IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще издържи ли Европейският съюз на коронавируса?

Един от ефектите на Covid-19 е засилване на тенденцията към национализъм, която подкопава „наднационалния” ЕС

08:25 | 20.03.20 г. 67
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Getty</em></p>

Снимка: Getty

COVID-19 е особено животозастрашаващ за възрастните хора и тези с хрочнични заболявания. Това описание важи и за Европейския съюз, който е 60-годишен и вече повече от десетилетие се люшка от една криза в друга. Институционално, ако не епидемиологично, ЕС е по-уязвим на вируса, отколкото повечето национални държави, пише Андреас Клут за Bloomberg.

От основаването си през 50-те години Европейският клуб по дефиниция е постнационален проект или „наднационален“ според жаргона на държавните служители в Брюксел. Държавите членки обещаха да вплетат съдбите си във взаимна солидарност. Те дори се съгласиха постепенно да предадат своя национален суверенитет на Съединените европейски щати в името на споделена идентичност. Това е значението на „все по-тесния съюз“, предвиден в учредителните договори.

Да се върнем в реалния свят, където вътрешноевропейската солидарност е обтегната от пандемията, а национализмът - под формата на едностранни и некоординирани решения, вземани от държавите членки - отново се завръща. Германия, например, предизвика възмущение в Австрия и Швейцария, като спря доставките на маски за лице към своите съседи. Няколко държави имат ограничения за износ, обикновено вградени в непроницаема правна терминология, на медицинско оборудване - от очила до ръкавици и вентилатори. В частност Италия се чувства изоставена. Когато тя за първи път се опита да се позове на механизма на ЕС за споделяне на медицински доставки, никоя държава членка не помогна. По ирония на съдбата само Китай изпрати оборудване.

Стои въпросът и със затварянето на национални граници дори в рамките на Шенгенското пространство на предполагаемо безпрепятствено пътуване. Неотдавна Полша, Чехия и Дания спуснаха бариерите. Наскоро други ги последваха, включително Германия, която затвори границите си с Франция, Австрия, Люксембург и Швейцария (страна извън ЕС, която принадлежи към Шенген). Нормалната свобода на движение в ЕС беше преустановена.

Епидемиологичният аргумент за такова затваряне на граници е много по-слаб, отколкото за други форми на социално дистанциране, като отмяна на търговски панаири или самокарантиране у дома. Ако вирусът се разпространява сред населението от двете страни на границата, какъвто е случаят с този коронавирус, предотвратяването на движението на хора няма да помогне за ограничаване на разпространението. В противен случай Германия може със същия успех да "затвори" демаркационната линия между Бавария и Тюрингия или други нейни федерални провинции.

Но по време на криза, в която правителствата се страхуват да изглеждат безсилни, затварянето на граници има придава решителност. Ето защо, със закъснение, самият ЕС сега се включва в играта и призовава своите членове да затворят външните граници на блока за 30 дни. Повечето от тях вече са затворени, разбира се. Предложението на ЕС всъщност е молба към държавите членки да спасят вътрешния „единен пазар“ на стоки, услуги, труд и капитал. В крайна сметка това е опит да се чуе гласа на съюза.

Ясното послание е, че винаги, когато Европа като цяло е поставена на изпитание, тя се проваля. И тогава всичко - солидарност, вярност, вземане на решения - се връща обратно към нациите.

В този смисъл Covid-19 е по-екстремна версия на бежанската криза от 2015-16 г. Тогава ЕС не успя да намери единен отговор на мигрантите. Вместо това отделни държави - от Унгария до Австрия - едностранно затвориха границите си. Впоследствие те се противяха на всички опити за реформиране на европейските закони за убежището. Ето защо ЕС все още не е поправил системата и е изправен пред втори кръг на подобни сътресения. Сходна беше историята с кризата на еврото или всъщност с всяко неразположение в Европа.

Освен ако лидерите на ЕС по някакъв начин не се издигнат на висотата на положението, един извод от Covid-19 за обикновените граждани ще бъде, че при истинска криза само собствените им държави могат да действат достатъчно бързо и смело, за да заслужат доверието им. Хора като поставените под карантина италианци ще се кичат с националните си цветове, а не със звездите на ЕС, по балконите си, за да сигнализират къде лежи основната им солидарност.

Всичко това, разбира се, е особено обезкуражаващо за еврофили като Урсула фон дер Лайен, сравнително новият председател на Европейската комисия. Тя се надяваше да доближи „Европа“ до нейните граждани и да я направи по-обединена и по-силна в контекста на геополитическите сблъсъци с Китай, Русия и САЩ. Но независимо дали предизвикателството е миграцията, външната политика или отбраната, европейските нации просто не могат, или не искат, да направят своя съюз "по-близък".

По-лошото е, че всеки неуспех на ЕС по отношение на действие или солидарност е вода в мелницата на популистите, националистите и евроскептиците, от Италия през Унгария до Германия. Те вече накараха една държава членка, Великобритания, да обърне гръб на ЕС.

