IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КвАРТал, или как една творческа зона създава нови перспективи за градската среда

Собствениците на обекти и посетителите смятат, че като цяло развитието на района в столицата върви в правилната посока

08:31 | 17.10.18 г. 1
<p>
	<em>Снимка: квАРТал Фестивал</em></p>

Снимка: квАРТал Фестивал

Един от централните райони в София в последните години се развива активно като творческа зона, а това създава благоприятни икономически възможности за собствениците на обекти там. Става дума за квАРТал, както напоследък е известно пространството между булевардите „Дондуков“, „Васил Левски“, „Мария Луиза“ и „Сливница“ благодарение на едноименния фестивал, който се провежда там в средата на септември.

Районът е подценяван през годините, което личи и от по-ниските наемни нива спрямо други централни локации в София, както и от наличието на немалко свободни търговски пространства, посочи Петър Ганев, старши икономист в Института за пазарна икономика (ИПИ), по време на представянето на съвместно изследване с Алфа Рисърч за перспективите пред развитието на квартала. В рамките на изследването са проведени анкети със собственици и управители на 80 обекта в района.

Една от особеностите на квАРТала в сравнение с други централни локации в София е фактът, че за над 2/3 от анкетираните собственици и управители на търговски обекти там това е единственият им обект. Колкото до профила на обектите – те са предимно малки, създават собствена общност и имат твърдо ядро от постоянни клиенти. Ето защо в района навлизат предимно предприемачи, които търсят развитието на нещо свое и са непрестанно и лично ангажирани с обекта си.

80-те обекта, които попадат в изследването, се намират в квАРТала средно от седем години. Близо 1/3  предприемачите са се настанили в настоящата си локация в последните три години, което означава, че смятат мястото за атрактивно и виждат потенциал за развитие и привличане на нови клиенти. 84% от анкетираните собственици и управители на обекти казват, че нямат намерение да сменят локацията си в идните две-три години.

Мнозинството от тях смятат, че до момента обектите им се развиват положително с тенденция за привличане на нови клиенти, а над 75% са на мнение, че развитието на района като цяло върви в правилната посока. Мнозинството анкетирани собственици и управители на обекти виждат потенциал конкретно в развитието на района като творческа зона, като 48,2% свързват бъдещите си планове с идеята, че районът ще се обособи като творчески квартал на София, съобщи Валентин Вълканов от "Алфа Рисърч".

Голямото мнозинство от собствениците на обекти гледат положително на провеждащия се в района КвАРТал Фестивал, който е успял да привлече над една трета от включените в изследването обекти. 36% от собствениците и управители на обекти са увеличили приходите си в рамките на трите дни на фестивала, като в повечето случаи ръстът е достигал между 10 и 20%. Те са категорични, че фестивалът оказва положително въздействие върху зоната, като отправят препоръки за подобряване на организацията, по-широка реклама и увеличаване на обхвата на събитието.

Сред най-сериозните проблеми в района, които откроява изследването, са липсата на зелени площи и на свободни градски пространства, недостигът на паркоместа, голям брой занемарени сгради, които се нуждаят от реставрация, лоша инфраструктура.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:48 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 1
pinoccio
преди 5 години
Инициативата е похвална, но истината е, че градската среда никога няма да бъде това, което ни се иска. Градската среда е като стара къща, която непрекъснато трябва да я реновираш, да я кърпиш и да не можеш да направиш нищо ново. Е, построиха Японския, където Ветко си държи бурканите. Градът е имал съвсем друго значение, когато е възникнал. Тогава населението в България е било предимно селско. Дремело му е на някого как изглежда градът, до него е било модерно да ходят само ей така - само да се изходят. Днес пък вече почти няма селско население, а градът си остава дамгосан с белезите на първопричината за възникването му. Като прибавим и колите, които опустошиха градския пейзаж завинаги, тогава остава единствено желанието да хванеш гората. И се чудим как да я докараме в града - да стане зелен, уютен, да растат японски вишни по улиците и наесен да стават за ракия. Няма как - ще рисуваме зелени борове по калканите и ще гледаме как падат отломки от мазилката като шишарки. И ще го водим това за арт, стига да не утрепе някого.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още