IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бойна бретонка повежда Франция на бунт срещу струващия почти 2 евро дизел

Французите протестират срещу високите цени и бъдещи нови данъци с жълти жилетки и „Операция охлюв“

15:41 | 16.11.18 г. 16
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс

През 2014 г. движението „червените шапки“ принуди тогавашното френско правителство да се откаже от плана си за нов еко данък. Сега с подобно движение в социалните мрежи се сформира нова група - "жълтите жилетки", кръстена на жилетките, които френските мотористи са принудени по закон да носят. Една бясна собственичка на дизелов автомобил изкарва Франция на барикадите. С видео във Facebook срещу високите цени на горивата 51-годишната бретонка Жаклин Моро застава начело на обхваналото цялата република протестно движение.

Многобройни граждански групи призоваха за национални блокади на улиците в събота. Жълтите жилетки за безопасност (gilets jaunes) са отличителният белег на разгневените шофьори, които се организират в социални мрежи, предава AFP.

В дългото си 4,38 секунди видео Жаклин се оплаква от т. нар. „Лов на шофьори“. Във Facebook заснетият със смартфон клип е изгледан повече от 6 млн. пъти. „Преди десет години вие ни накарахте да купуваме дизелови коли, защото се смятаха за по-екологосъобразни", оплаква се майката на три деца. Сега президентът Еманюел Макрон злоупотребявал със шофьорите като със златното магаре от приказката, пояснява Жаклин („Златното магаре“ е приказка на Братя Грим, б.ред.).

Гневът на бретонката не е насочен само срещу високите цени на горивата – над 1,90 евро струва литър дизел през тази седмица по бензиноколонките във Франция, литър „супер дизел“ дори е 1,98 евро. Този гняв е насочен преди всичко срещу декларираната воля на Макрон да увеличи данъка върху дизелите от 1-и януари.

Държавният глава настоява, че данъците върху горивата трябва да се увеличат, за да се насърчат по-екологосъобразни видове транспорт. Така например се очаква да скочат таксите за C02 и един тон въглероден диоксид да достигне стойност 55 евро от следващата година.

Бюджетът за 2019 г. предвижда освен това повишение на данъка за дизел с 6,5% на литър, а за петрол - с почти 3%. Повишението цели да се намали замърсяването, като окуражи французите да купуват екологично ефективни автомобили.

Официално правителството оправдава новите мерки с екологични причини и скандала за отработените газове на Volkswagen и Co. Опозицията обвинява Макрон в това, че иска да „издои“ шофьорите, за да запълнят те празната държавна каса. Допълнително се очакват около 15 млрд. евро годишно, показват данни на консерваторите.

Данъците на Макрон се различават от данъчните модели, препоръчвани от икономистите за борба с глобалното затопляне. Много учени призовават за повишаване на цените на изкопаемите горива, но същевременно настояват за възстановяването на тези приходи под някаква форма на гражданите. Така може да се осигури политическата подкрепа на населението, твърдят те. 

 

Франция обаче променя курса, предизвиквайки огромно недоволство и спекулации относно използването на приходите. „Основната цел е да се купуват нови прибори за Елисейския дворец или изграждането на скъп басейн за президента“, възмущава се Жаклин Моро в своето видео.  51-годишната жена, която свири професионално на акордеон и е терапевт по хипноза на свободна практика, в момента се появява във всяка втора телевизионна програма, за да излъчи критиките си към Макрон. Много французи следват примера ѝ и поставят жълта жилетка на таблото на колите си, както прави 51-годишната жена на своето десетгодишно Volvo.

Моро е лицето на движение, което се изплъзва от властите. „Трудно е, защото няма синдикална организация зад протеста", заяви вътрешният министър Кристоф Кастанер. Правителството очаква масови протести в събота, въпреки че почти няма официално обявени демонстрации. „Хората не знаят как да ги регистрират, нямат опит с демонстрациите", казва говорителят на полицейския профсъюз. Плановете включват блокади на движението. „Opération escargot" я наричат активистите - „Операция охлюв".

Колко французи, кога и къде ще блокират улиците, засега не е ясно. „Това е трудно – префектурите не знаят точно колко допълнителни полицейски служители трябва да поискат за охрана", казва служител, пожелал анономнист.

Президентът Макрон пък от своя страна наскоро беше необичайно самокритичен. Той изпитвал „респект и уважение" към разгневените шофьори, заяви Макрон по време на телевизионно обръщение в прайм тайма. Но той също така заяви: „Има много хора, които искат да злоупотребят с това движение", каза той, имайки предвид популистите вляво и вдясно. Партията на Марин льо Пен например подкрепя движението официално.

