IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Строителството на язовир "Луда Яна" изостава драматично

Изпълнителят - консорциум между "Щрабаг" и "Станилов", се затруднява с осигуряването на персонал и механизация, а "Станилов" има и сериозни финансови проблеми

08:40 | 26.11.19 г. 2
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: МРРБ</em></p>

Снимка: МРРБ

Строителството на язовир „Луда Яна“, който трябваше да реши проблемите с водоснабдяването на община Панагюрище и да бъде завършен тази година, на практика е спряло. В Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) се обсъжда и вариант за прекратяване на договора със строителя и търсене на нов изпълнител на обекта.

Това става ясно от отговор на регионалния министър Петя Аврамова на въпрос на депутата от „БСП за България“ Христо Проданов.

Проектът е за 56 млн. лева, осигурени от Световната банка и държавния бюджет по „Проект за развитие на общинската инфраструктура“. Той включва изграждането на пречиствателна станция за питейни води и довеждащи водопроводи.

Строителството на „Лудя Яна“ започва през 1986 г. и прекъсва през 2000 г. с изградена частично язовирна стена и допълнителни съоръжения. След извършено задълбочено изследване е установено, че изградената част от стената отговаря на всички изисквания за здравина и качество и може да бъде надградена, но останалите съоръжения  ще бъдат разрушени и изградени наново.

Строителните дейности започнаха отново през есента на 2016 г. За изпълнител беше избран консорциум между австрийската строителна компания „Щрабаг“ и българската фирма „Станилов“ ЕООД.

Към момента строителните работи са завършени на 30%, посочва Аврамова в отговора си. Причините за забавянето са комплексни – както продължителни периоди на лошо време, заради което строителството не е било възможно, така и затруднения с осигуряване на техника и персонал, става ясно от отговора на регионалния министър.

„Обектът е сложен и комплексен, състои се от девет подобекта, чието изпълнение изисква високо ниво на организация, професионална компетентност и стриктна последователност на работите, каквито изпълнителят не показва в достатъчна степен“, казва Петя Аврамова.

Консорциумът не успява да осигури инженерен състав, работници и механизация за строителството на язовира, има голямо текучество на персонал и липсва приемственост, констатират от МРРБ. Занижен е и контролът на обекта, допуснати са технически грешки, заради които са изпълнени некачествени работи, които трябва да бъдат отстранени.

Друга причина, която Аврамова изтъква, са финансовите проблеми на единия от партньорите - „Станилов“ ЕООД. Компанията дори е заличена от Централния професионален регистър на строителя към Камарата на строителите с протокол от октомври т.г. Така на практика фирмата губи качеството си на строител, което означава, че другият партньор - „Щрабаг“, трябва да предприеме действия.

Регионалният министър посочва, че се изпълнява авторски и технически надзор на обекта, провеждат се и редовни срещи, за да се направи опит за преодоляване на закъснението на строителните дейности. Провеждат се разговори и с австрийския партньор в консорциума да предприеме мерки за качествено изпълнение на дейностите и осигуряване на необходимия ресурс за изграждането на язовира.

МРРБ, междувременно, е подало искове за неустойки в съответствие с договора.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:59 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 7 rate down comment 0
MyPr0gres
преди 4 години
И защо трябва да интересува някой, че някаква частна фирма има проблеми с персонал, лошо време и т.н. Подписали са договор и трябва да се изпълняват в противен случай си има компенсации за това ако ще и да фалира - така се прави бизнес в днешно време и на който не му харесва въобще да не се захваща.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 28 rate down comment 0
ПИЧ
преди 4 години
Как го фалираха Станилов, толкова камиони, толкова обекти прави. Метрото в София участва и къде ли не ? Да не би да се скрива една фирма и почва да работи през друга фирма ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още