IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Доколко пагубна може да се окаже зависимостта на Германия от автомобилите?

Появата на излишък при производството на автомобили на фона на търговската война и Brexit е тревожен сигнал за германската икономика

22:00 | 12.09.19 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Стълб на германската промишленост от десетилетия, автомобилният сектор вече започва да прилича на Ахилесова пета, уязвима заради търговските конфликти и зле подготвена за бъдещето. Всичко това крие риск от тежки социални последици.

Здравето на "автомобилния сектор е по-зле от очакването", отбеляза Марк Фьорстерман, експерт в компанията EY, в началото на Франкфуртското автомобилно изложение, което продължава до 22 септември. "Технологичните предизвикателства са огромни".

През първите осем месеца на година производството на автомобили е спаднало с 11% на годишна основа, според данните на федерацията на германските автомобилопроизводители VDA. 

Причините: търговската война, забавянето на конюнктурата и несигурността около Brexit, в момент когато компаниите от сектора трябва масирано да инвестират в производството на електрически коли.

"Въздействието върху доставчиците е много голямо, вече започват да се очертават свръхмощности", поясни пред АФП Щефан Брацел, директор в Центъра за автомобилен мениджмънт.

Неотдавнашен пример - семейната компания Eisenmann, основана през 1951 година и специализирана в производството на машини за лакиране на коли, обяви в края на юли неплатежоспособност, заплашвайки прехраната на близо 3000 служители.

През второто тримесечие оперативната печалба на три германски автомобилни групи спадна с 38%, което е много повече в сравнение със средното понижение в сектора на световното равнище от 18%, отбеляза EY.

Автомобилостроенето в Германия представлява една пета от промишлеността и близо 5% от брутния вътрешен продукт. В него са заети над 800 000 души.

Малките и средните компании са застрашени

В същото време обаче - от химическия сектор до машиностроенето - редица клонове хвърлят индиректно вината върху автомобилостроенето за техните понижени тримесечни резултати, подклаждайки опасенията от рецесия на най-голямата европейска икономика.

Общо "поръчките за промишлените компании средно са се свивали с 1% всеки месец от началото на годината", пресмята Карстен Бжески, икономист от ING.

Сред най-засегнатите е Mittelstand, тази мрежа от малки и средни предприятия, които работят активно за износ, "скритите шампиони", възприемани от десетки години като ключа за германския успех.

Барометърът за доверието на предприемачите от Mittelstand премина в отрицателната територия през август за първи път от над четири години, според изследване на банката KfW и института Ifo. Редица от тези предприятия обявиха неотдавна закриване на работни места или затваряне на цели заводи.

Само че тяхното безпокойство далеч не се ограничава със забавянето на конюнктурата.

Много преди протекционистките заплахи на Вашингтон Volkswagen нанесе през 2015 година първия тежък удар на сектора като призна, че е оборудвал 11 милиона от дизеловите си коли със софтуери, които могат да фалшифицират данните за равнищата на емисиите с парников ефект.

Оттогава дизелът губи популярност, там където бе създаден: заплашен от забрани за движение в редица градове, той е заменян с бензин и все повече от електрически двигател, който много по-лесно се произвежда.

Крайната десница

Общо електрифицирането би могло да струва на Германия 75 000 работни места, според проучване на института Frauenhofer, което бе публикувано през лятото на миналата година.

Гигантът Bosch оправда закриването на 600 позиции годишно със спада в сектора на дизела и обяви нови съкращения. "Компанията не е застрашена, защото има редица дейности", отбелязва Брацел, но за сметка на това Mittelstand често изпитва недостиг на пари, за да се адаптира".

"Това е източник на безпокойство за много малки и средни предприятия, които са били силни в старите сектори като двигателите с гориво", допълва експертът.

В края на юни в Берлин десетки хиляди демонстранти настояха, по призива на синдиката IG Metall, за дигитални и екологични промени, които да бъдат "справедливи" за трудещите се.

Бъдещето на дизела е толкова деликатна тема както за работниците, така и за компаниите, че почти цялата политическа класа се опита да спре забраните за движение на старите дизели, наложени от съдилищата.

И най-вече партията на крайната десница "Алтернатива за Германия" превърна защитата на тези автомобили в един от бойните си коне, а този ход получи забележителен отклик сред работническите комитети в автомобилния сектор.

Само че дори в един от бастионите на "Алтернатива за Германия", Цвикау, в провинция Саксония, Volkswagen обяви завой към електрическите коли: производството на първия модел "нула емисии" на концерна ще започне там през ноември.

При инвестиции за близо 1,2 милиард евро Цвикау ще стане "най-големият завод за електрически автомобили в Европа", според Volkswagen, а следователно и най-голям залог за успеха на това возило.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:32 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 4
Императорът
преди 4 години
Хайде да говорим истината докрай - вина има и германската държава, която вместо да подкрепи златната си кокошка - наби я с пръчката, гонейки я със санкции. Спадът с 38% на печалбата се дължи основно на Даймлер, който задели 4.2 милиарда за плащане именно на такава глоба. Същевременно продажбите реално не намаляват, дори напротив - има възстановяване. Електрически коли са замислили всички концерни - и то много и страхотни модели. Да му мисли циркаджийската тесличка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още