IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Хоум офисът и онлайн обучението вдигнаха двойно цените на лаптопите

Пандемията моделира потреблението с покупки на по-скъпи стоки на изплащане, показва класацията „Топ 10 на изплащане“ на БНП Париба Лични Финанси

20:13 | 27.01.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Хоум офисът, онлайн обучението и изолацията заради пандемията от Covid-19, когато много хора бяха принудени да останат вкъщи, доведоха до значителен ръст на покупките на изплащане на лаптопи. През миналата година броят на заявленията за финансиране на покупката на такива устройства, подадени към БНП Париба Лични Финанси в България, нарасна с 18,3%, а средната им цена се удвои, съобщиха от банката.

През последните 12 месеца най-търсеният модел лаптоп струваше 900-950 лева, а през 2019 година – 450-500 лева. Повишеното търсене доведе и до изкачване на лаптопите от шесто на четвъртото място в популярната класация „Топ 10 на изплащане“ за 2020 година на БНП Париба Лични Финанси в България.

Ръстът на търсенето и на средната цена на преносимите компютри доказва общата тенденция, дефинирана от експертите на банката, че през 2020 година пандемията моделира потреблението на хората и те купуваха на изплащане по-скъпи стоки, които им помагат да работят и учат дистанционно, да са свързани със света и да повишат комфорта в домовете си.

Това е и причината осем от 10-е стоки в класацията „Топ 10 на изплащане да са с по-високи средни цени в сравнение с 2019 година. Това са лаптопите, смартфоните, телевизорите, климатиците, хладилниците, диваните, обзавеждането за спалня и матраците.

Сравнение между класациите „Топ 10 на изплащане“ за 2019 и 2020 година.

Ръст на онлайн покупките на изплащане

Според експертите на БНП Париба Лични Финанси хората купуват по-скъпи смартфони, тъй като разбират, че тези устройства не са само за комуникация или разглеждане на публикации в социалните мрежи. През последните години смартфонът се доказа като най-важния инструмент за българите и те използват мобилните си устройства за банкиране, като дигитални портфейли, като „конферентни зали“ за срещи с колеги, като „класни стаи“ и за комуникация с приятели и роднини.

През 2020 година, когато хората трябваше да останат вкъщи, те инвестираха повече пари и за повишаване на комфорта на домовете си. Затова и купуваха по-скъпи и мощни климатици, по-големи и по-модерни телевизори, по-скъпи дивани и по-големи хладилници, тъй като увеличиха покупките на храна заради затворените ресторанти.

Важна тенденция, която беше обусловена от Ковид кризата, е и ръстът на онлайн покупките на изплащане. През миналата година броят на онлайн заявленията нарасна с 14% в сравнение с 2019 година, отчитат експертите на БНП Париба Лични Финанси в 21-то издание на класацията „Топ 10 на изплащане“. Новото издание е базирано на стоките, за които клиентите кандидатстват за покупка на изплащане през 2020 г. Около 50% от тях са за 10-те най-търсени стоки.

Осем от десет стоки са с по-високи средни цени


Осем от десет от най-търсените стоки, купувани на изплащане са с по-високи средни цени в сравнение с 2019 година. Хората инвестираха не само в нови бяла и черна техника и обзавеждане, но и в по-висок клас модели, които да използват по-дълго.

Средната цена на лаптопите нарасна с 90%, а на смартфоните – с 64%

Тенденцията за покупка на мощни и модерни устройства се наблюдава и в категория „Смартфони“. Докато през 2019 година хората най-често търсеха устройства със средна цена 530-580 лева, то през миналата цената на новия победител е с 65% по-висока и той струва 900-950 лева. Снабден е с голям екран с отлична резолюция, последно поколение процесор и може да се използва като станция и за работа, и за забавление.

Търсенето на модерни лаптопи и смартфони на по-високи средни цени показва, че да си свързан е топ приоритетът за 2020 година. Това улеснява хората да се адаптират към новата „хибридна реалност“, в която те могат да работят, пазаруват и да се забавляват както във физическа, така и в дигитална среда. Според проучване на Euromonitor International хората ще продължат да живеят в тази „хибридна реалност“ дори и след пандемията, тъй като тя бързо се превърна в „новото нормално“.

Телевизорите са по-скъпи с 10%, а хладилниците – с 21%

Най-търсеният телевизор през миналата година е по-скъп с 10% в сравнение с 2019 година и достигна средна цена от 800-850 лева. Победителят е с по-голям екран и предоставя много възможности за домашно забавление с Ultra HD резолюция, отличен звук, свързаност към интернет и стрийминг платформи.

Климатиците също поскъпнаха , като средната цена варира между 1110-1150 лева, което е с 21% повече в сравнение с 2019 година. Най-търсеният модел осигурява комфорт, тъй като е мощен и в същото време – тих. Топ моделът е пестящо енергия устройство, което е много важно във време, в което хората са у дома и използват климатиците си по-често.

С принудителния период „останете си у дома“ се свързва и промяната в търсенето на хладилници. През 2020 година българите купуваха техника с по-голям обем, но и с 43% по-скъпи. Обяснението за това е пазаруването на по-големи количества храна по време на изолацията и необходимостта от място за съхранението ѝ. Причините за това са, че от една страна ресторантите бяха затворени, а от друга – хората избягваха чести посещения в магазините, за да спазват социална дистанция и купуваха по-големи количества при всяко отделно пазаруване.

Броят на онлайн заявленията нарасна с 14%

Кризата доведе до значителен ръст на използването на иновативни онлайн инструменти и канали. Тази тенденция се доказва от ръста от 14% на онлайн заявленията за покупка на стоки на изплащане през 2020 г. в сравнение с година по-рано. Очевидно хората търсеха безопасни и в същото време удобни начини за покупка на стоките, от които се нуждаят и затова избираха продукти и ги купуваха на вноски изцяло онлайн.

Във връзка с новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ управителят на БНП Париба Лични Финанси в България Жозе Салойо заяви: „. Адаптирахме се бързо към новата реалност, предложихме множество иновативни дигитални и „хибридни“ услуги и стриктно следвахме политиката ни да бъдем отговорен кредитор и партньор, който предлага удобни и прозрачни финансови продукти и услуги и висок стандарт на клиентско изживяване.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
doba
преди 3 години
Чак 100% при лаптопите няма.Прегледах току що, същата машина, която взехме март миналата година е с 35-40% нагоре(и такива с нейните параметри).Пак не е малко за такъв период, вярно е.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още