IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Големият водороден залог на Япония

Страната откри нов сегмент в автомобилната и енергийната индустрия, инвестирайки смело в инфраструктурни проекти за ускоряване на неговото развитие

09:16 | 10.01.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Krisztian Bocsi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Макар да изглежда като всяка друга бензиностанция в Япония, водородната зарядна станция на компанията Iwatani в квартал Шибакоен в Токио се отличава с три неща: големия надпис "H2" на помпите, отсъствието на всякаква миризма на бензин и липсата на тълпи от клиенти.

Пет коли за един час се считат за изключително постижение, споделя пред Nikkei Asia Review служител на станцията.

Въпросната зарядна станция е една от най-натоварените в Япония. В една обикновена водородна зарядна станция в страната е посещавана средно от трима клиенти на ден, докато съоръжението на Iwatani е посещавано от около 30 водачи на водородни автомобили, споделя служителят.

Шибакоен е луксозен квартал в Токио, където са ситуирани редица министерства и бизнес сгради. Това обяснява относително голямото търсене на водородно гориво там: много от наличните в Япония водородни автомобили, чиито брой достига 3757, са държавна собственост. Останалите коли се купуват от заможни, с фокус върху екологията ентусиасти, които могат да си позволят автомобил за 7 млн. йени (около 68 хил. долара), или срещу 6 млн. йени при използване на държавна субсидия.

h2 h2

Водородна зарядна станция в Япония. Снимка: Bloomberg L.P.

В момента Япония може да се похвали с най-голямата мрежа от водородни зарядни станции в света. Страната разполага с общо 135 станции - силно субсидирани - които символизират вярата на правителството в потенциала на водорода и усилията му да води света в надпреварата за комерсиализацията на този енергиен ресурс.

Представянето на идеята за японско утопично „водородно общество“ трябваше да се случи по време на Олимпийските игри в Токио, първоначално планирани за тази година. Отлагането на Игрите заради пандемията от COVID-19 промени и плановете относно водородната технология. Част от олимпийския комплекс, известен като „Харуми Флаг“, трябваше да бъде захранвано с енергия чрез водород, като превозът също е планиран да се осъществява посредством водородни превозни средства. 

Животът във водородното общество не е задължително да бъде особено различен, смята Кеничиро Ота, почетен професор в Националния университет в Йокохама, който участва в изследванията на водорода от 70-те години на миналия век. "Би било идеално, ако всеки може да използва водорода безопасно“, добавя той.

Фокусът на Япония върху водорода датира от петролния шок преди около пет десетилетия, когато правителството започва проучвания за използване на зелена енергия, създавайки проект „Слънчева светлина“, включващ още соларната и вятърната енергия.

Оттогава правителството инвестира стабилно в новата технология. Тази година например японските власти определиха бюджет от 70 млрд. йени за насърчаване на водорода, като Министерството на икономиката, търговията и индустрията поиска 84,8 млрд. йени за следващата фискална година, започваща през април 2021 г. От тях над 30 млрд. йени се отпускат за субсидиране на покупки на превозни средства с водородни горивни клетки и за изграждане на водородни станции като тази в Шибакоен.

През 2014 г. Япония представи пред света първото търговско превозно средство с водород Toyota Mirai. Honda Motor последва примера на своя конкурент и пусна Clarity Fuel Cell през 2016 г., а този месец Toyota стартира продажбите на дългоочаквана нова версия на Mirai.

mirai mirai

Водородният модел Mirai на Toyota Motor. Снимка: Bloomberg L.P.

Най-внушителният пример за доверието на Япония във водорода се намира в пристанищния град Кобе в Западна Япония - първият в света водороден кораб, 116-метровия Suiso Frontier. Построен от японската корпорация Kawasaki Heavy Industries и пуснат в експлоатация в рамките на миналата година, корабът е първият в света, проектиран да превозва водород - поддържан при изключително ниска температура от минус 253 градуса по Целзий, за да бъде компресиран в течна форма. Очаква се корабът да започне доставки от Австралия до Япония през 2021 г.

Последна актуализация: 16:15 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 4
Valentin13
преди 3 години
преди 5 десетилетия преместили фокуса си върху водорода и все оше субсидират. резултата е ясен - всичко, което е на субсидии ще продължи да е на субсидии, т.е. икономическа полза няма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още