IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Енергийният преход няма да бъде евтин

Настъпи времето политическите лидери да се ангажират да помогнат на гражданите относно избора, който предстои да се направи и начина на тяхната адаптация към прехода

14:00 | 19.01.20 г. 11
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Въпросът как да управляваме прехода към нисковъглеродно бъдеще е от основно значение за продължаващия дебат в енергийната политика. От Германия до Китай правителствата се надпреварват да съгласуват своите индустриални нужди с новите екологични амбиции. Събитията от последните 18 месеца, включително подчертана промяна в обществената осведоменост за извънредните ситуации при климата, подчертаха необходимостта от незабавни и решителни действия. 

При всички поставени цели за намаляване на емисиите на парникови газове, политиците едва сега започват да говорят за разходите за енергийния преход и за факта, че това ще доведе до губещи, както и до победители, пише Financial Times.

 Изкопаемите горива, въглища, петрол и газ, от десетилетия подкрепят поминъка на работниците. Новият климатичен ред ще изисква постепенно премахване на тези ресурси по един устойчив начин.

Европейската комисия (ЕК), която при своя нов лидер – председателят Урсула фон дер Лайен, иска да превърне Европа в първия въглеродно неутрален континент до средата на века, е една от първите международни институции, които говорят за разходите за прехода. За да подкрепи своята европейска „Зелена сделка“, тази седмица Брюксел заяви, че ще се опита да ангажира 1 трлн. евро публични и частни инвестиции за следващите 10 години.

Това изглежда една наистина впечатляваща сума. При по-внимателна проверка голяма част от сумата се отнася до заредените фондове на Европейския съюз (ЕС). Половината ще дойде от следващия бюджет на ЕС, 100 млрд. евро чрез вноски от националните бюджети, една четвърт от подкрепена от ЕС инвестиционна схема, а останалата част от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), която вече преразгледа своята политика.

„Фондът за справедлив преход“, който разполага със 100 млрд. евро, е създаден именно с идеята да подпомогне процеса по загърбване на изкопаемите горива най-вече за райони, силно зависими от тези ресурси. На като за начало от тази сума едва 7,5 млрд. евро ще бъдат отпуснати предимно за страните от Централна и Източна Европа, които през следващите няколко години ще трябва да ангажират политиките си за прехода към чиста енергия.

ЕК изчислява, че Европа ще се нуждае от 260 млрд. евро инвестиции годишни, с които да се подпомогнат целите за намаляване на емисиите на въглероден диоксид с 40 на сто спрямо нивата от 1990 г. до 2030 г.

В момента целта е ограничаване в диапазона от 50-55% спрямо 1990 г.

ЕС разполага с някои мощни лостове, включително схемата за търговия с въглеродни емисии и подготвяният въглероден данък върху вноса, който да помогне да се ограничи предотврати производството на продукти, за които се отделя въглероден диоксид.

Но предложението на блока за налагане на подобни мерки в  корабоплаването и авиацията на дълги разстояния ще предизвика остри дебати, да не говорим за автомобилния транспорт и селското стопанство. Въглеродният данък при вноса може да не получи подкрепа от страните с търговски излишък и най-вероятно ще разгневи САЩ.

Европа е водеща в света по смекчаване на изменението на климата. Но дори и тук има несъгласие между страните относно мерките. Франс Тимерманс, първият заместник-председател на ЕК и основна фигура в Брюксел по отношение на климата, заяви по-рано, че преходът ще изисква "мащабна промяна в начина, по който е структурирано нашето общество". Въпреки че преминаването към нисковъглеродни технологии е източник на растеж и работни места, това също ще доведе до смущения. Неотдавнашен доклад предупреди, че около 400 000 работни места в автомобилния сектор са изложени на риск само в Германия заради процеса на електрификация на индустрията.

Политиците в целия индустриализиран свят трябва да се заемат сериозно с прехода към нисковъглеродна икономика. Експертите може би са разгледали вече разходите за тази смяна, но сега е време политическите лидери да се ангажират спрямо гражданите за избора, който предстои и как да им се помогне да се адаптират към прехода.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:41 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

11
rate up comment 3 rate down comment 3
Hahoto
преди 4 години
Преходът НЯМА да се случи до 2050 година! На този технологичен етап е просто невъзможен! А цената му е абсолютно непосилна за Европа, за България да не говорим, ние вече задушаваме икономиката с СО2 емисии и пълним гушите на шайка талибани, които ни вменяват всички земни грехове. Безумията на зелените ще завършат с тежко фиаско и ще бъдат описване в учебниците и христоматии на идващите поколения. Зелената сделка за България е сделка за наивници, губим милиарди, получавам трипръстие! Халал да ни е, явно сме си го заслужили!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 6 rate down comment 4
red6
преди 4 години
Прехода, че няма да е евтин - няма да е. Но, ако не се направи и то колкото се може по-бързо, цената ще е много по-висока.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 8 rate down comment 4
Dr. Vatnikov
преди 4 години
Няма цена на човешкия живот и оцеляването на планетата! И преходът трябва да започне веднага.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 5 rate down comment 4
zelka007
преди 4 години
самолет : https://***.zeroavia.com/камион : https://nikolamotor.com/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 6 rate down comment 8
ing5rov
преди 4 години
ми за какъв *** се мотаят американците из петролните държави бе ... "хамериканците водородни самолети и камиони" ...хаха ... оправдаваш си ника на 100%
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 10
zelka007
преди 4 години
мда , няма да е евтин , но няма и да е скъп ... най-голямите мрънкала , поляците , го започнаха без да чакат кинтите от ЕС , строят си вече вятърни паркове и планират да мешат газ с водород ... японците пуснаха мащабна турбина за газова централа на водород и природен газ , смятат че ще могат да конструират изцяло на водорд такава до 2025 , строят си вятърни паркове и електролизери ... дреме им кой какво мисли и коментира по света ... скандинавците си пуснаха водородни рейсове и коли , хамериканците водородни самолети и камиони , немците водородни влакове ... гледам , никой не се интересува какво се пише из форума на инвестора , че това е невъзможно и страшно скъпо ... :))) ... вземе да ги насочим малко , да ги ограмотим , че това дето правят е невъзможно , а ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 7 rate down comment 7
Вся власть Советам!
преди 4 години
Само ауспуси ти се привиждат, модерно, ляво геейче.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 13 rate down comment 7
ing5rov
преди 4 години
не виждам ти за какво си се затревожил ...до кръста си в американския аспух...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 9 rate down comment 13
Вся власть Советам!
преди 4 години
Въглищата са най-евтини, трябва тях да си ги горим. Особено лигнита. Поне докато някой не се е сетил да натовари цената с разходите за здравето на тези които дишат серни диоксиди. По стар соц обичай здравето и живота на народа не струва нищо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 12 rate down comment 8
doba
преди 4 години
В Брюксел съвсем из-перкаха.Не случайно UK си хващат пътя...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още