IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Handelsblatt: Volkswagen предпочита Измир за новия си завод

Правителството в Анкара е готово да предостави над 100 млн. евро в подкрепа на строителството на новата фабрика

17:42 | 23.06.19 г. 65
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

За какво ли не са помислили стратезите на Volkswagen? Те трябва да намерят място за нов завод, в страна с ниски работни заплати и добри възможности за продажби. Унгария и Полша бързо отпаднаха от списъка, заплатите там са вече твърде високи. В краткия списък останаха Румъния, Сърбия, България и Турция.

Междувременно този избор се стесни: Volkswagen планира да построи новия си автомобилен завод в Турция. Въпреки че изборът все още не е окончателен, има предварително решение за изграждане на новата фабрика в Турция. От решаващ фактор за окончателния избор са редица условия, пише германският икономически ежедневник Handelsblatt в броя си от неделя.

Първият аспект са парите. Правителството в Анкара е готово да предостави трицифрена сума в милиони евро за подкрепа на строителството на новата фабрика за автомобили, цитира Handelsblatt информирани източници. За фаворит във Волфсбург считат място в Западна Турция близо до Измир. Значителна част от планираните инвестиционни разходи от около 1,3 милиарда евро ще бъдат покрити от правителството в Анкара.

С такава финансова подкрепа Турция може лесно да се противопостави на офертите от България. Правителството в София се опитва да рекламира страната като място за нова фабрика. Две възможни места са във финалния избор. „В подкрепа на България говори фактът, че държавата е част от Европейския съюз и по този начин гарантира определена правна сигурност", пояснява мениджър на Volkswagen.

Разговорите със съответните правителства обаче все още не са приключени. „В момента се провеждат преговори за локации в България и Турция," каза преди няколко дни главният изпълнителен директор на Volkswagen Хербърт Дийс на вътрешнофирмено мениджърско събитие. Но вече е било взето предварително решение в полза на Турция.

Дийс обаче иска да запази и други опции. Окончателното решение ще бъде взето през следващите седмици, като в него решаваща роля ще играе и Надзорният съвет. Преди лятната голяма отпуска в основния завод във Волфсбург, която започва в средата на юли, трябва да има окончателно решение. Дийс е бил през миналата седмица в Турция за преговори, потвърждават източници от бизнес средите.

През последните години Volkswagen построи много нови заводи – включително  в Китай, чието правителство редовно нарушава демократичните принципи. Така че ръководството на Volkswagen е свикнало да взема деликатни решения. Въпреки това много мениджъри не гледат с добро око на Турция. „Не знаем кого искаме да изпратим, ако турският президент реши да дойде на откриването на новия завод", заяви високопоставен изпълнителен директор.

Тъй като много европейски корпорации задържат инвестициите си в Турция заради противоречивия президент Реджеп Тайип Ердоган, едно решение в полза на страната може да бъде използвано популистки, пояснява мениджър пред Handelsblatt. Затова във Volkswagen са дискутирали интензивно и риска от загуба на имидж. Вероятно ще има критики, но в крайна сметка и рамковите условия били в полза на Турция, пояснява той.

Колко голяма е дилемата, демонстрира и Щефан Вайл. Министър-председателят на Долна Саксония и член на Надзорният съвет на VW бе принуден наскоро да защитава Турция като място за инвестиции. Запитан от журналисти, наскоро той заяви, че по-нататъшните икономически връзки между Германия и Турция щели да са положителни. Въпреки че не можел да коментира възможни решения, „като цяло е положително, ако междудържавните отношения се укрепват дори и в трудни времена", заяви политикът от SPD по време на общото събрание на концерна през май. „Приятелите на демокрацията в Турция ни молят в този труден момент да не се отвърнем от страната им“, каза той.

Въпреки че министър-председателят Вайл не коментира еднозначно плановете на VW, той очевидно стои зад решението. Ако предложението за изграждане на нов завод в Турция бъде гласувано в Надзорния съвет, то Долна Саксония ще даде съгласие. Така шефът на VW Дийс би имал зад гърба си не само втория по големина акционер, но и силен политически актьор.

