Турция излезе от рецесията през първото тримесечие на фона на насиленото кредитиране от страна на държавните банки – временен стимул, който обаче беше засенчен от поевтиняването на лирата, съобщава Bloomberg.
БВП на Турция нарасна с 1,3% спрямо предходните три месеца, което отбелязва възстановяване спрямо края на миналата година, което отговаря на прогнозите на икономистите.
Активността в икономиката обаче остава слаба в сравнение с миналата година като БВП отчита спад с 2,6% спрямо първото тримесечие на миналата година заради свиването на разходите на домакинствата, което традиционно е основният двигател на растежа.
Дали възстановяването ще продължи обаче зависи от перспективите пред лирата, чието обезценяване с 5% през тримесечието доведе и до по-ниско потребителско доверие. Проблемите около валутата все още поддържат инфлацията на ниво от около 20%, което не позволява на централната банка да намали лихвените проценти.
Изборите в Истанбул през следващия месец също са причина за напрежение.
„Ясно е, че активността беше стимулирана от по-разхлабената фискална политика и кредитната експанзия от страна на държавните банки“, коментира Инан Демир, икономист в Nomura International. Според него индикаторите за второто тримесечие показват, че слабостта на лирата подкопава доверието, както на потребителите, така и на бизнеса.
През първото тримесечие на годината възстановяването обхвана финансовия сектор, преработващата промишленост и селското стопанство. Правителствените разходи за покупки на стоки и услуги нараснаха със 7,2% спрямо същото тримесечие на предходната година. Този ръст успя да намали ефекта от свиването на разходите на домакинствата с 4,7% и на инвестициите с 13%. Износът се повиши с 9,5%, тъй като обезценяващата се лира позволи на износителите да бъдат по-конкурентоспособни на външните пазари.
Кредитирането от държавните банки нарасна с 30% до 1,09 трлн. лири (181 млрд. долара) през последното тримесечие, докато кредитите, отпуснати от частни банки, се повишиха с 5%.
Все пак за сега сигналите са, че възстановяването може да загуби от силата си. Доверието на потребителите се влоши през май до най-ниското си ниво от началото на 2004 г.