IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо продавачите на късо продължават да тласкат Tesla нагоре?

Те се намират в капана на Short-Squeeze и панически купуват акции

18:15 | 14.01.20 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Getty Images News</em></p>

Снимка: Getty Images News

Който е заложил на спадове в цената на акциите на американския технологичен концерн иTesla, сега понася удар след удар. В понеделник акциите на пионера при електрическите превозни средства поскъпнаха с нови 9,8 на сто до 525 долара – за първи път над границата от 500 долара. С това ръстът в курса от началото на годината е над 20 на сто, а за последните 12 месеца – дори около 50 на сто.

Последното увеличение в понеделник може да се обясни от една страна с факта, че китайското правителство възнамерява да продължи да стимулира търсенето на електрическите автомобили и през тази година. Държавните медии съобщиха през уикенда, че няма да има „значителни съкращения в субсидиите". Колин Ръш, анализатор от Oppenheimer & Co, от своя страна повиши целевата си цена от 385 на 612 долара - най-високата сред анализаторите на Wall Street.

Въпреки това, търговците, които са заложили на падащите цени на акцията на Tesla (Shortseller), също играят важна роля в настоящото рали. Tesla, която отчете два три пъти печалба през последните девет тримесечия, е популярна мишена за тях. Междувременно те държаха повече от 30 процента от акциите във флоут. Според доставчика на финансови услуги Bloomberg сега дялът е спаднал под 20 процента, което ускорява увеличението на цените.

Защото, ако инвеститорите заемат „къси“ позиции, те могат да направят това, наред с други неща, като продават акциите си. В този случай инвеститорът взема на заем акции срещу заплащане, особено от фондове, които след това продава на пазара. Ако цената на акциите падне според планираното, продавачите на късо могат по-късно да изкупуват обратно ценните книжа на намалена цена и да ги върнат на посредника. Продавачите на късо касират разликата между курса на продажбите и намалената цена при обратното изкупуване като печалба за себе си.

Ако очакванията на продавачите на късо не се оправдаят, в един момент те ще трябва отново да купят акциите на автопроизводителя и да ги  върнат на посредника. Това изтласква цената още по-високо - което увеличава натиска върху останалите продавачи. В този случай експертите говорят за т. нар. Short-Squeeze.

Според Юрген Пипер, ръководител на изследванията в банка Metzler, подобен процес - в допълнение към сравнително добрите данни за производство и продажби за 2019 г. - в момента причинява силния тласък нагоре на цените на акциите на Tesla.

Особено ярък пример за Short-Squeeze е скокът на цената на обикновените акции на VW през октомври 2008 г. По това време книжата поскъпнаха от около 200 евро до повече от 1000 евро в рамките на два дни.

Тогава продавачите на късо взеха назаем дванадесет процента от акциите на VW, когато Porsche обяви, че възнамерява да придобие VW. След това цената се повиши, така че спекулантите панически купуваха акции на VW, за да ограничат загубите си и да върнат акциите.

В случая с Tesla ценовото рали вече предизвика загуби за продавачите на късо. Смао в първите два търговски дни на тази година по данни на S3 Partners тези загуби са възлезли на над 700 млн. долара. За изминалите седем месеца фирмата за финансови анализи изчислява загубата за продавачите на късо на над 8 млрд. долара.

Wall Street обаче все още не изглежда напълно убеден в Tesla. Въпреки настоящото рали разликата между целевата ценова стойност на анализаторите и цената на акциите все още е най-голямата от IPO-то на компанията през 2010 г., показват данни на Bloomberg. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:50 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

6
rate up comment 6 rate down comment 1
khao
преди 4 години
или с две думи да обобщя, заради дребна печалба се еааава майката на индустрия и икономика!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 8 rate down comment 1
kane
преди 4 години
Причината не е в тесла.Причината за високата цена е в наводнения с ликвидности световен пазар - пари има в изобилие - и нямам кой знае какво да се купи с тях и се търси ръст, защото връзката с фундамента е отдавна прекъсната, което прави и дивидентите смешно ниски.Просто парите нищо не струват или струват прекалено евтино, а идеи за развитие няма! Хората спират да потребяват и икономиките застиват във въздуха, централните банки заливат с кеш икомомиките, но вместо в потребление парите отиват в покупки в борсите. Сформират се балони, които рано или късно ще се "саморегулират" - всички знаем как. Ще има и късметлии печеливши, но обикновенния инвеститор е в повечето случаи губещия. Моментната ситуация наподобява 1998-1999 години - дотком бумаБорсите вместо да падат те се вдигат! Има вътрешно преразпределяне, но фундаментално всичко изтънява и се оптимизира - ако тесла расте, то тя предлага по-предпочитан продукт и отнема от форд/гм пазара, т.е. сп би трябвало да пада, защото тесла не е член дори, а индекса се вдига!? На каква логика!?Същото е и с 5Г - хората масово ще започнат да спират кабелния интернет и атт и комкаст ще загубят пазар. В момента масово абонатите имат мобилен и кабелен интернет едновременно,но с 5г ще имат само мобилен - ще отрежат кабела - т.е. поражда се оптимизация, и борсата трябва да намалява, а тя се увеличава обратно на логиката. Поне според мен е така...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 3
Achtung
преди 4 години
Кокала може и тук да е заровен:https://***.ccn.com/tesla-shares-only-need-10-bump-for-elon-musks-1-billion-bonus/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 3
Achtung
преди 4 години
Кокала може и тук да е заровен:https://***.ccn.com/tesla-shares-only-need-10-bump-for-elon-musks-1-billion-bonus/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 14 rate down comment 7
дядя Вова
преди 4 години
"Тесла изпревари Фолксваген по паз. кап. и стана 2-та най-скъпа автомобилна компания в света."Да бе, то и Лемън Брадърс бяха сметаната на каймака на манната небесна...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 18 rate down comment 3
Achtung
преди 4 години
Тесла изпревари Фолксваген по паз. кап. и стана 2-та най-скъпа автомобилна компания в света. Макар, че го предсказах пред 2 години, светът напълно е полудял
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още