Източници от Волфсбург добавят, че евентуално решение за инвестиция за Турция ще бъде съгласувано с федералното правителство в Берлин. По принцип то нямало възражения срещу изграждането на нова фабрика за автомобили там. Подобна инвестиция би могла също да има положителен ефект върху политическите лидери в Турция. 

Държавният глава Ердоган умишлено се оттегли на заден план при преговорите. Причината: Президентът е в предизборната кампания от началото на годината. В неделя се повтарят и важните избори за кмет в Истанбул. Преговарящи поясняват, че решението за местоположението на VW не бива да бъде политизирано.

Вместо това две или три нива политици под Ердоган преговарят за най-голямата единична инвестиция от Германия в Турция от десетилетия. Начело на екипа е Арда Ермут, ръководител на турската инвестиционна агенция. В разговор с Handelsblatt той признава, че Турция наскоро не се представя добре навън. „Не сме взели достатъчно добре предвид опасенията на германските инвеститори", каза той.

Ердоган би могъл да използва решението на Volkswagen за или срещу Турция в предизборната кампания, притесняват се посветени. Това е трябвало да бъде  предотвратено на всяка цена. С успех: Ердоган не споменава нито веднъж VW в предизборната кампания. Президентската канцлария не коментира евентуалното му участие в преговорния процес.

Политиката със сигурност е най-чувствителната тема в това решение за местоположението на фабриката. Но за компанията това не е единственият решаващ фактор. Става дума за инвестиции, използване на съществуващи фабрики и работни места. Поради това работническият съвет първоначално се е противопоставил на изграждането на нов завод в Източна Европа. „Само в Германия имаме достатъчен капацитет за покриване на по-голямо търсене", казва представител на служителите.

Това би било осъществимо, но Дийс предвижда намаляване на разходите. В Германия, казва той в тесен кръг, заплатите са просто твърде високи.

В допълнение към разходите за труд и стартиращото финансиране за строителството на фабриката, още един аспект говори в полза на страната на Босфора: Турция е важен пазар за продажбите на Volkswagen Passat. „Турското правителство също може да се облагодетелства от факта, че Passat се използва от много държавни агенции като служебен автомобил", се казва още в доклада на компанията от Волфсбург. 

Това би бил важен аргумент за турското предложение. Компанията обаче не желае засега да коментира дали вече е взето предварително решение. Възможностите ще бъдат разгледани допълнително, поясни говорител във Волфсбург.

Наскоро и генералният директор на Porsche Оливър Блуме също коментира значението на Турция като пазар за продажби. Като цяло Турция е много голям пазар с 80 милиона жители и е важен за Volkswagen в Европа. В същото време в рамките на целия концерн и на Борда на директорите мениджърът отговаря за производството, а по този начин - за новата фабрика на VW. „Независимо от това къде ще строим нов завод, това винаги е дългосрочно решение за идните 30 до 40 години", добави той в интервю за Handelsblatt.

В новия завод могат да бъдат изработени преди всичко седани от марките на групата VW и Skoda. Ръководството около главния изпълнителен директор Дийс би предпочело да построи там спортния джип, но ръководителят на работническия съюз Бернд Остерло отхвърли категорично този план. Той се опасявал, че моделите на SUV ще бъдат изнесени в Централна Европа при по-благоприятни условия. Така заводите във Волфсбург и на други места в Германия ще загубят силните си позиции.

Първият модел в новия завод може да бъде VW Passat. Сегашният производствен завод в Емден ще бъде преоборудван за производство на електрически превозни средства до 2022 г. Същевременно изглежда, и че Skoda Superb също ще се произвежда в Турция. И двата автомобила са базирани на една и съща платформа и могат да бъдат произведени заедно по-ефективно, съобщават от групата.

За Skoda е трудно да се вземе такова решение. Superb, най-големият модел на дъщерното дружество на коцнерна, е нещо като национална икона за марката на чешкия пазар. Но Skoda също трябва да расте - и се нуждае от нов капацитет. Годишните продажби от 1,2 милиона коли трябва да нараснат в средносрочен план до 2 млн. броя.

