IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какъв ще бъде ефектът при цена на въглеродните емисии от 50 евро за тон?

Подобна цена ще оскъпи бензина с 40 цента за галон, като в същото време ще тласне с 30% нагоре цените на жилищата и с 5 цента електроенергията от въглища

08:30 | 31.10.19 г. 12
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

На фона на дебатите правителствата продължават се колебаят относно въпроса дали да повишат, понякога дори дали да наложат, цените на въглеродните емисии, притеснени от прякото въздействие, което това ще окаже върху бизнеса и потребителите.

За да видим какъв ще бъде ефектът от едно възможно увеличаване, Северин Боренщайн от Енергийния институт в Хаас въвежда хипотетична цена от 50 евро за тон. Той изчислява актуалното увеличение на цените на галон бензин/петрол, на производство на електроенергия от въглища и природен газ, както и на цените на самия природен газ.

Той заключава, че 50 долара ще имат много малък ефект върху потреблението - търсенето на енергия е доста нееластично, както може да покаже историята на нестабилността на цените на горивата. Но това ще увеличи натиска върху производителите и потребителите да загърбят въглеродните горива и да преминат към чистата енергия. Това е най-добрата причина цените на въглеродните емисии да се повишат и да се превърнат във важно допълнение към набора от инструменти на енергийния преход, пише EuroPost.

Цена от 50 евро за тон въглероден диоксид няма да намали съществено потреблението на енергия

Проста аритметика предполага, че вероятно няма да бъде намалено съществено потреблението на енергийни услуги при подобна цена. По-скоро ценообразуването на въглерода ще помогне за намаляване на икономиите чрез намаляване броя на енергийните източници.

Нека помислим за цена от 50 долара, тъй като тя до известна степен отговаря на най-новата оценка за социалните разходи за въглеродни емисии и защото е по-висока от цената, която може да бъде видяна днес в голяма част от страните.

Цената на въглерода от 50 долара би увеличила цената на бензина с около 40 цента за галон. Това е приблизително същата промяна, която наблюдаваме, когато цената на суровия петрол се движи нагоре или надолу с разлика от 16 долара за барел, което се случва многократно през последното десетилетие.

Много анализи за търсенето на бензин показват, че ръст от 40 цента за галон не оказва значително влияние на търсенето.

По същия начин, 50 долара на тон повишава разходите за производство на електроенергия от газов генератор с около два цента за киловатчас, или с около 18% спрямо средната цена на електроенергия на дребно в САЩ. Търсенето на електроенергия също е слабо чувствително към цената и подобна промяна почти сигурно би имала малък ефект, по-малко от 10%, върху потреблението.

Що се отнася до природния газ, цената на въглеродните емисии от 50 долара ще повлияе повече върху средната цена на жилищата и търговските обекти в САЩ, т.е. ще бъде регистриран ръст с около 30%.

Но това ще промени избора на технологиите за поколение

Ако ценообразуването на въглерода няма да допринесе значително за промяната на изминатите километри, количеството осветление, което използваме, или температурите в нашите домове и в търговските сгради, защо Боренщайн все още смята, че е от решаващо значение за борбата с изменението на климата?

Защото това може да промени технологиите, които използваме, чрез които извършваме споменатите по-горе дейности. Ценообразуването на въглерода няма да промени потреблението на енергийни услуги съществено, но може да ни накара да намалим въглеродните емисии от това потребление.

И, което е важно, това ще предостави стимули за компаниите и потребителите да намерят областите, в които технологиите с по-ниски въглеродни емисии днес могат да бъдат заместени най-лесно, без да се нарушава употребата, където алтернативите с ниски въглеродни емисии все още не са близки до конкурентни по размер разходи, като въздушния транспорт и някои индустриални процеси.

Трябва да продължим да работим върху иновациите там, където алтернативите са скъпи, докато днес на много места, където те вече съществуват, се радваме на плодовете.

В същото време 50 долара за тон повишава цената на електроенергията от производството на въглища с около 5 цента за киловатчас.

И въпреки че цена от 0,02 долара за киловатчас, която се налага при производството електроенергия от газ, не би намалила консумацията на електроенергия с много, това значително ще засили конкурентоспособността на вятърната, слънчевата и другите почти нулеви енергийни алтернативи. Това също би забавило или дори спряло затварянето на съществуващите атомни електроцентрали, които произвеждат близо 20% от чистата електроенергия в САЩ.

Дори при наличието на сериозния напредък в технологиите за съхранение, ние днес не сме в положение, при което повечето мрежи могат да работят с конкурентни цени без част от производство на електроенергия от природен газ, но цената на въглерода ще тласне производителите и операторите на мрежи да проучат всички алтернативи.

Достатъчно висока ли е тази цена?

Не може да се каже със сигурност дали 50 долара за той или 100 долара ще са достатъчни и дали биха могли да преобърнат негативната тенденция по отношение на въглеродните емисии и парниковите газове, за да решат проблема с климата.

Не е ясна точната цена, тъй като никой не знае как ще се развият технологиите и какво ще стане с разходите/цените – както за алтернативната енергия, така и за изкопаемите горива.

И, ако трябва да бъде напълно искрени, дори не знаем докъде точно трябва да стигнем по отношение на емисиите.

Това, което се знае, е, че влиянието на климатичните промени се увеличава застрашително бързо, по-бързо от всички налични прогнози от последните няколко години. И знаем, че бързото редуциране на парниковите газове е широко описвано от учените като изключително важен и спешен елемент от постигането на устойчивост в дългосрочен план. Ценообразуването на въглерода не е единственият инструмент, с който разполагаме, но е от ключово значение в търсенето на областите, в които можем да заменим най-ефективно енергийните източници.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:58 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 8 rate down comment 5
studioaa
преди 4 години
Значи това е за галон т.е за 3.78 литра т.е с 20 стотинки повече за литър. Акцизите вече скочиха с 20 ст. за литър за етанола поредното евробезумие. Време е за референдум BULEXIT, защото друго спасение няма...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 26 rate down comment 5
Hahoto
преди 4 години
Много искам да зареждам колата с 80 стотинки по-скъп бензин, около 3 лв. за литър. Да плащам за топло с 30 процента повече зимата, за да не ми текът мър.солите. Прекрасно ще е и имотния балон да се надуе с още 30 процента. Предлагам, щото сме Виновни за глобалното затопляне, да се въведе и данък издишан въздух, разбира се за децата с отстъпка. Простата аритметика показва, че няма да се намали енергийното потребление, но пък ще плащаме яки Гретениски индулгенции. Те ще влизат в джобовете на разни щастливи чичковци "филантропи", които ще продължат да си плащат в медиите и да ни вменят денонощно Вина, за да си плащаме въглеродния отпечатък, за това, че просто сме живи!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още