IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Биогорива срещу водород: накъде ще поеме бъдещето на транспорта?

Докато автомобилният сектор възприема смело електрификацията, тежкотоварният транспорт продължава да се лута между различните енергийни алтернативи

13:24 | 09.01.21 г. 11
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Qilai Shen/Bloomberg</em></p>

Снимка: Qilai Shen/Bloomberg

Оптимистичните настроения около продажбите на електромобили и зарядната инфраструктура контрастират с липсата на напредък в намирането на алтернативни горива за авиацията, корабоплаването и камионите.

Биогоривата вече се използват като заместител на изкопаемите горива и широкото разпространение на електромобилите ще им позволи да се фокусират върху тежкотоварния транспорт. Но тъй като амбициите за декарбонизация се увеличават, натискът върху оскъдните суровини за биогорива само ще се повишава, ограничавайки предлагането им, докато търсенето на по-устойчиви суровини нараства. 

В международен план водородната икономика тепърва изгражда своите устои. Въпреки че тази година тя спечели значителна подкрепа от компании и правителства, все още се нуждае от намаляване на разходите и изграждане на инфраструктурата. Политиците в ЕС и по света ще трябва да имат предвид всичко това, когато определят цели за намаляване на емисиите на парникови газове при пътуванията на дълги разстояния, пише в анализ за EnergyPost Корнелиус Клаие.

Именно транспортният сектор от всички отрасли на икономиката е най-големият изоставащ по отношение на борбата с климатичните промени в Европа.

Докато емисиите от промишлеността, енергетиката, строителството и селското стопанство в Европейския съюз (ЕС) са намалели с 20-40% през последните 30 години, тези от транспорта са се увеличили с една трета.

Електрическите превозни средства са приветствани като Свещения Граал за декарбонизацията на сектора. Те отделят по-малко количество въглерод от повечето алтернативи на двигателите с вътрешно горене, като технологиите при тях продължават да се подобряват за постигане на по-голяма ефективност.

Въпросът е в това, че действителното възприемане на електромобилите от обществеността остава незначително явление. По-малко от 0,5% от автомобилите по европейските пътища се зареждат с електроенергия през 2019 г. и повечето от тях са концентрирани в няколко страни, предимно от Скандинавския полуостров.

Но това се променя. Продажбите на електромобили в Европа достигат 12% през октомври тази година в сравнение с 10% между юли-септември 2020 г., със 7% през предходните три месеца и само с 2% година преди това.

И докато разходите за електромобилите намаляват, броят на зарядните станции нараства.

Въпреки че 9 от 10 автомобила, продавани в Европа, все още са с двигатели с вътрешно горене, експоненциалното увеличение на пазарния дял на електрическите е революционно събитие.

транспорт транспорт

Двете исторически бариери пред широкомащабната електрификация на пътищата – все още високите цени на технологията и липсата на достатъчно развита и достъпна зарядна инфраструктура – вече са останали зад гърбовете на редица  европейски страни.

С помощта на държавните субсидии и тласъка сред производителите за намиране на по-евтини решения цената на електромобилите в някои европейски държави вече достига нивата на дизеловите автомобили.

Зарядните станции се разрастват из целия континент, като отчитат среден годишен ръст от 40% през последните осем години. Най-бързият растеж се наблюдава в сегмента на станциите за бързо зареждане, някои от които могат да добавят 350 км пробег за по-малко от 20 минути. Вече са изградени повече зарядни станции, отколкото са бензиностанциите в ЕС.

Европейската комисия си постави за цел да увеличи петкратно броя на зарядните станции през следващите пет години.

Регулациите на ЕС ще задължат производителите на автомобили да намалят наполовина емисиите на своята продукция между 2021-2030 г. В тази връзка много европейски градове обявиха индивидуални цели за забрана на дизелови автомобили през следващите няколко години.

Последна актуализация: 15:41 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

