IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Стриймингът на живо е най-голямата надежда на музикалната индустрия

Изпълнителите и промоутърите може да спестят разходи и да достигнат до повече слушатели

16:33 | 03.08.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

С изключение на най-големите поп и рок звезди като Rolling Stones и Риана и някои горещи концерти като Hamilton музикантите трудно запълват концертни зали. Сега целият бизнес с изпълнения на живо преминава през затруднения, дори топ звездите, заради пандемията от COVID-19 – театри и концертни зали са затворени от март, а заради действащите мерки за социално дистанциране те едва ли ще отворят скоро, пише Bloomberg.

Изпълненията на живо са един от малкото начини музикантите да спечелят пари, след като евтините услуги за стрийминг подкопават продажбите на по-голямата част от записаната музика. Ако изпълненията на живо бъдат ограничени, индустрията може да преживее най-голямата си криза до момента.

Може би не всичко е загубено, ако изпълнителите и компаниите, за които работят, искат да се адаптират към дигитални платформи. Електронните места дори може да се превърнат в част от бъдещето на индустрията след пандемията.

Да вземем предвид следния пример – на концерт неотдавна известният челист Йо-Йо Ма стриймва концерта си през базираната в Берлин платформа за класическа музика IDAGIO. Програмата за концерта беше напълно нова – Ма я беше съставил специално за това представяне. Тя не е качена в You Tube или друга платформа и като други концерти на живо изпълненията бяха дълбоки, изящни и ексклузивни. Освен това те бяха дълбоко лични – с камери, снимащи в близък план, зрителите можеха да се почувстват на сцената със самия Ма. Концертът можеше да се гледа повторно, но само през следващите 24 часа.

Икономиката на подобни събития може да работи доста добре. Билет за обичаен стриймван концерт струва около 8 долара. Ако артистът може да достигне десет пъти повече зрители по този начин, това отговаря на приходите от концерт на живо с цена на билета от 80 долара, която е изключителна рядкост.

А ако събитието е рекламирано ефективно, не би трябвало да е проблем да достигне до десет пъти по-голяма публика. Онлайн концерт може да привлече зрители от цял свят, включително от места, които не биха били включени в обичайно турне. И дори хора, които живеят наблизо, ще се чувстват по-удобно да слушат у дома.

Освен това 8 долара не е голям разход – почти колкото да си платиш за стриймването на нов филм, така че много повече хора ще могат да си го позволят. Това също така означава, че платеният стрийминг няма да изисква такава организация като концерт на живо. Ако изпуснете един или два такта, голяма работа. Можете да слушате, дори докато готвите, а кой не би искал вечерен концерт с изпълнители като Ма или Мик Джагър.

Изпълнителите и промоутърите може да спестят разходи по продукцията – стриймингът може да се случва от малки студиа вместо от концертни зали, намалявайки режийните разходи. За соловите артисти това може да се направи близо до дома им, което означава, че няма да им се налага да пътуват много.

Изпълнителите бавно се адаптират към дигиталната трансформация. Но сега, когато са принудени да го направят, ползите вече стават ясни.

Дигиталните платформи могат дори да помогнат на артистите да взаимодействат пряко с почитателите си. Например, Ма отговори на въпроси, зададени по време на чат на живо след изпълнението му. Освен това те може да се справят по-добре с управлението и следенето на клиенти, за да генерират устойчив интерес и последващи приходи. И също така може да имат дигиталните инструменти да помогнат на артистите да намерят нови слушатели, може би по същия начин както услугата за стрийминг на музика Spotify за записано съдържание.

Други логистични проблеми ще са по-трудни за разрешаване. Стриймингът на солов изпълнител или на квартет е едно, но излъчването на цял симфоничен оркестър или на мюзикъл на Бродуей – съвсем друго. Но все пак е възможно – Бродуей от години стриймва записи с висока резолюция на специални събития.

Друг нерешен въпрос е цената. Настоящите подходи са обвързани предимно със стандартни ценови модели в театрите – еднократни пропуски или билети за целия сезон. Но някои като Метрополитън опера в Ню Йорк предлагат абонаменти като в библиотека, приличащи повече на Netflix – любимата ви опера на поискване.

В тази област може да се очакват още иновации, защото за разлика от местата в концертна зала дигиталният стрийминг няма ограничения за капацитета. Може би промоутърите ще започнат да предлагат неограничено възпроизвеждане срещу допълнителна такса или пакети, които правят по-евтино закупуването на допълнителни билети от свързани с оригиналния купувач домакинства.

След пандемията може също да станем свидетели на хибридни модели с концерти, които едновременно са на живо и са стриймвани – най-доброто от двата свята.

Със сигурност един от рисковете с всичко това е, че глобалният достъп може да създаде още по-благоприятна среда за суперзвездите. Ако всички могат да слушат най-добрите изпълнители в света, може да не обърнат внимание на местна група, свиреща кавъри. Но с разпространението на музиката в интернет противоположният ефект също е валиден – възможността за достигане до по-широка публика позволява на иначе нишови артисти да си спечелят глобални последователи.

Във всеки случай музикалната индустрия трябва да приспособи бизнеса с изпълнения на живо към настоящата реалност. Стриймингът може да няма тържествеността и изящната акустика на изпълнение в Карнеги хол или енергията на Медисън Скуеър Гардън, но може да е бъдещето.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:51 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още