този начин се дава поминък на хората , а веднъж вече като започне да се върти икономиката бързо спират с диващините и се насочват към по-смислени неща . вервай ми направили са си сметката :))) . никой няма да кара автомобил на части до там , да го сглобява и да го връща обратно :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 22 rate down comment 4
bgMan
преди 5 години
Еми явно защото китайците, българите и украинците вече не щат да работят за дребни стотинки и им трябват нови роби.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 21 rate down comment 6
majnata
преди 5 години
Ами напишете и за колко пари на час ше бачкат маймуньете .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още