IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Handelsblatt: България не се отказва от битката за завода на Volkswagen

Страната е ядосана и очаква подкрепа от ЕК и от еврокомисаря по конкуренцията Маргретe Вестагер, пише германската медия

08:20 | 09.10.19 г. 19
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс

Въпреки основаването на дъщерно дружество на Volkswagen в Турция, което се счита за допълнителна стъпка към изграждането на завод на VW, България продължава да се бори за фабриката на производителя на автомобили със седалище във Волфсбург. „Ако не успеем с привличането на завода на VW, ще предлагаме парцел за производството на батерии или софтуер", пояснява в интервю за германския икономически всекидневник Handelsblatt Росен Плевнелиев, бивш президент и почетен председател на „Автомобилен клъстер България“.



„Надяваме се да влезем в бизнеса с Volkswagen с допълнителен завод за доставчици. Това е балансът според нас“, пояснява той. Плевнелиев посочва, че германските компании SAP, Bosch и Mercedes-Benz вече разработват свои продукти в най-бедната страна от ЕС. „Стигнахме много далеч с Volkswagen. Не трябва да бъде така, че победителката Турция да получава всичко, а губещата България - нищо", казва бившият държавен глава.

Дори ако все още няма резолюция на надзорния съвет на най-големия производител на автомобили в света, то от месеци се очертава решение в полза на Турция. „В момента сме в последните етапи на преговорите с Турция и вземането на решение", заявява говорител на VW пред германската медия.

В новия завод в Маниса близо до западния турски пристанищен град Измир, освен всичко друго, предстои да бъдат произвеждани новите модели Passat и Skoda Superb. VW възнамерява да инвестира около 1 млрд. евро в завода. С планираните 4000 служители от 2022 г. годишно трябва да бъдат произвеждани 300 000 автомобила. Volkswagen вече е създала филиал в Маниса за тази цел с капитал от около 150 млн. евро.

Междувременно очертаващото се решение за местоположението на завода в полза на Турция разочарова не само България, но и Балканите с общо 80 милиона жители. Страните от Югоизточна Европа спешно се нуждаят от работни места в промишлеността и технологиите, за да сложат край на по-нататъшната емиграция на младите и квалифицирани жители.

„На Балканите разочарованието от VW е голямо", казва Плевнелиев пред Handelsblatt. „Страните обръщат голямо внимание на това къде отиват инвестициите. От време на време западноевропейските политици критикуват липсата на върховенство на закона на Балканите. Но при инвестиционните решения като това на VW за Турция в крайна сметка роля имат само парите, а не и спазването на закона“, казва още Плевнелиев, който до 2017 г. беше държавен глава на България.

„Това отслабва позициите на германските политици с исканията им за повече върховенство на закона в балканските страни", убеден е той. „Ердоган не спазва европейските правила. Хиляди са в затворите. А сега той е на практика подкрепен с милиардна инвестиция от Германия“.

Производителният директор на VW Андреас Тостман защищава обаче решението срещу критиците: „Очакваме да успеем да отговорим на нашите стандарти в Турция, както по отношение на качеството на продуктите, участието на служителите в решенията и зачитането на правата на човека в областите, на които можем пряко да повлияем“, заяви Тостман през миналата седмица. Кога ще бъде решаващото заседание на надзорния съвет на Volkswagen, засега не е ясно. Очаква се сделка с Турция да бъде постигната през октомври.

Автомобилната индустрия е един от малкото процъфтяващи сектори в България. Според „Автомобилен клъстер България“ 65 000 служители в 220 производствени предприятия генерират оборот от пет милиарда евро на година. Сред най-известните инвеститори са автомобилни доставчици като Magna, Grammer, Festo или Kostal. В страната например се произвежда софтуер за Mercedes-Benz или спирачки за Porsche. Според източници от индустрията в момента България генерира около десет процента от брутния си вътрешен продукт с автомобилната индустрия.

Плевнелиев, 55-годишният основател на автомобилната асоциация, продължава да се бори за завода. През последните седмици асоциацията и правителството в София предприеха действия, за да увеличат натиска върху Volkswagen. Българите стигнаха дори до Берлин, пише Handelsblatt. Но освен красиви думи не са получили нищо друго от канцлерството. „Берлин винаги е подчертавал, че това е изцяло икономическо решение“, разочаровано съобщава Плевнелиев.

Сега българите очакват подкрепа от Европейската комисия и от еврокомисаря комисар по конкуренцията Маргретe Вестагер. „Турция например обещава да купи 40 000 автомобила за държавни служители. Страната не спазва правилата за субсидиране. Това не е възможно в ЕС. Това е неравен двубой. Volkswagen всъщност би трябвало да отстоява лоялната конкуренция", критикува Плевнелиев. „Решението на VW само по себе си отслабва Европейския съюз“, добавя още той.

