Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Балон ли е Tesla?

Реално това е Биткойн на колела, твърдят анализатори

   1| 2| 3| 4    
0
 
1
 
35
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
Балон, това е понятие, свързано с мамене на хората и злоупотреба с надеждите им. Досега Мъск винаги е постъпвал последователно, и, макар и със закъснение, си е изпълнявал обещанията и намеренията. На това се крепи огромният му авторитет и кредитът на доверие. Мнозина анализатори и обикновени хора считат, че Тесла е надценена, съдейки по настоящите активи и финансови показатели. Аз не смятам така. Хората си дават парите за нейните акции, защото смятат, че Мъск е занимава с нещо много важно и много полезно, нещо, което е бъдещето на планетата Земя, един спасителен план и перспектива за самото съществуване на хората. Затова те му дават парите си, повярвали му, също както и банкерите отпускат на някой бизнесмен кредит, за да осъществи бизнес-плана си, след като достатъчно убедително го е защитил пред тях. Така че, всичко е в пределите на логиката и на разумното. Затруднения на растежа винаги има, особено при нещо необичайно, иновативно, важното е че Мъск показа способност успешно да се справя със затрудненията.
3
 
12
 
34
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
Не говоря конкретно за тесла, а за Мъск и SpaceX. Като казвам Мъск, съм далеч от мисълта, че той прави откритията - той е просто лицето пред голяма група учени и инжинери, на които е предоставил условия да мечтаят. Кажи ми, че не намираш нищо интересно в SpaceX за последните две години.
5
 
14
 
33
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
Да. Но балон е прекалено лимитирано определение. Тесла не е индийската търговска компания или манията по лалетата, противно на мислите на много от мечките. В същото време много от тезите на биковете са изцяло forward-looking, базирани на абсолютната вяра в правотата и във визионерството на великия Мъск(определено култ към личност, самата тя с доста противоречива история, например 420 туита), което също не бива за се забравя. Смятам, че полярността на дебата прави Тесла точно толкова интересна за анализ, дори и от по-скоро негативен към компанията наблюдател като мен.

Моето мнение е, че в случая говорим за:

1) Силно волатилна компания продължаваща да бъде управляване като старт-ъп, при все че вече трябваше да е достигнала фазата на полу-зряла корпоративна структура, без тази изключителна зависимост от и към Мъск.
2) Опериране в рисков сектор - силно цикличен, капиталоемък, с относително ниски маржове и висока конкурентност. Симптом на щраусово поведение е да се игнорира факта, че конкуренти като Волксваген държат близо 28 милиарда евро кешова наличност(към края на 2018, не откривам годишни за 2019), повечето имат по-висок рейтинг ерго и по-евтин и широк достъп до капиталовите пазари. Много мечки разбраха през последните дни, че пазарът може да остане по-дълго ирационален, отколкото те състоятелни. В същото време това важи и за Тесла - агресивната стратегия изисква средства, към момента компанията е прибегнала до спорни ходове (чувствително намаление на капиталовите разходи, в някои случаи дискусионни счетоводни практики) за благоприятен ефект върху паричния поток, чиято устойчивост остава спорна. При обръщане на макроикономическия цикъл, Тесла ще бъде изложена на стандартните за автомобилопроизводителите рискове, без да разполага със същите резерви, в същото време е далеч все още от too big to fail парадигмата. Преди да твърдим, че изживяват техния iPhone момент, нека да не забравяме, че това не е смартфон за 600-700 долара, а сериозна покупка, която изисква определено ниво на планиране и бюджетиране.

3) Цената - днес се намираме на прага на безпрецедентен икономически цикъл от гледна точка на монетарната политика. Търсенето на възвращаемост в неортодоксални активи, комбинирано с добрия тайминг на Тесла, а именно листването на компанията в третичния цикъл на технологичните компании, създаде и солидна основа за привличане на капитал. Но не бива да забравяме, че макроикономическата реалност се променя, макар и не толкова бързо колкото оборота на ключов управленски персонал на Тесла. Към момента пазарът ценообразува Тесла при нива, които са изключително отдалечени от фундаментите. Да, компанията има конкурентни предимства, но могат ли те да устоят една потенциална буря?

4) Емоция - Тесла бе, е и ще бъде разеидняваща компания. За биковете това ще бъде Св. Елън, еманацията на иноваторството, компанията, която промени автоиндустрията. Фенската база на компанията е актив, който трудно може да бъде оценен, но това не означава, че трябва да бъде игнориран. Дори към днешна дата, ритейл инвеститорите(голяма част от които са мобилизирани от целеви акции на компанията) са фактор(от гледна точка на влияние върху цената и ливъридж ефекта), който не бива да се пренебрегва.

