IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Манфред Вебер алармира Вестагер за плановете на Volkswagen за Турция

Според информация на списание SPIEGEL лидерът на ЕНП е изпратил специално писмо до еврокомисаря по конкуренцията

19:22 | 04.10.19 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Манфред Вебер (CSU), лидер на Европейската народна партия в Европейския парламент, разкритикува остро намерението на германския автомобилен концерн Volkswagen да построи нова фабрика близо до Измир. „VW също носи обществена отговорност и особено с оглед на ограниченията на свободата на печата трябва да се запитаме дали инвестиция в Турция сега е правилна", заяви Вебер пред германското списание SPIEGEL.

Политикът е поискал от еврокомисаря по конкуренцията Маргрет Вестагер да проучи дали помощта на Турция за планираната фабрика на VW не нарушава европейското законодателство. Не може да бъде факт това „нашите държави членки да са обвързани от строги правила за конкуренция и държавна помощ, докато Турция предоставя субсидии за производство, което се изнася на европейския пазар“, се казва в писмо на Вебер от четвъртък вечерта.

Volkswagen планира в бъдеще да изгражда Passat и Skoda Superb в нова фабрика, вероятно в Турция, а производството ще бъде предназначено предимно за износ в Източна Европа. Политици от ЕС подозират, че подкрепата на правителството е била ключът към вземане на решение в полза на Анкара, а VW отрича това.

Съседна България, член на ЕС, също бе в надпреварата за завода, но беше ограничена в ангажимента си за финансиране от европейските регулации. От Турция, която е в митнически съюз с ЕС, всъщност се изисква да спазва правилата на ЕС за конкуренцията. Volkswagen подчертава в изявление пред списанието, че Турция се е представила по-добре в сравнение с много други места.

Въпреки че германският концерн все още не е обявил официално окончателното си решение, през тази седмица стана ясно, че Volkswagen AG е открила свое подразделение в Турция, което ще оперира в западния град Маниса. Компанията Volkswagen Turkey Otomotiv Sanayi ve Ticaret AS ще проектира, произвежда и сглобява моторни превозни средства, става ясно от текста, цитиран от Bloomberg. Тя ще е с пазарна капитализация от 943,5 млн. лири (164 млн. долара).

Освен от стратегически интерес за автомобилния производител, проектът за завод представлява и победа за правителството на президента Реджеп Ердоган в опита му да привлече външни инвеститори въпреки икономическите, политически и военни сътресения в страната.

Съобщението за решението бе обявено на фона на вълна от критики от европейски депутати от различни фракции. Журналисти от вестник Berliner Morgenpost са разговаряли с депутати от ЕНП, Зелените и АЛДЕ, които са изразили подозрението, споделено в понеделник и от председателя на европейската партия на Зелените Райнхард Бютикофер. Според него решението на Volkswagen нарушава правилата на ЕС за закрила на конкуренцията.

„Изглежда, че решаваща роля за избора на Турция е изиграла гаранцията, че с пари на турските данъкоплатци ще бъдат закупени 40 000 автомобила, както и щедрата държавна помощ в размер на 400 милиона евро", каза пред AFP Бютикофер. В рамките на Митническия съюз Турция се е ангажирала да спазва правилата на ЕС, но така и не прилага на практика това обещание, смята политикът, цитиран и от DW.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:15 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

7
rate up comment 24 rate down comment 5
Biso
преди 4 години
Аз не бих се изненадал ако европейците бойкотират автомобилите на VW и Skoda.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 23 rate down comment 7
mrynmryn
преди 4 години
Тоя завод не го ли прежалихме? Да го строят в манафско и толкова. Както би казал божинката - един път губиш, друг път не печелиш, това е...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 25 rate down comment 13
zelka007
преди 4 години
готин както винаги :)))това на даймлер е поточна линия за сглобяване на 25.000 на година е-класи и сувчета ... двата най-продавани модела в рассия . страна с 140млн. население - пазара на звездната марка е за около 37.000 на година . понеже санкциите скоро няма да паднат , поне докато ботоксовия шарпей е на власт , това е доста разумен ход - данъчен и антисанкционен евентуално . там импе само ще сглобяват . ватницитe нямат индустрия за доставки , имат суровини но нямат качество . фелфебелите ще си карат всичко и там само заварки (предимно от роботи) и болтове ... :))) ... те тъй с мощното производство ...а за вагонетките много се изписа , ще си го вдигнат завода в турско , така е решил мажоритарния собственк от катар . точка . това в момента е само пушилка . в ЕС скоро да караш дизелова кола ще е голям лукс . хибридите и електрички , и то в рамките на няма и петилетка . не ти ли прави впечатление в клета майка България колко хибриди и електрички срещаш по столичните улици ? само се загледай ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 41 rate down comment 7
penman
преди 4 години
Тук май само умопобъркани пишат коментар и. Я марш в Африка, където няма правила.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 12 rate down comment 35
Mohave __
преди 4 години
Другите компании да гледат и да бягат докато е време от Европа .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 21 rate down comment 35
Mohave __
преди 4 години
Това не е прецедент . Италия която е член на ЕС и ЕЗ с пари на данъкоплатците спасяваше банки . За останалите няма да говорим вкл България . Първо страните от ЕС да се научат да спазват своите закони и правила , после да дават акъл !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 16 rate down comment 48
Императорът
преди 4 години
Какво жалко и позорно падение - да разчитаме на политически натиск срещу една частна компания.Европейските политици вместо да се опитват да заповядват на тия, дето ги хрантутят с данъците си как и къде да си правят бизнесът, да вземат да се замислят, защо големи концерни строят все повече заводи ИЗВЪН "великият" ЕС... Даймлер строи яко в Русия например !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още