Жаклин смята това за паническо шикалкавене: „Накъде отива Франция, мосю Макрон“, пита тя президента. „Разбира се, не натам, накъдето искате да водите страната“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:57 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

16
rate up comment 10 rate down comment 2
shinawatra
преди 5 години
Аз искам да живея в хубаво имение, да обикалям света със семейството си, ще карам танк ако трябва, но не желая държавата да ме дои и лишава семейството ми от определени неща, в името на това да има пътища за НЯКОИ(или саниране за други). Дълг е на всеки сам да се грижи за семейството си, не моите пари от общото да отидат в нечий джеб, ако ме разбираш!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 7 rate down comment 0
shinawatra
преди 5 години
Общество под такава форма НЕ трябва да съществува. Както спомена, цели групи паразитират на гърба на малцина!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 8 rate down comment 1
shinawatra
преди 5 години
Да спестяват, какво? По 500 евро на месец ли? За всяка развита страна това са джобни, трохи. Само да пратиш детето си в колеж изисква десетки хиляди. Май не четеш статията, под която пишеш! Затова и навсякъде в Европа има бунтове, цели квартали не са работили с поколения, цели генерации са на цоциалки, малцина са ОК и то единствено по селата, където реално животът е вегетиране, пардон спокойствие, но без развитие.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 3 rate down comment 1
IQ96
преди 5 години
Вчера или оня ден, нашите тютюнопроизводители искаха увеличаване на субсидиите!?Един от коментариите беше забележителен: Колко повее им се дава, толкова повече ще се кача акциза, т.е. това е грижа на всички за една група, кочто нямала друга възможност. А какво правим с другите? групи?Обществото като такова (цяло) го няма, има отделни групи (племена) и май скоро щв стане м като Афганистан и Йемен. (бил съм там, за Африка не знам)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 6 rate down comment 4
red6
преди 5 години
Викате били богати на "инфраструктура и соц. блага, но не се знаело колко им оставали в края на месеца от заплатите". Ми браво бе, велика логика. Нали тия "инфраструктура и соц. блага" трябват кинти да се изградят и поддържат, те откъде да идват? Това да не ти е някоя петронация, дето си храни населението с извлеченото от земята - реално техните "инфраструктура и соц. блага" ги плащаме... всички останали. Понякога се удивлявам на размислите тука. Уж трябва поне малко икономически образовани да сте...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 12 rate down comment 4
hazard
преди 5 години
разполагаемият доход ?Ами могат да живеят със заплатата на мъжа, а на жената - да спестяват.Смятай една жена да има повече т0пки от 3 мил бг мъже, които търпят 29 год нищета, е за тва имат Жана Дарк
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 7 rate down comment 7
shinawatra
преди 5 години
***, като начало селската ти Австрия не е Франция! В Австрия доходите са НИСКИ. Във Виена управляват цоциалисти, и всъщност какво като имат цоциална политика да дават храна на бай *** от БГ-то, целата сръбска, македонска и прочие ***, доходите и ЦЕНИТЕ в Австрия са ниски, за сметка на заплатите разбира се. Въпрос на време е икономическият им модел да се нас*ре тотално, по мои изчисления 10ина години. Това там е социализъм и като точно такъв ще достигне своя крах, точно както соц. блока в началото на 90те.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 9 rate down comment 1
abdul
преди 5 години
Така, така, те парите вече са похарчени. Идва време за плащане на разни нетрадиционни икономически политики.Номера друг път иначе минава през цената на енергията.. да видим този път дали ще мине.Петродолара и поражникарчето да му мислят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 11 rate down comment 1
Mohave _
преди 5 години
На нивото на сегашната задлъжнялост , само високите данъци и акцизи могат да осигурят стабилност на социалните държави . В по- долна статия се коминтира именно безисходицата от настоящия монетарен и социален експеримент .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 18 rate down comment 0
neverland
преди 5 години
Е ама и един друг момент. Хората протестират не само заради моментната цена на горивата, в резултат на вътрешна и външна конюктура, но и заради обещано вдигане на данъка на тази стока. Тоест, те протестират срещу ОБЕЩАНО ПОСТОЯННО ПО-ВИСОКА ЦЕНА НА ТАЗИ СТОКАТА.А тази стока все още не е припозната масово за вредна, както е при цигарите и алкохола, където колкото и да вдигат цените никой няма да се наеме да протестира, освен заетите в производството им.Така че, има лееека разлика в мотивите на френските и на българските протестиращи.Колкото до...5-пъти по богати и разни подобни, и аз съгласен че са спекулативни сравнения. Богати са на обществени блага, на инфраструктура, на предоставени услуги, а колко им е разполагаемият доход след данъци и ежемесечните режийни разходи(храна, транспорт, сметки, наем/ипотека, услуги) и каква покупателна способност има, не се наемам да гадая.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още