Но за да пропадне Европа, дори не е необходимо официално да напуснат повече страни. Други блокове са се разпадали през цялата история, от Лигата на нациите до Конфедерацията на Рейн и Свещената Римска империя преди това. Някои са се сривали бързо, други - бавно. Всеки по свой трагичен начин те просто стават нерелевантни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

37
rate up comment 5 rate down comment 3
Sokratus
преди 4 години
Обикновено се случва това, което не очакваме! Чакахме кризата да почне три години, а взе че дойде пандемия! Съвпадение или не, дойде в най-топлата година! Какво ли ще дойде като стане още по-топло!?!Аз лично залагам на единна държава след пандемията. Смятам че почти цялата Еврозона ще се превърне в една държава. Ще стане тогава, като кризата стане ужасна. И всички политици нямат да имат друг изход, освен обединението. Зашото не се обединят след пандемията, ще започне война. А кандидати за Пълководци колкото щеш. Дори и тук си имаме няколко!;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
36
rate up comment 6 rate down comment 1
mirodes
преди 4 години
Какво пенсии?Протестите бяха срещу екоданъквърху горивата.И някой,който живее в къща и с топ,не можеш да го накараш да се свре в маломерен апартамент.Ако си живял в къща,ще ме разбереш.Не случайно американците като се замогнат и купуват къща в предградията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
35
rate up comment 3 rate down comment 3
mirodes
преди 4 години
Мръсни са старите дизеляци,каквито в Западна Европа вече не се срещат.Съвременните дизели,да не говорим пък за бензиновите автомобили си имат изисквания за отделяни газове и замърсяват минимално.А изеленатаистерия не е против замърсяването,а против отделянето на СО2.Който газ се отделя от всеки човек и няма никакви доказателства,че вреди на природата.Така нареченотоглобално затоплянее една огромна лъжа.И най-вече апокалиптичните прогнози.Затоплистите предричаха да изчезне ледът в Арктика,пък още си е там.Белите мечки щяха да измрат,пък са увеличили броят си.Острови щяха да потънат,а още са си там.Както и ледниците по планините.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
34
rate up comment 2 rate down comment 1
Solar Power
преди 4 години
Сбъркал си. Ще ти представя нещата простичко. Хората които протестираха вземат средно 1000 евро пенсия. Искат да живеят в Париж и други големи градове под наем. Наема е 500-600 евро. Ами и аз искам да живея на бахамите старините си но като не съм натрупал кинти няма как да стане.Е отговора на тези е простичък. Идваш в БГ в някое село и си живееш старините с 1000 евро. Няма да си в Париж, но пък и тук на село не е лошо.Нали знаеш,че има и тънка линия с данъците. Идва момента когато бизнесмена ще каже... хм,че аз за какво да бъхтя то няма смисъл я и аз на държавата ...... и тук идва времето на войни,болести и други методи за "разреждане" на населението .....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 3 rate down comment 1
zelka007
преди 4 години
тъй де ... :))) ... аз какво пиша ?! значи , макрон идва на власт с доста популистки идеи , безплатни протези и слухови апарати , възстановавяне на парите за билети за културни мероприятия ... и още един куп подобни неща ... това съчетано с оставане на 35 часова работна седмица , намаляване на бюджетният дефицит , увеличаване на бюджета за отбрана ... ловиш ли вече нишката ... :))) ... премахва данъка за свръхбогати . освен прогресивната скала за данъци , м/у другото във франция се плаща за каквото се сетиш данъци , има и един данък дето допълнително се облагат тези с имущество над 800к . та премахва този данък . не да го намали , а го премхва изцяло . и въвежда "еко такса" в/у горивата за да замести липсата му в бюджета . понеже обществото в ЕС е настроено на екоталибанска вълна и е съгласно по принцип с различни екоинициативи , смятали са , че ще мине метър . значи , не въвежда "еко такса" да оправят различни екопроекти , а да си пълни бюджета . е , те затова е циркът там . хората не са против еко таксите , както туканка припряват в хор разни агитки от атака , а са против да ги баламосват за чужда сметка ... и знамето се носи и се пее в хор , ето вижте какво стана във франция , искаха да въведът еко данък , и ето ... бунтове ... значи против еко сме ... дай да си дрънкаме въглища и дизели , щото е най-евтинко ... :))) ... малко мръсничко , ама евтинко и без алтернатива ... :))) ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 5 rate down comment 1
mirodes
преди 4 години
Чудно защо ли на протеститите нямаше *** и араби,които разчитат на социални помощи?Срещу данък върху горивата може да протестира само човек,който има личен автомобил и го кара често.Бедняците живеят по гетата и се придвижват с градски транспорт или пеша.А аз дали съм беден си е моя работа.Само,че също като голяма част от жълтите жилетки живея в къща в предградията,а не съм се заврял във вмирисана панелка,карам автомобил,с който навъртам по 20 хиляди км на година,така,че напълно ги разбирам защо протестираха срещу безумния зеленданък.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 1 rate down comment 6
Бидонойл
преди 4 години
Жълтите елеци баш си бяха бедняци. *** пролетариат. Во главе с предводителката им, кeнeфнaта чистачка. Може да ти се струват от средната класа, ако ти си още по-беден.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 1 rate down comment 5
крас
преди 4 години
С наложените заради корона вируса ОГРАНИЧЕНИЯ НА СТОКИ И ХОРА , Европа и ЕС вече не съществуват и като ГЕОГРАВСКО ПОНЯТИЕ. ВСЕКА ДЪРЖАВА ЗА СЕБЕ СИ И ВСЕКИ ДА СЕ СПАСЯВА КАКТО МОЖЕ. Първа Германия показа на ЕС , че изобщо не се интересува от паричната политика на ЕЦБ и ще прави това което е в интересна държавата. ПРЕДСТОИ СРИВА И НА ЕВРОПЕЙСКАТА ВАЛУТНА СИСТЕМА.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 4 rate down comment 1
mirodes
преди 4 години
Е ти правиш ли разлика между средна класа и бедняци?Бедняците автомобили не карат.Жълтите жилетки преобладаващо бяха хора от средната класа,живеещи в предградията,за които автомобилът е основно средство за придвижване.Плебса по градските гета не ги бъркат цени на горива.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 1 rate down comment 4
Бидонойл
преди 4 години
Щом е толкова хубаво да си богат, не ходи на протести, ами вземи да забогатееш. Бедните и с протести и без протести пак ще са си бедни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още