IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Коронавирусът понижи потребителското доверие в България до дъно от 2012 г.

Остава негативна нагласата по отношение на разходите за покупки на кола, дом или вила през следващите дванадесет месеца, показва анкета на НСИ

13:28 | 10.06.20 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Показателят за потребителското доверие в България спадна до -41,8 през второто тримесечие на 2020 г. от -24,4 през предходния тримесечен период. Това е най-ниското ниво от последното тримесечие на 2012 г., след като причинената от коронавируса криза удари икономиката, показва изследване на Националния статистически институт (НСИ), което се прави на всеки 3 месеца.

Общият показател на доверието се понижава със 17,4 пункта спрямо равнището си от преди три месеца, което се дължи на пониженото доверие сред населението както в селата, така и в градовете - съответно с 18,5 и 17 пункта.

нс1 нс1

Потребителите са по-песимистично настроени за икономическата ситуация както за предстоящите 12 месеца, така и за изминалата година в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 18,7 и 23,9 пункта. По-негативни в сравнение с януари са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинствата.

Преобладаващата част от потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца се засилват, в резултат на което балансовия показател се повишава с 5,9 пункта.

нс2 нс2

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът също нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания.

Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голяма част от потребителите като неблагоприятна за спестяване, а и очакванията им по отношение на възможността да спестяват през следващите дванадесет месеца са песимистични, става ясно още от изследването на НСИ.

Последната анкета отчита влошаване на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, като и намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца са по-резервирани. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за „покупка на кола“, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:01 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 0
Belcho
преди 3 години
като нямаш пари как да си купиш кола или жилище?! То хляб не знаеш дали ще можеш да си купиш...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още