Вестагер трябва да се намеси, за да гарантира лоялната конкуренция с Турция, смята той. Българите получават подкрепа и от консервативния европейски политик Манфред Вебер (Европейска народна партия). През миналата седмица той написа писмо до Вестагер, като я призова да разгледа подробно споразуменията между VW и Турция, за да предотврати „нелоялната конкуренция“, унищожавайки работните места в Европа.

Първоначално страната от ЕС се надяваше да получи зелена светлина от провинция Долна Саксония и работническия съвет на VW за местоположението до София на новия завод на VW. Но и провинцията, и представителите на служителите изглежда предпочитат Турция. Затова разочарованието в София е дълбоко.

„За нас е много съмнително, че министър-председателят на Долна Саксония Щефан Вайл и работническият съвет на VW са толкова ангажирани със завод в Турция“, казва Плевнелиев. Той се е надявал социалдемократът Вайл да упражни влияние в полза на България в борда на директорите. Долна Саксония държи 11,8% от акциите на Volkswagen AG.

България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Бившата фабрика на стоманодобивна компания принадлежи на българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Българският премиер Бойко Борисов обеща на Volkswagen да покаже, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:06 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

6
rate up comment 23 rate down comment 25
boldri4e
преди 4 години
Уважаеми Г-н Плевнелиев,Не знам кой би предпочел да инвестира в страна известна с дай ми 10% от стойността на сделката и ще оправим нещата.Към всички останали,Как тези 300 000 автомобила ще стигат до потребителите?а) по магистрала "Хемус" и от нея през пристанище Варна, което е с газене 10 метра, един вид не може да влезе по сериозен корабб) по магистрала "Тракия" и от нея през пристанище Бургас, което е с газене 11,7 метра, един вид, влизат малко по-големи корабив) по суша през Сърбия, Румъния или някъде другаде, Македония примерноНапомням,Магистрала "Хемус" се строи "малко по-тясна", като ограничението за МПС ще бъде 120 км/ч, а на места 90 км/ч, но пък управляващите заявиха, че така се спестяват 130 милиона лева, т.е. няма да е магистрала, а скоростен път.И сега големият въпрос:Кой луд ще дойде в тази наша ***, наричаща се държава, с подкупни политици, народ който страда от мания за величие, живеещ в мутренско-кифленски години, народ, който вижда кошчето за ***, но си хвърля фаса до него, народ който не може да си избърше ........ ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 27 rate down comment 3
Mirilai-lai
преди 4 години
трябва да се ангажираме най-официално да заменим всички Пернишки Голфове с нови Файтони, ако ще и с цената на субсидии, после ще им продадем катализаторите на черно....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 30 rate down comment 33
khao
преди 4 години
Какво те очудва, все пак Росен Плевнелиев е най-успешния и кадърен президент който сме имали, а начина по който го омаскариха го доказва !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 23 rate down comment 14
Mechkata
преди 4 години
"Бойко Борисов обеща на Volkswagen да покаже, че ще бъде най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци."Ердоган предлага да купи 40 000 автомобила, ние предлагаме лоялност... Ако искаха Мерцедес да правят последен модел коли у нас, сигурно и нашия парламент щеше да предложи да обновим автопарка,че сегашните им Мерцедеси вече са на по 5 години - морално остарели.Всички трябва да се съобразяваме със строгото европейско законодателство, ама като става въпрос за много пари, "а,не мерси!", ще си произвеждаме извън ЕС. Там няма сертификация и гаранция за качество, контролът не е толкова затегнат. Нека наливаме пари при Ердогана,че сега е социално слаб, нали лирата се срина.А и в България кой ще работи в тоя завод? Има липса на подготвени кадри за нашите отрасли и в частния, и в държавния сектор. "Лоялни" сме били, друг път. Всеки гледа личната изгода - то ще почне едно изнасяне от тоя ми ти завод, та знае ли се...И все пак, каквито и да сме...*** на Европа...етично е европейска фирма да предпочете европейска държава, за да се завъртят парите вкъщи,както се казва. Как да се оттласнем от дъното на класацията на Европа, като дори за един мръсен завод ни подминават?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 34 rate down comment 1
zelka007
преди 4 години
поредна влиятелна икономическа медия и за пореден път канят Росен Плевнелиев за интервюта и мнения ... мдааанемците((vw) от около петилетка ги е яд на шкода , щото подяждат пазарния им дял в ЕС , пък и печалбата им е най-добтата в групата , по-добра дори от порше и ауди ... те тъй , ние го отнасяме , от вътрешните боричкания в концерна ... живи и здрави да са ... Баце е с 9-ти дан вече , ние шъ съ оправим , те да му мислят ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 51 rate down comment 2
rooctcho
преди 4 години
Негативна кампания към VW Group на балканите да не им се купуват трошляците и по-високи данъци. Явно сме партньори само когато им е изгодно
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още