IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бизнесът не е готов за смяната на касовите апарати

Фирми настояват за разяснителна кампания и удължаване на сроковете

10:28 | 06.02.19 г. 16
<p>
	<em>Снимка: Инвестор.бг</em></p>

Снимка: Инвестор.бг

Според новоприетите правила от миналата година всички фирми трябва да сменят софтуера за управление на продажбите си в търговските обекти и касовите си апарати, като срокът за регистрираните по ДДС търговци е 31 март 2019 г., а за фирмите без ДДС регистрация – до края на юни 2019 г. Това на практика означава, че до началото на април над 170 хил. касови апарати трябва да бъдат сменени или софтуерът им да бъде подобрен.  

„Промяната е доста съществена. За първи път наредбата предвижда изисквания не само към фискалните устройства, но и към софтуерите, които ги управляват”, коментира в ефира на bTV Станислав Попдончев, главен финансов директор на Българската стопанска камара.

Въпреки че за промяната се знае от есента на миналата година, а новите касови апарати са на пазара от началото на декември, той е категоричен, че бизнесът не е готов, а и в голяма степен не е информиран. По думите му сроковете са изключително кратки и неизпълними.

Според Ричард Алибегов, председател на Българска асоциация на заведенията (БАЗ), е нужна отсрочка за смяната на фискалните устройства, а още по-нужна е разяснителна кампания. Малкият и средният бизнес не си дава сметка, че това не е просто подмяна на апарата, а става въпрос за подмяна на софтуера, което отнема два-три месеца, смята Алибегов. 

Проблемът не е единствено със срока и дали ние ще се справим в тези срокове. Ние считаме, че ни трябва допълнителен срок не само, за да се подготви бизнеса, но да се подготвят и самите контролни органи. Това каза адвокат Валентин Савов. По думите му има изключително много неясноти в наредбата, което пък позволява различно прилагане на текстовете от контролните органи.

В началото на януари от приходната администрация заявиха категорично, че хаос с новите фискални устройства и софтуера няма да има. Данъчните призоваха фирмите да започнат веднага подмяна или актуализация на касовите си апарати, а не да чакат до последния момент.

Припомняме, че с промени в законодателството от 1 април 2019 г. се забранява едновременната употреба на касов апарат и софтуер, управляващ продажбите в един и същи обект, без софтуерът и касовият апарат да са свързани и софтуерът да отговаря на новите изисквания в наредба Н-18/2006г. Въвежда се изискване софтуерът задължително да управлява всички фискални устройства или принтери. Едновременно с това са въведени и нови изисквания към касовите апарати, като всяка касова бележка трябва да има отпечатан QR код и данни за нея да се подават към сървърите на НАП в реално време. Новите правила забраняват издаването на т.нар. служебни бонове. 

Проблемите със софтуера са предимно за големите компании, които имат свои собствени програми за продажбите. Става дума за около 25% от бизнеса в страната. Иначе, един нов касов апарат струва между 180 и 400 лв., в зависимост от нуждите на търговеца. Софтуерът е значително по-скъп, но това касае предимно големите фирми и веригите.

От приходната агенция съветват всеки търговец, който ползва софтуер за управление на продажбите, да се свърже с производителя му и да провери дали той ще бъде доработен съобразно новите правила. Производителите на подобен софтуер, от своя страна, са длъжни да декларират съответствие на продуктите си с променените законови изисквания, а публичен списък на софтуерите е достъпен на Портала за електронни услуги на НАП.

От приходната администрация са категорични, че не се очакват технически проблеми, свързани с обработката на информацията или сървъра от страна на НАП. Според тях няма дефицит на фискални устройства и принтери, както твърдят представители на бизнеса, а 50% от съществуващите касови апарати отговарят на изискванията и при тях ще се наложи само актуализация на софтуера.

Всичко по темата с касовите апарати четете тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:44 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

