IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

A1 изпраща силна 2019 г.

За първи път от 15 години групата отчита ръст на EBITDA на всички пазари

13:16 | 12.02.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Австрийският телекомуникационен концерн A1 удължава тенденциите на растеж на българския пазар и през четвъртото тримесечие на 2019 г. с ръст в бизнеса с фиксирана телефония и в сегмента на мобилните комуникации.

През четвъртото тримесечие на 2019 г. общите приходи нарастват с 16,7% до 137,7 млн. евро спрямо същия период на 2018 г. Приходите от услуги нарастват с 9,2% до 96,7 млн. евро, като това се дължи на ръста на фиксираните (15,8%) и мобилните услуги (6,3%). Увеличението на средния приход от фиксирана линия (ARPL) е 5,6% до 13,5 евро, а броят на клиентите на фиксирани услуги се увеличава с 3% до над 1 060 000 клиенти. Интензивният празничен период е спомогнал  за увеличение от 33,9% на приходите от продажбата на устройства, който достигат 36,7 млн. евро. За същия период мобилните услуги на компанията отчитат добри резултати и в двата сегмента – корпоративни и частни клиенти – следвайки положителна тенденция на ръст при средния приход от абонат (ARPU) от 10%. А1 България отбелязва солиден ръст на печалбата преди данъци, такси, лихви и амортизация EBITDA от 9,5% до 41,7 млн. евро за последната четвърт на годината спрямо същия период на миналата година.

За цялата година фиксираният бизнес продължава да се поддържа от индивидуални корпоративни решения, модернизиране и ексклузивно спортно съдържание, което отново доведе до по-голям среден  приход от фиксирана линия (ARPL). При фиксираните услуги операторът стартира новата интерактивна телевизионна платформа A1 Xplore TV през октомври 2019 г., като в резултат се стига до увеличение на годишна база на средния приход от фиксирана линия (ARPL) от 6,1% до 13,3 евро, а броят на фиксирани услуги се увеличава с 3% до над 1 060 000 клиенти. 

Основен принос за увеличението на фиксираните услуги е ръстът при ТВ абонатите на А1, които нарастват с 4,5% на годишна база до над 530 500. 

Като цяло приходите във фиксираните услуги продължават да растат и през 2019 година, като регистрират увеличение от 15,2% до 117,9 млн. евро. Този ръст се дължи най-вече на успешното навлизане на компанията на пазара на дигитални бизнес решения, където А1 е завършила или работи по реализацията на над 1 891 ICT проекта само през 2019 г. Друг фактор е развитието на спортните канали MAX Sport, към които беше добавен още един канал и допълнително ексклузивно съдържание.

Пазарната среда в мобилния сегмент остана стабилна и А1 успява успешно да задържи съществуващите клиенти, което е довели до по-високи приходи в сегмента и по-висок ARPU. Като резултат приходите от мобилни услуги нарастват с 6,0% до 260,6 млн. евро, а средният приход от абонат (ARPU) расте с 9,3% до 5,6 евро.

Добрите резултати на компанията се дължат и на по-високите приходи от продажбата на устройства., като през календарната 2019-а спрямо същия период на миналата година А1 регистрира 11,3% ръст на приходите -  99,4 млн. евро от търговията с устройства. 

Компанията е разширила своята 4G мрежа и в момента тя има 99% покритие, а 4.5G мрежата покрива 90% от населението на страната или населените места с над 3 000 жители. През 2019-а година е осигурено покритие на 4.5G за над 1,7 милиона потенциални нови потребители, а максималната скорост на сваляне на информация достига до 640 Mbps. А1 започна първа изпитанията на 5G на 1 юли 2019 година, като пусна работеща 5G базова станция от смесен тип (NSA) и демонстрира едно oт нaй-гoлeмитe пpeдимcтвa нa 5G мpeжaтa нa пoтpeбитeлcĸo нивo – cyпepбъpз мoбилeн шиpoĸoлeнтoв дocтъп, чpeз ĸoйтo ce пocтигa знaчитeлнo пo-виcoĸa cĸopocт пpeз мoбилнa мpeжa.

За цялата компания четвъртото тримесечие се характеризира със значителен ръст на продажбите от 4,1% и силно увеличение на EBITDA без отчитане на разходите по преструктуриране от 8,2%. Растежът отново се наблюдава на всички пазари, като по-специално страните от Централна и Източна Европа имат решаващ принос със силното увеличение от 18,2%. Свободният паричен поток също нарасна значително до 89,4 милиона евро.

За цялата година приходите от продажби на групата са нараснали с 2,9%, предимно благодарение на пазарите в ЦИЕ. Приходите от мобилни услуги се увеличават или са стабилни на всички пазари, което се дължи на повишаващото се търсене на мобилни WLAN рутери. Печалбата EBITDA на групата без еднократни и валутни ефекти, както и без отчитане на разходите за преструктуриране, се увеличава с 4,1% поради по-високите приходи от услуги. Ръстът на  EBITDA от 10,8% в международния бизнес (без Австрия) се дължи приети всичко на България, Беларус и Сърбия, става ясно от доклада. Нетната печалба скача от 243,7 млн. евро през 2018 г. до 327,4 млн. евро през 2019 г. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:47 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още