IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

България иска да подпише договора за F-16 до края на юли

Първият изтребител за българските военновъздушни сили може да бъде доставен през 2022 г.

15:40 | 11.04.19 г. 35
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Lockheed Martin</em></p>

Снимка: Lockheed Martin

България ще проведе преговори за индустриално партньорство с мениджмънта на американския производител на бойни самолети Lockheed Martin на 15 и 16 април. Страната ще се опита да финализира проектодоговора за доставката на изтребителите F-16 Блок 72 във Вашингтон между 7-и и 10-и май. Целта е окончателният договор да бъде подписан до края на юли – преди лятната ваканция на парламента, предава Bloomberg, позовавайки се на изказване на заместник-министърът на отбраната Атанас Запрянов по време на конференция.

Също днес стана ясно, че първите самолети за България може да бъдат доставени преди началото на 2023 г.

„Самолетите за Бахрейн, Словакия и България ще бъдат сред първите, които ще бъдат построени в новото съоръжение в Грийнвил. Ако приемем, че договорът бъде подписан това лято, планираме да започнем обучението на българските пилоти и наземен персонал в САЩ не по-късно от 2021 г. и ще доставим първия български F-16 преди началото на 2023 г.”, заяви днес Джим Робинсън, директор Международно бизнес развитие за F-16 в американския концерн. 

Като част от ангажимента си да подкрепя придобиването на Ф-16 от България, Lockheed Martin ще отвори база за поддръжка, частичен и цялостен ремонт (MRO facility) в страната. Това означава, че българските самолети ще могат да бъдат поддържани в България от местни инженери и техници през цялата продължителност на своите 12 000 часа летателни часа живот.  Освен това компанията обсъжда редица други възможности за партньорство с българската индустрия и евентуалното участие на местните академични институции в програми за научноизследователска и развойна дейност, стана ясно още днес.

Припомняме, че в началото на годината депутатите гласуваха мандат за правителството да започне преговори със САЩ за закупуване на нови самолети F-16 за Военновъздушните сили. С решението си парламентът даде правото на кабинета да допусне ”отклонения” от заложените в конкурса изисквания. На практика това може да е всеки един от спорните параметри - цена, срок на доставка, начин на плащане. Възможно е да се стигне освен до увеличаване на цената и до варианта първите изтребители да бъдат доставени по-късно от 2 години след подписването на договора, каквото беше досегашното изискване. Освен това при преговорите е възможно да се търси и нова схема за изплащането им. България настоява това да стане разсрочено през следващите 10 години, но е възможно при санкция от финансовото министерство те да бъдат изплатени за по-кратък период.

Първоначалната оферта на САЩ за нови изтребители F-16 надвишава тавана на бюджета от 1,8 млрд. лева с ДДС, но властта очаква да се стигне до компромисен вариант, каквито ангажименти поеха официални американски представители.

Основният конкурент на САЩ за поръчката - Швеция и SAAB - остана разочарован от българското решение и обяви, че американското предложение не отговоря на българските изисквания.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 13 rate down comment 7
zelka007
преди 5 години
ха ха харесваш ми човек , ако някога стана член на ГЕРБ за да се уредя и аз с някой и друг апартамент , може и не на пъпа на софия . да знаеш , ще ти драсна няколко реда на личната да ми препоръчаш в коя секция да се запиша за ред за членска книжка ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 16 rate down comment 13
s3
преди 5 години
Задължително е да се подпише за изтребителите от щатите до лятото, за да може при оставки и избори да не се спира работа и да се работи по доставката. Не че и при следващия парламент няма пак ние да управляваме, но да не се губи темпото което вече сме набрали.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 13
zelka007
преди 5 години
и понеже обожествяваш съветЦката бойна техника и мислиш че само в рассия могат да списват военни сайтове те ти да се погъделичкаш и с един х'американски :))) Ф15 vs Su57 :))) :https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/how-old-f-15-just-might-kill-russias-new-stealth-su-57-25893
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 11
zelka007
преди 5 години
специално за АВВА , завода , дето беше само на хартия уж , след 2 седмици му е официалното рязане на лентичката и старт на производството на Ф-16 блок 70 . сигурно щото беше на хартия :))) . та да те поканя живот и здраве на парада на гергьов ден 2023г да погледаш за последно миг 29 и да се порадваш на новите ни Ф-16 ...и малко гъдел за ядрените двигатели , че били безаналогови в световен мащаб и някаква невиждана технология дето никой не знаел за какво иде реч ... :)))та , чета си аз едно сайтче на един производидел на ядрени модулни реактори HolosGen . не е по темата това , но гледам страничка история , цъквам и какво да видя :))) ... цитирам ти едно изречение от текста , не ми е добър много английския , но все пак :"Първият самолетен двигател, базиран на ядрена енергия, е пуснат да работи на 31 януари 1956 г. с помощта на реактор с директен въздушен цикъл и модифициран турбореактивен двигател GE J47."оставям другото удоволствие на теб ... има снимки , диаграми , от кога до кога е бил активен проекта , скици , схеми ... защо е прекратен и пр. . проекта е цитиран за данните за защитата на екипажа , използвана на реактора в самолета , защото подобно нещо ползват и сега за текущия проект . но както казах не е по темата .те ти и страничката :http://***.holosgen.com/about-us-1-2/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 20 rate down comment 7
0pk
преди 5 години
След време, като влезем в следващия военен блок, какво ще ги правим тия еФове?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още