IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В търсене на предприемачи сред младите хора

Как да се разработят иновативни технологии преди бизнесът да ги поиска, обсъдиха в Европейския ден на предприемача експерти от науката, банките и икономиката

22:16 | 05.11.18 г. 1
<p>
	Александър Манолев, зам.-министър на икономиката (в средата) при откриване на Европейския ден на предприемача. <em>Снимка: Министерство на икономиката</em></p>

Александър Манолев, зам.-министър на икономиката (в средата) при откриване на Европейския ден на предприемача. Снимка: Министерство на икономиката

Как от идеята да създадем реален бизнес и как можем да намерим финансиране за идеите. Тези възможности пред младежкото предприемачество представиха експерти по време на събитие, посветено на Европейския ден на предприемача и организирано за 16-и път от Научноизследователския център на СУ „Св. Климент Охридски“.

Всяка година в България се създават средно по 40 хиляди нови предприятия, заяви заместник-министърът на икономиката Александър Манолев, допълвайки, че в момента икономическите условия са много подходящи за създаване на стартъпи и за развитието на бизнеса като цяло.

Стартъпите като предприемачи

„Оптимистичен сигнал е, че расте износът ни, което показва, че българските малки и средни предприятия са устойчиви и конкурентни на международния пазар“, посочи Манолев.

По думите му устойчиво се развиват сектори от икономиката ни с висока добавена стойност като информационни и комуникационни технологии, машиностроене, автомобилостроене и др. – още един белег, че "все по-значителен дял от отраслите ни се основават на икономика на знанието".

През последните пет години в България са създадени около 2000 стартъпа.

“От компаниите, в които са инвестирали инвестиционни фондове, около половината все още съществуват, а 40% са получили последващо финансиране“, каза икономическият заместник-министър и допълни, че в момента в страната ни има и редица инвестиционни фондове, които влагат в компании в различен стадий на развитие.

Манолев представи някои от възможностите за набиране на стартов капитал за нови предприятия.

Към момента е обявена процедура “Подкрепа за предприемачество” по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ с общ бюджет от 67 млн. лева, насочена изцяло към стартиращи предприятия, които могат да получат грантова помощ от 50 000 до 200 000 лв.

Министерството на икономиката има възможност да насочи и средства по инициативата JEREMIE. Избран е и нов фонд мениджър за финансиране в компании в ранен етап на своето развитие – BrightCap. Неговият портфейл е 25 млн. евро, като 3 млн. евро ще бъдат насочени към стартъпи.

Финансиране за старптъпи

Николай Ценков, управител на Общински гаранционен фонд към Столична община, обяви, че вече са подпомогнати над 360 проекта с над 130 млн. лева от фонда, който споделя риска пред банката за стартиращи предприятия.

"Целта на фонда е да осигури растежа на иновативни стартъпи, каза той и за пример даде Box Sudio на Филип Теодосиев. Той има иновативен подход за заснемане на анимация на зелен фон, което струва доста скъпо в киноиндустрията, но с нови винилни разработки младите предприемачи от фирмата успяват да намалят обработката и поддръжката и да предложат конкурентоспособен продукт.

Анна Генчева, управител на Областен информационен център-София представи възможностите за стартиращи фирми и обясни, че през юни ще бъде отворена възможност за финансиране на иновации и създаване на нови продукти и услуги по ОПИК с ресурс 39 млн. лева. Може да се кандидатства до края на тази година за дигитализация на МСП, като се осигурят 30% от средствата по проекти.

В подкрепа на иновациите

“Търсим предприемачи, които да са в синхрон с нашата стратегия и когато тези производствени структури се утвърдят, вече говорим за сътрудничество”, така коментира нововъведенията в Nestle Стефан Добрев, директор иновационно сътрудничество в международната компания.

Той напомни, че от 150 години се правят нововъведения в Nestle, компанията има над 30 хиляди продукти, които се продават всяка секунда по целия свят, но сега целта е да се отговори на потребителските нагласи, за да се възвърне доверието на хората.

„Затова са ни необходими предприемачи, с помощта на които да разберем кое е ценно за младите хора, как да намерим естествените, автентичните храни, защото вкусовете се променят – има вегетарианци, вегани, посочи мениджърът. – Убедихме се, че това не можем да постигнем с вътрешните ресурси на компанията, но знаем, че искаме да има повече физика в храната и по-малко химия. Затова намалихме с 30% захарта в изделията, като я направихме „куха“, при розовия шоколад какаото пристига директно от плантацията  във фабриката, като се преработва само с ферментация.“

Според Добрев храната на Nestle става все по-здравословна – предназначена е за майки, деца, възрастни, домашни любимци, но има и луксозни продукти като Nespesso за майстор-готвачи.

„Разработваме продукти чрез генотипизиране и фенотипизиране на базата на ДНК анализи и персонално хранене. Новообразувани млади компании разработват храни и напитки на базата на аналитични белтъчини, помага ни и изкуственият интелект в биомагазините", посочи новостите в компанията той и за пример даде Machik - една от компаниите, която отива с идеи за производството.

Добрев допълни, че Nestle работи с най-голямата програма на Европейския съюз, чрез която се правят директни капиталови инвестиции, но подчерта, че за развитието на компаниите е ценна помощта на американската фондация MassChallenge.

“Тя не инвестира пари, но всяка година 400 иновативни предприятия кандидатстват за нейната програма, на която доброволно помагат 500 световни експерти. Целта е да се създаде екосистема с широка подкрепа. Тази година голямата диамантена награда спечели българинът д-р Петър Несторов от Scailyte“, каза мениджърът.

Стефан Добрев сподели, че половината от времето му е посветено да се търсят партньори за замяна на опаковки на продуктите на Nestle, които да не замърсяват околната среда.

Основната ни задача е да защитим природата, категоричен е той и напомни лошата слава на „спечеления“ наскоро златен медал от Nestle от международно проучване за замърсяване с пластмаса.

Иновации от науката

Според проф. Яна Топалова от Биологически факултет, катедра Обща и приложна хидробиология на СУ „Св. Климент Охридски“, Центърът за компетентност „Чисти технологии за устойчива околна среда – води, отпадъци, енергия за кръгова икономика“ вече разработва технологии преди бизнесът да ги поиска.

Разчитаме на иновации в дисертации, разработки за създаване на технологии, които са на езика на бизнеса и имат принадена стойност, потвърди тя, но не скри, че трудностите са как от идеята да се създаде реален бизнес. Тя заяви, че се разчита на компетентност в предприемачеството и целта на проекта на Центъра е да изгради ефективна инфраструктура и научноизследователски капацитет за развитие на иновации в кръговата икономика с фокус върху води, енергия и управление на отпадъци.

Приоритет е развитието на технологичното предприемачество, затова партньори в проекта са консорциум с Университета по архитектура, строителство и геодезия, Лесотехническия университет,  Университет "Проф. д-р Асен Златаров" - Бургас, Института по физикохимия при БАН, Института по органична химия с център по фитохимия при БАН, Института по микробиология при БАН и Фондация "Клийнтех България".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:49 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 21 rate down comment 1
Sakamano
преди 5 години
Дълго ще има да търсите. Преди 20 години "българската мечта" беше да започнеш собствен бизнес и да станеш финансово независим. А днес тя е да си биеш камшика нанякъде за по-висока заплата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още