IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

До 2025 г. пътят София-Скопие ще се минава за час с влак

400 млн. евро ще бъдат платени за изграждането и модернизацията на жп линията София-Перник-Радомир-Гюешево-граница, каза транспортният министър

12:21 | 07.03.19 г. 3
<p>
	<em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Снимка: Investor.bg

До 2025 г. пътят между София и Скопие ще се изминава в рамките на час с влак. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков, който председателства първото заседание на Междуправителствената комисия за икономическо сътрудничество между България и Северна Македония.

Той посочи още, че за следващия програмен период от Оперативна програма „Транспорт“ ще бъдат отделени 400 млн. евро за изграждането и модернизацията на железопътната линия София-Перник-Радомир-Гюешево-граница.

От страна на Република Северна Македония е предвидена аналогична сума за изграждне на нова свързаност на границата и Скопие, уточни Желязков пред журналисти и добави, че се очаква влаковете по трасето да се движат със средна скорост от 160 км/час.

От българска страна остава да бъдат изградени още 2 км., но от македонска тепърва предстои изграждането на по-голямата част от трасето между границата и столицата.

Относно изграждането на пътна магистрала между София и Скопие Желязков обясни, че от българската страна е приоритет четирилентов път Рила-Тракия. „Но Македония има малко по-различни приоритети за скоростните пътища. Свързаността с Белград и Гърция са им по-атрактивни. Така или иначе за нас е най-важен железопътният транспорт между България и Македония“, каза министърът. 

Той добави още, че процесът по сближаването между двете държави бележи десетилетия, а днешната среща е много е важна, защото е първата. „Най-важното, което се случи досега, е изграждането на доверие и по-добра комуникация и разбирателство. Много важно за насърчаването на инвестициите и увеличаването на стокообмена и оборота между двете държави е именно доверието и ясните правила на работа. Още снощи дълго разговаряхме с македонските ни колеги и препотвърдихме вече поетите ангажименти по отношение на железопътната инфраструктура“, коментира Росен Желязков.

Той посочи още, че железопътният проект е част от реализацията на коридор 8. Предстои и изграждането на трансграничния тунел под Осоговската планина, който ще свързва двете страни и няма да има гара или ГКПП.

По време на срещата е договорено и, че до 2022 г. между България и Македония ще бъдат намалени роуминг тарифите.

Предстои да бъде изготвен график на следващите срещи, както и подписването на още няколко меморандума. Днес беше подписан Меморандум за разбирателство между Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия на България и Агенцията за насърчаване на предприемачеството на Северна Македония.

По време на днешната среща стана ясно, че македонските железнци дължат на БДЖ 7,2 млн. евро, които обаче няма да бъдат изплатени скоро. Дългът е още от 1991 г., формиран предимно от неплатени такси за ползването на български подвижен състав.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:11 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 4 rate down comment 0
Shadow1
преди 5 години
Да, до Варна за колко време ще се стига през 2025 ? И 160км/ч пише че е средна скорост но най-вероятно ще е максимална което ми се струва малко. 200-250км може да се постигне.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 10 rate down comment 0
ert
преди 5 години
Абе я да кажат колко часа е до Варна, това е в БГ-то, а? Май нещо 7-8 часа бяха. Защо вместо да оправят положението тук се правят че тук всичко е наред и все навън гледат нашите ръководители?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 12 rate down comment 1
Achtung
преди 5 години
Хахахахах от Българска страна оставали само 2 км да се изградят пък говорят за скорости от 160км/ч, без ново трасе нямащо нищо общо със старото няма как да стане.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още