Отговорността за новата фабрика трябва да се носи от марката Volkswagen. Надзорният съвет на групата вече е взел това решение през май, поясняват източници от компанията. Първоначалният план за прехвърляне на отговорността към Skoda бе отхвърлен.

Така Бордът успокои Остерло, който бе заплашил с блокада. Той се опасява от прехвърлянето на модели от германските заводи в Източна Европа. Този риск вече не е на дневен ред, твърдят запознати.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:12 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

33
rate up comment 14 rate down comment 12
studioaa
преди 4 години
Ти серизно ли смяташ, че ще продават коли в Африка или Близкия Изток произвени у нас? София и Пловдив са ужасни локации 4-то качество за подобен тип завод. БДЖ за нищо не става и не може да се използва защото е бавен, а еконормите ни са като в Германия. Имаме шанс от 0.01%, да.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 13 rate down comment 4
SoHo
преди 4 години
Ако пазарът е Европа локацииите в Пловдив /София са добри и не чак толкова далеч от морето за Близкия Изток и Африка.Ще разберем скоро но все още имаме шанс !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 11 rate down comment 8
studioaa
преди 4 години
Над 3/4 от тази зелена енергия е от големи ВЕЦ, а не от слънце и вятър. Ако в България тръгнем да строим големи язовири зелените ще са първите да се обяват против. А какво да кажем, за АЕЦ, който се строи в Турция в момента както и за Турски поток??
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 17 rate down comment 13
Mavi Goz
преди 4 години
Бе не знам за какво отиват в Турция, ама знам от какво бегат от ЕС... От такива като тебе и останалите зелени умници, дето само дрищите зелено, место да се фанете да работите нещо, дет може да се продаде на пазара...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 12 rate down comment 5
Hahoto
преди 4 години
Та германците отиват сигурно в Турция може би и заради "зеленяшката" им икономика, може би и защото не са толкова задръстени----------------------------Хахаххаахахаххаа, точно заради това отиват! За тая седмица раделяш Скункса за коментар, с брат ти Ивайло Желязков! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 25 rate down comment 3
Hahoto
преди 4 години
Не се притеснявайте наш ББ ще опрай работата, един телефон на Фрау и ще има поне завод за аспуси за VW. Все от нейде требе да се започне.... ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 25 rate down comment 14
fon
преди 4 години
А бе "умен" България е произвела през 2018-та 8.9% от тока си от модерни ВЕИ, а Турция 12.39%. Дали Турция ще има и един ядрен реактор след 10-20 години е още под въпрос. Та германците отиват сигурно в Турция може би и заради "зеленяшката" им икономика, може би и защото не са толкова задръстени та да си мислят още, че "ядреният ток е евтин"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 16 rate down comment 22
studioaa
преди 4 години
България няма никакъв шанс особено след безумния избор на индустриалната зона на София или Пловдив за завода - т.е в средата на нищото, далеч от всякакъв лесен транспорт за износ на продукцията. Няма значение колко голям е българския пазар за VW, при положение, че те ще произвеждат САМО ЗА ИЗНОС. Няма никакъв шанс за завод за коли, които ще се продават зад граница далеч от пристанище Варна или Бургас, в Пловдив или София просто нищо не става - нито добра инфраструктура и огромна корупция. Реално един завод за 300 хил. коли годишно или по 1000 на ден не се нуждае от голям брой работници при положение, че производството е почти напълно автоматизирано(видял съм го на живо в завода във Волцбург) Реалния брой на работниците няма да повече от 500 в най-добрия случай. Ако включим и доставчици и подизпълнители може да станат 700-1000 в най-добрия случай разбира се. Реално става въпрос за около 600-700 работни места, а не 6000.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 15 rate down comment 14
george353
преди 4 години
Близо си вдлъбнат. Намира се на около 170 км. югоизточно от Москва и няма нищо примитивно в това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 20 rate down comment 2
melon
преди 4 години
Още не е ясно. Ще видим!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още