Иска ми се да продължа, но бих станал прекалено многословен. Тесла е просто част от играта. В дългосрочен аспект всички ще умрем(включително и Тесла). Към днешна дата - надценена с оглед на фундаментите. Обвиненията(независимо от кой лагер идват) са безсмислени - важното за всеки един участник на пазара е да може да обоснове тезата си със състоятелни за себе си аргументи, а при несъответствие с пазарната реалност - да направи поуки от загубите си. Изключително удоволствие ми направи да прочета последната статия на професор Aswath Damodaran, в която обяснява защо НЕ съжалява, че е продал акциите на 600 и нещо долара точно преди ралито. Opportunity cost-а и пропуснатите печалби са термини, които не са приложими в проучения хазарт, който представляват капиталовите пазари.

И за завършек - да, аз смятам компанията за надценена. Не, не вярвам, че ще фалира с лоша слава сходно на много други. Единственото ми скромно желание би било дебатът около нея да става в образован и културен дух. Но надали толкова полярен дебат би могъл да се поддържа в подобни стандарти.
13
 
7
 
32
ing5rov до: Oбичам България
преди 4 месеца
в научната фантастика е най големият принос на Тесла .
8
 
9
 
31
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
Тесла разчиташе много за оцеляването си на завода в Китай. Е, сега коронавирусът сигурно ще срине и производството, и търсенето им там. Съответно Тесла още не е избегнала фалита.
7
 
27
 
30
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
Остави настрана стойността на акциите. Този човек промени космическата индустрия и измести Русия от първото място. Говорим за уникални иновации и още предстоят, а много взаимстват идеите в своите космически програми. Това се нарича прогрес. Получил бил финансова помощ от правителството? И какво - по-добре милиард за космически кораб или ел. автомобил от колкото за нов самолетоносач. Дори компанията да я няма след три месеца или три години, важни са иновациити в технологиите. Мисли, не какво ще спечи някой от акции, а какво ще се изгради като познание. Това е важното, поне за мен.
1
 
7
 
29
kane до: lyusien
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
Ок. Изчетох тука коментарите и ако мога да заключа...
Люсеин е прав, защото говори за т.н. гроут или ръст ориентирани акции. Теа са технологичните най-вече. Почти всички от тях нямат добри фундаменти и затова е казано че се сравнява "със сектора си" фундамента на компанията, а не с пазара, средно или от. Др. Компания, банка например - не е релевантно и оттам грешно. Много обаче твърдят че Тесла не е технологична компания, а си е просто автомобилна!
И ако е така, вчера оня ден джи Ем обяви 7 милиарда печалба, а пък Тесла е 5 пъти(сигурно) по-скъпа със загуба!?
И тука тогава идва да се каже че и императора е прав също!
и импа и люсеин са прави по своему едновременно, поне за мен е така. И спор не трябва да има
Разликите между тях са, че импа е да кажем консервативен инвеститор или т.н. Валю, като Бъфет примерно, търсещ дивиденти и връзка с отчетите и т.н. интристик стойност. Има е търпелив и прави по по малко, но по на сигурно.
Люсеин от своя странс е ръст ориентиран. Той търси модерното на деня, следващия Уау или продукт или услуга променяща пазара. И безпорно тук са големи и бързи пари, с по голям риск. Отчета за Люсиен не означава много. За него Мъск е важен и паричния поток - или ръста му.
Това са двата основни способа за инвестиране!
И две книги мога да посоча, които са основополагащи за двата способа. Наречени "бащите":
Фишер бащата на ръст инвестирането и Грахъм, бащата на инвестирането в стойност със интелигентния инвеститор и обикновенни акции, необикновени печалби
5
 
16
 
28
Dr. Vatnikov до: ing5rov
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
Как пък малко не ти е неудобно бе, Бай Ганьо?! Изпупил се селския бек, пенсиониран старшина, на Тесла оценки да дава. Човек, дето в живота си една акция не е купил, ама много ги разбира борсите иначе.
0
 
15
 
27
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
ей...10 години печатате, дали има една дето не е балон?...само не се знае кой на колко атмосфери е.
10
 
9
 
26
ing5rov до: lyusien
преди 4 месеца
Юсеине , с мантри не моеш надигна теслата ... балонът си е балон ! Па ако си се нагълтал и сега ти подпира отзаде , твой проблем ...