IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Девет държави скочиха срещу германските ограничения за дизеловите коли

Страните от Източна Европа имат сериозни опасения за чистотата на въздуха

21:10 | 10.10.18 г. 12
<p>
	<em>Снимка: МОСВ</em></p>

Снимка: МОСВ

Девет държави срещу Германия – това противопоставяне се очерта вчера в Люксембург на Съвета по околна среда на ЕС. Девет държави поискаха мерки срещу притока на замърсяващи автомобили от западните страни, които ограничават колите на дизел заради замърсяването на въздуха.

Министърът на околната среда и водите Нено Димов представи пред Съвета информационна нота от името на българската, полската и словашката делегация, съобщи екоминистерството. В документа се посочва необходимостта да бъдат предприети мерки на ниво ЕС срещу замърсяването на въздуха от очаквания внос на употребявани автомобили от страни членки с висок стандарт към държави с по-ниска покупателна способност на населението след забраната за използването на такива автомобили в някои европейски градове.

Инициативата обединява девет страни – съвносителите  България, Полша и Словакия, както и Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Румъния и Унгария. 

„Темата за двойните стандарти беше широко обсъждана през последните месеци. В първоначалния си обхват тя се отнасяше само до качеството и стандартите на хранителните продукти. Притеснение буди обстоятелството, че този подход намира отражение и в други области, които също имат пряко отношение както към здравето на хората, така и към околната среда“, заяви Нено Димов пред Съвета.

Той посочи, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. В резултат вече е факт напливът на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи на глава от населението към такива с ниски. Това създава риск и от т.нар. „вътрешно изтичане на въглерод“ в рамките на транспортния сектор.

"В момента, в който забраните дадена стока на една територия, цената й пада и тя става привлекателна за други пазари. Проблемът не би могъл да бъде решен чрез директна забрана на вноса в съответната държава членка, защото това автоматично означава нарушаване на един от основните принципи, на които се гради Европейският съюз – свободното движение на стоки. Това, от своя страна, би подкопало вътрешния пазар като фундамент за Съюза", обясни министър Димов.

Според него прагматичният подход изисква онзи, който изкривява пазара, да поеме отговорността за това. Това означава държавите, които въвеждат подобни забрани, да не могат да „изнасят“ коли, които не отговарят на определени стандарти. За да бъде работеща, тази отговорност трябва да бъде закрепена на наднационално, европейско ниво, защото касае целия ЕС, призова Нено Димов.

„За постигането на правна сигурност и предвидимост е необходима по-голяма яснота и категоричност с оглед защита от вноса на автомобили втора употреба, в унисон с правилата на вътрешния пазар, и с цел по-голяма защита на здравето на гражданите на Европейския съюз и на околната среда“, заяви Димов.

Той обясни, че именно затова, съвместно с Полша и Словакия, България иска да привлече вниманието към сериозността на проблема и към необходимостта да бъдат обсъдени и предприети мерки, в т.ч. и законодателни, за справяне с проблема на европейско ниво.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:07 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

