IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Днес започва първият етап от тестването на тол системата*

Тол таксата при тежкотоварните превозни средства в България превишава тези в ЕС, посочва председателят на АПИ Георги Терзийски

08:37 | 15.05.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: АПИ</em></p>

Снимка: АПИ

Първият етап от тестовете на тол системата, която ще таксува тежкотоварния трафик на база изминато разстояние, започва от днес, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура“ (АПИ). Те ще започнат със симулации на данни за движение по републиканската пътна мрежа, а не със събиране на реални данни на терен. 

Целта е първо да се установи дали има добра свързаност между отделните компоненти на системата. След като тази интеграция бъде установена, от екипите на Националното тол управление, ще преминат към втори етап - тестове с данни, постъпващи от бордови устройства, монтирани на транспортни средства.

И днес продължава обучението на оперативните ръководители и ключовите експерти от екипа на Националното тол управление за провеждане на тестовете - обхват, задачи, планирани резултати, начини на оценка на резултатите. На тестовете ще присъстват експерти на Световната банка, като тяхната задача, както и до този момент, е да наблюдават, верифицират и оценяват резултатите от тях.

Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски посочи, че тол таксата ще се отрази върху цената на горивата, като според анализи на АПИ тя ще има ефект в рамките на маршрут от 400 км на 1 стотинка за литър и при обратния курс, ако той не е пълен, на 2 стотинки за литър.

Най-леките превозни средства, с тегло под 12 тона, ще плащат малко под стойностите в Европа, подчертава Терзийски в ефира на БНТ.

При тежкотоварните превозни средства таксите превишават тези в Европейския съюз, добави още шефът на АПИ.

Според него в момента все пак върви процес на установяване на тарифите у нас.

Изследване на АПИ показва, че 67% от гражданите са на мнение, че тол таксата е необходима, както за устойчивостта на пътния сектор, така и за осигуряване на една по-добра справедливост по отношение на използването на Републиканската пътна мрежа.

Терзийски обясни, че нашата пътна мрежа не е изграждана е алтернативни пътища и затова се правят допълнителни анализи и допълнително ще се диференцират тарифите по отношение на второкласната и третокласната пътна мрежа.

В момента АПИ изготвя карта, в която отчита класа на пътя, неговото състояние и свързаността, която той установява по отношение на населените места.

За шофьорите, закупили електронна винетка до края на годината, Терзийски обясни, че тя ще важи докато изтече нейния срок и няма да има двойно таксуване.

Според Христо Христов от Съюза на международните превозвачи бизнесът не е против тол таксите, като я определя като справедлива система, която се е доказала и в други европейски страни.

„Ние сме против начина, по който се въвежда системата“, посочва Христов в ефира на bTV.

Според изчисленията на превозвачите разходите на камион при тил системата ще се вдигнат от 1340 лв на 75 000 лв.

„Увеличението за един камион е 50-60 пъти спрямо цената на годишната винетка. Не искам да акцентирам върху проблемите на транспортните фирми, защото ние ще калкулираме този разход в цените и това ще отиде при крайния потребител. Една подобна такса трябва да е съобразена с брутния вътрешен продукт и покупателната стойност на населението“, категоричен е Христов.

От друга страна Радослав Влахов, члена на УС на АПИ потвърди, че изчисленията на Съюза на превозвачите са точни при така заложените параметри. Той отбеляза, че парите от тол таксите ще отиват за поддържане на пътищата, което ще спести пари на превозвачите от поддръжката на техните камиони.

*Информацията е актуализирана към 9:10 ч.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още