9
rate up comment 2 rate down comment 0
фиг.1
преди 3 години
Императорът пише без да мисли, затова и коментарите му са толкова "научни." Аз също не се бях замислял по въпроса, но сега виждам смисъл. От това, което съм учил навремето за фотосинтезата, растенията улавят CO2 от атмосферата и с помощта на енергия от слънчевата светлина превръщат въглерода в биомаса, а кислорода го отделят. От биомасата се правят биогоривата. Когато се изгарят, CO2 се връща обратно в атмосферата. С други думи, това е въглеродно неутрален цикъл. Е, може и да има някакви загуби, но със сигурност е по-екологично от изкопаемите горива.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 1
zelka007
преди 3 години
импе , продължаваш да демонстрираш понякога недопустима некомпетентност за учител ... !! що е то въглероден кръговрта (има поне още 4-5 такива цикъла) в природата и каква е разликата м/у него и изгарянето на изкопаеми горива ... ?!въпрос за реферат в 5 клас ... минимален обем 2 страници , може да ползвате всички налични източни от мрежата ... :)))п.с. за обща култура ще ти стигнат и 10 изречения , да му схванеш идеята и да не се излагаш повече ... :))) ... нали си писахме вече под един материал по темата , или забрави ... ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 3
Императорът
преди 3 години
Ако публичното иди0тство беше престъпление, вас щяха да ви РАЗСТРЕЛЯТ, БЕ !!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 3
Императорът
преди 3 години
"Всеки изгорен литър биогориво задържа равно количество изкопаеми горива в земята. Въглеродът също се отделя при изгаряне на биогорива, но той се абсорбира от атмосферата и така процесът може да се повтори без кумулативните щети, които изгарянето на изкопаеми води би нанесло."ЕТО ТОВА Е ТОЛКОВА ЧУТОВЕН KPEТЕНИЗЪМ, ЧЕ НАПРАВО СЕ ЗАДАВИХ !!! Тоест "биогоривата", само защото били "био", отделяли въглерод, който бил също "био" и не нанасял щети на природата - а въглеродът, който се отделял при изгаряне на нормални горива не бил "био" и нанасял щети?АСПАРУХ - ДВА ВИДА ВЪГЛЕРОД ЛИ ИМА В ПРИРОДАТА ???? Вече наистина много сериозно се замислям да спра тотално да влизам тук - под достойнството ми е да чета такива колосални иди0тизми !!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 4
zelka007
преди 3 години
"и имаше промишленост и договори за износ ... сега ни едното ни другото ..."знаеш ли преди колко години минахме и задминахме най-силната ни година отпреди 11 ноември (това е 1987) ... :))) ... знаеш ли от колко години постепенно икономиката ни се интегрира и синхронизира с европейската , мхм ... ?! че от 7-8 години настъпваме и на външни на ЕС пазари , гледай статистика , в нея има всичко , кеф ти по единици , кеф ти по ед.цени , кеф ти сумарно ... ама не можеш да четеш такава информация , по-лесно е да плямпате опорки без никакви данни ... ТИНИКОГАНЕ СИРАБОТИЛВПРЕДПРИЯТИЕБАЧКАЩО ЗАИЗНОСНИКОГА !!!аз съм бачкал на две смени , и знам какво и как се изнасяше и връщаше като дефектно и как отчитаха за пред партията лаладижиите ... :))) ... само общи приказки знаеш ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 7
ing5rov
преди 3 години
и имаше промишленост и договори за износ ... сега ни едното ни другото ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 5
ing5rov
преди 3 години
"... и никой никъде не твърди , че огромният поток от китайски шитни ще продължи да залива светът..."Ами зелените /платени/ пeдeрастu зинахте за затваряне на всякакви източници на ел. енергия , освен вятърните , а производството иска електричество ... само че хората които с ръцете си могат да си бъркат само в носа и в задникa , няма как да знаят това .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 1
mrynmryn
преди 3 години
Никога не съм харесвал графики, без реална стойност. Ако в цяла България се продават 10ел.мобила, адогодина са продали 15, ще излезе, че има някакъв бесен ръст от 50%, но това си остават 5 незначителни бройки, на фона на останалите. Без останалите цифри, процентното изражение не показва почти нищо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 6
zelka007
преди 3 години
отговорът е водород . за дълги разтояния ще има хъбове за бункериране насред океана с плуващи вятърни централи и електролизери за производство на водород ... и не е задължително да оцелеят гигантските кораби ... и никой никъде не твърди , че огромният поток от китайски шитни ще продължи да залива светът . епидемията от ковид19 показа , че това е обратим процес ... :))) ... до петилетка такива самолети ще има навсякъде за къси и средно дълги разтояния ...https://***.youtube.com/watch?v=g5zeD0Cx4f4както преди няколко години като писах , че ще има електрически автобуси из всички големи градове по света в това число и в БГ , се надпреварвахте да се упражнявате по темата ... същото ще бъде и с водородните клетки за авацията ... :))) ... импе ти си на ред , да кажеш , как милер е казал , че вовата е казал , че някога може и по тръбите с газ от рассия да тече зелен водород , щото е слушал ванга и е чел нострадамус и е е имал видение , как в Европа го закъсваме . и добре че е матушката та е предвидила едни тръби ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още