16
rate up comment 0 rate down comment 1
majnata
преди 5 години
"Мен и моето време го остави,кучета ме ялли, но от 2 чужди езика все един ще свърши работа на децата. "Поредната заблуда която ще платиш ти и впоследствие децата ти ... пазарът на роби на запад е доста нисък в момента и тенденцията е за в бъдеще постоянно да пада . Позакъснял си с някакви 20-30 годинки ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 2
пасъм
преди 5 години
Тези калинки поставят въпросът дали фирмата да използва САП например или някоя от счетовдните програми. Защото е масово да имаш билинг система и отделно счетоводна. С глупостите в новата наредба не можеш да имаш и двете, защото се припокривали
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 12 rate down comment 1
lyulimaruli
преди 5 години
Пич, не си подготвен.Иначе нека в мен да е проблема, не съм пример за "успешен" бизнесмен на 33, вярно е, но има такива по телевизора гледам. По-важното е че хал хабер си нямаш за какво говориш. Там е работата , че повечето като тебе си мислят. че не ни се дават "няколко стотин лева за нов апарат", и че новия апарат ще осмисли проблемите на фиска. Макар, че е вярно,и те не ми се дават защото знам, че след 3-4 години пак ще трябват нови то е ясно. Мога да си губя отново времето да ти обяснявам какво е СУПТО и какво значи новата наредба за собственик на няколко малки бизнеса управлявани от един офис, с повече от един касов апарат с малко, но добре платен персонал. Мога да ти обясня как няма да смогнат производителите да доставят до Март още 100 000 апарата, щото изнасят и за Румъния, и как тъкмо преплувахме GDPR промените, новите системи на митниците и т.н. и т.н. но няма смисъл . Голямата картина е, че липсва предвидима бизнес среда и грамотни, съобразени нелобистки нормативни актове, имаме неоразмерена, нереформирана администрация, тежка демогафска криза, разпилени данъци (само се усеща като корупция) и оттам друже имаме "бизнеси" а не бизнеси.Поинтересувай се колко нови фирми са открити последните 3 години със собственици м/у 25 и 35 години от които да не са толкова смотани като мен. Мен и моето време го остави,кучета ме ялли, но от 2 чужди езика все един ще свърши работа на децата. Сполай
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 10 rate down comment 2
Sharky's
преди 5 години
Всъщност с тази промяна държавата признава, че е безпомощна да си събира парите. Иначе Наредбата е манджа с грозде. Едни калинки помагат на едни фирми да си продават куците софтуери. А онлайн магазините просто затварят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 1 rate down comment 5
DarkStar
преди 5 години
Бих искал да ти дам един приятелски съвет, без да се заяждам... ако искаш разбира се...ако както сам казваш - от 15 г. бачкаш 6 дни в седмицата до 21 ч вечерта и нямаш време за семейството си, живееш в стрес и нямаш личен живот, дори и време за болничен... и няколко стотин лева могат да ти утежнят "бизнеса"... мисля, че трябва да се замислиш дали да не промениш нещо... съвсем сериозно. Времето никой няма да ти го върне ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 8 rate down comment 0
lyulimaruli
преди 5 години
До всеки КА има телефонни номера на данъчна администрация.Когато Ви вземат пари без да Ви издадат к.бон а служебен такъв, се звъни на този номер да го проверят, а аз лично си търся касовия бон. Имат целият арсенал и сега не да го притеснят а да го смачкат. С тази наредба в този вид, в ези срокове с мръсната вода ще изхвърлим бебето........но трябва в живота си да си създал поне едно работно място и поне един месец хляба на децата ти да е зависел от частното ти предприятие , а не от заплата за да го разбереш.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 14 rate down comment 3
lyulimaruli
преди 5 години
Поредната недомислица, тежко осакатяване на едвам кретащия микро и малък бизнес, особено на хора в детеродна възраст без куфарен старт в бизнеса, особено занаятчии, възвращенци и нишови предприемачи. Насъскват хората против "частника мошенник". Просто е, който си работи в сивата икономика и не ползва апарат сега пак няма да ползва апарат. Кажете на хората, че тези които пускат фактури от кочан минават метър. Всички останали които искат да ползват софтуер, да са в крак с времето са наказани. 1. Сега ползвам чудесен софтуер на малък разработчик за 120 лв еднократно закупен 2015 за моята малка фирма. Фактури, склад, гаранционни карти. Цените на новото СУПТО с подобни модули ще са тази сума на месец, всеки месец, докато не решат да вдигнат цените. 2.Сега има софтуер за модернизация на работния процес с отворен код, безплатен, подходящ за всеки който едва се е престрашил да започне бизнес, после балтия. 3. Софтуерите вече лицензирани, тепърва се доработват от хилядите бъгове 4. Всеки който почерпи администратор на огромните и подробни данни за търговските процеси на всяка фирма ще може да ги види и да бъде а фирмата уязвима за нелоялни конкуренти. 5. Документооборота ще скочи в пъти заради лавината от грешка/сторно процеси - детайли в наредбата. 6. Нов касов апарат 200 - 400 лв, обаче нов вменен, административно регулиран софтуер от наши хора със задължителен абонамент (няма да може да се придобива) със огромно прехвърляне на данни от текущ софтуер, и обучение на персонал , до следващата нова наредба за която бас държа ще трябва нов софтуер от новите наши хора - безценно. ЗАДУШАВАТЕ МЕ, имам жена оперирана от рак, две деца ученици , прибирам се в 9 вечерта от работа, 6 дена в седмицата, болнични не съм ползвал последните 15 год. дори и когато съм лежал в боница, отпуск си вземам 7 дни в годината, работя в постоянен стрес, от всякакви възможни проверки на *** енд пульо, не мога да смогна да чета за всички промени през годините, камо ли да осигуря спазване. Вече счетоводителките ми не могат. Тровете ни още, държавните администрациите растат, комфорта им също......народа гине. Тъкмо вдишаме въздух малкото ентусиасти и хоп криза, хоп пранги.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 2 rate down comment 8
DarkStar
преди 5 години
проблемът този път не е в чиновниците, а в това, че фирмите манипулират касовите апарати или въобще не издават фискален бон, а масова практика е да издават "служебна бележка", което си е чиста кражба... не ти дават 20% отстъпка като крадат ДДС-то нали?Така, че да не се оплакват, ами да спрат да лъжат и да крадат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 8 rate down comment 1
пасъм
преди 5 години
Не можете да схванете, че го втъкнаха на чистият бизнес, а не на крадците
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 16
lyusien
преди 5 години
Кои точно фирми не са готови Имаха от 6 до 9 месеца Не са готови тези фирми които искат укриването на данъци и издаването на фиктивни касови бележки през принтери да продължи От 2012 г от времето на Дянков се опитват да свържат всички касови апарати цистерни и складове с измерващи уреди и истински касови апарати свързани с данъчните служби и все не успяват Всякакви врякания на различни бизнеси от малки до големи че не са готови че е сложно отлагат това А Б Б постояно си сменя мнението -понякога е твърд но после омеква и отлаганията продължават Кои се страхува от такива касови апарати Разбира се измамниците Всек които спазва правилата редовно си *** на касовия апарат и отчита реално данъците си от какво да се страхува и притеснява От нищо
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още