12
rate up comment 3 rate down comment 0
khao
преди 5 години
Пффф, лобизма си личи от километри. ... що не забранят само производството и готово...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 4 rate down comment 15
pioner
преди 5 години
Ами не е толкова сложно забраняват се сделки с МПС по стари от 5 години и забраняваш движението на МПС по стари от 15 години. Решава се проблема в рамките на 10 години.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 19 rate down comment 2
hellwitch
преди 5 години
В предвид, че на запад се забраняват дизели с Евро 5, т.е. коли 2008-2012г. това, че ще са по-евтини само ще улесни обновяването на авто парка ни. В БГ масовия дизелов автомобил е 2000-2005г и е с доста по-лоши показатели.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 6
KMETA
преди 5 години
Тръгваш подир парите и намираш истината.https://***.youtube.com/watch?v=5aIWTxrYl5YА - заек що си с шапка или що си без шапка. В случая заека е дизела.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 12 rate down comment 2
bgMan
преди 5 години
Инженер химико - проблема в големите градове с много задръствания са концентрацията на азотните окиси и ФПЧ изхвърляни главно от дизелите защото те са сигурно някъде към 60-70% от общия брой МПС. Чия химия и физика променя този факт и в чии глави не знам но съм сигурен, че ще обясниш по-подробно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 7 rate down comment 15
KMETA
преди 5 години
Какво да гледам?Лобистки писаници?Аз съм инженер и много подробно съм ги учил и съм запомнил, особенно химията. И сто фермана с по сто страници да напишете с лалалалалала нито химията ще промените нито физиката.Точно се иска H2O - Вода. за пример ти го давам.Ади сега като си много учен дай формулите на изгорелите газове на дизела.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 7 rate down comment 2
zelka007
преди 5 години
http://***.kein-diesel.at/IARC%20Diesel%20engine%20exhaust%20carcinogenic.pdfвиж и този документ на световната здравна организация
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 31 rate down comment 5
zelka007
преди 5 години
ето ти едно мнение :Много е относително. При всички случаи най-екологичният двигател е по-новия и по-съвременния, на който заедно с това е изправна пречиствателната система /катализатор, EGR, филтър за твърди частици и прочие/ и двигателят не е износен. При равни по мощност двигатели - дизел и бензин:1.Ако се гледа СО2, то бензиновия е по-замърсяващ, защото нивата на СО2 са по-високи. Но СО2 не е най-големия проблем за парниковия ефект. Основният проблем са азотните окиси т.е. NOх.2. Ако се гледа NOх, то дизелът е убийствено по-замърсяващ - много, много пъти. Пример: Двигателят на ФОРД 1,6 100кс, който е доста стара концепция без никакъв проблем е настроен да отговаря на Евро 5 относно изхвърляните азотни окиси. Този двигател се слага на Форд Фокус 2 от януари 2011 до края на производството през май 2011г и е Евро 5. До 31.12.2010 слаганите двигатели са били Евро 4. Дизеловият двигател 1,9TDI /105кс/, който се слагаше на Шкода и Фолксваген и също е доста стар и надежден, отговаряше на Евро 4. Т.к. изхвърляните азотни окиси са огромни и не е възможно да се намалят на този двигател, то той вече не се слага на Шкода и Фолксваген, защото няма как да покрие изискванията на Евро 5.3. Относно саждите също дизеловият двигател е по-замърсяващ. Саждите са основна причина за ракови заболявания, астми и прочие. При бензиновия двигател сажди няма. При дизеловия има. Донякъде този проблем е решен с филтъра за твърди частици и дизеловата кола става по-чиста като не изхвърля сажди, но..... Но този филтър се почиства от време на време и тогава тези събрани сажди ги изгаря и изхвърля. Т.е /не съм сигурен, но си мисля, че/ ефектът е, че не ги изхвърля непрекъснато, а от време на време при каране във високи обороти и извънградско, когато се почиства филтъра. Това пак е по-добре т.к. се изхвърлят основно извънградско, а не в града.4. Дизеловият двигател е супер вреден и замърсяващ при каране на къси разстояния в града - тогава е много по-цапащ от идентичен бензинов двигател, защото загрява по-бавно и по-бавно достига работна температура, при която всеки двигател работи оптимално. То е ясно, че като се запали студеният дизел, колкото и да е запазен двигателят си попушва стабилно. Пример Опел Вектра 1,7TD на 15 години в отлично състояние и поддържана. На дълъг път при нормално каране не пуши изобщо, но като се запали и е студена си пуши - няма начин.5. Сярата - трябва да се отстранява от дизела и това е скъпо. Тук не ми е съвсем ясно. Но сярата/ серен оксид/ + вода = сярна киселина/сериста киселина. Имам предвид изгорелите газове, които взаимодестват с водата в природата и падат киселинни дъдове, а не при горенето в самия двигател.Т.к. основните причини за парниковият ефект и раковите заболявания са азотните окиси и саждите, то дизелът се облага с по-високи данъци в почти всички европейски страни. Приема се, че е по-замърсяващ. Въпреки, че може би и това, че последните десетина години западняците се ориентираха към дизел също е фактор - повече овце за стригане. Ако трябва да се обобщи: Бензинът е идеално гориво за лични автомобили, малки двигатели и често палене и гасене и каране на къси разстояния. Дизелът е идеално гориво за големи двигатели на машини, които работят нон стоп и даже не се гасят, за тирове, кораби, трактори, строителни машини и прочие, но не толкова и за леки автомобили.Моите впечатления са такива. Сигурно има и неточности. Може и нещо да не е съвсем така, но все пак аз не съм специалист. Нека никой не се чувства засегнат. То ако може да се каже толкова лесно, че единият двигател е по-безвреден, то веднага ще забранят другия за ползване поне в градовете като лични автомобили.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 21
KMETA
преди 5 години
Баси, двама неграмотника ми сложили минус на първия пост.Я да преброим лобистите по минусите дето ще ми сложат сега.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 16 rate down comment 2
KMETA
преди 5 години
Тъй си мислиш. Жулят бира и ракия още от малки и пикаят кока-кола.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още