IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Не, Китай не е най-големият търговски партньор на ЕС

Не трябва да гледаме само данните за търговията със стоки - отношенията между страните са много повече, смята икономист

22:40 | 19.02.21 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Преди дни медиите публикуваха данните от статистиката за търговията на страните от ЕС с останалия свят с водещи заглавия: "Китай изпревари САЩ и вече е най-големият търговски партньор на Европа". Но това просто не е вярно, пише в коментар за Politico Даниел Хамилтън от Центъра "Удроу Уилсън" във Вашингтон.

Данните на Евростат отчитат отношенията на ЕС с останалия свят, но само по отношение на търговията със стоки. През 2020 година действително търговията със стоки между ЕС и Китай достига 586 млрд. евро, а със САЩ - 555 млрд. евро.

Но търговията със стоки съвсем не изчерпва търговските отношения между страните.

В отношенията трябва да бъдат включени още и търговията с услуги, а данните за 2020 година още не са готови. Ако обаче бъде взета предвид статистиката за първите три тримесечия на миналата година става ясно, че САЩ си остава основен партньор на страните на общността и много работни места в САЩ и Европа зависят от търговията с услуги.
Търговията с услуги между ЕС и Китай възлиза на 53,3 млрд. евро за деветмесечието на 2020 година, а със САЩ - 296,3 млрд. евро, или пет пъти повече.

Нещо повече - търговията не е просто поток на стоки, а международната търговия е нещо повече от продажби. Да измерваш отношенията само с показателя търговия на стоки, игнорирайки всичко останало - не само услуги, но и като цяло икономическите връзки между страните, е погрешно.

Хамилтън сравнява връзките на ЕС с Китай като "двулентова магистрала", а със САЩ - "12-лентов аутобан". По магистралата непрекъснато се движат стоки във всяка посока, трафикът е натоварен, а някой инцидент може да предизвика пълно блокиране на движението. Това го видяхме по време в първите месеци на пандемията, както и по време на войната за митата между САЩ и Китай.

По "аутобана" между САЩ и ЕС има платна с ограничена скорост, платна за търговия с услуги, инвестиционни потоци и продажби на компании. По цифровото платно се извършва 75% от преноса на глобалното цифрово съдържание. По платното за иновации минават потоците за проучване и развитие, а платното за работа осигурява заетост на 16 млн. души от двете страни на Океана.

По всеки един от тези показатели връзките между ЕС и САЩ са по-дълбоки и мащабни, отколкото са били някога с Китай. Например американски компании са инвестирали 55 млрд. долара в Европа през първите три тримесечия на 2020 година. Това е седем пъти повече, отколкото са китайските инвеститори.

Въпреки пандемията американските компании са спечелили 254 млрд. долара от техните операции в Европа, или 23 пъти повече от това, което са спечелили в Китай.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:45 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

7
rate up comment 7 rate down comment 2
doba
преди 3 години
Зелков,Аз Levis не съм обувал с години.И знаеш ли защо - просто турските и китайските и виетнамските и т.н. дънки не им отстъпват. Изобщо. И не виждам смисъл да плащам петорна цена да се 'праскам', че съм с Levis.Малко по малко това се случва и с другите продукти.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 1
Кисимов
преди 3 години
Китай произвежда двойно повече стоки от САЩ, а Русия- колкото Индонезия или Мексико : https://zen.yandex.ru/media/smfanton.ru/kakaia-strana-proizvodit-bolshe-vseh-top10-5e93686ca254c70136351ec1
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 6
khao
преди 3 години
"маршрутизатор на Cisco" ... хахахаха! Виж и на шлюза го има същия надпис :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 2
фиг.1
преди 3 години
Виждал си надпис "Made in China" върху потребителски стоки и дребна техника. А кога ще го видим върху автомобили, пътнически самолети, строителна и селскостопанска техника, машини за производство?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 5
zelka007
преди 3 години
levis имат сигурно над 500 фабрики по целият свят (в БГ мисля че са пет или шест) , оборот над $4млрд , те от поне 10 петилетки не произвеждат само дънки и дънкови якета , това не е масова марка ... :))) ... дали не е по-добре там да се занимават само с проектирането , маркетингът и търговските операции , отколкото и да шият ... ?!ние като сме основен производител на хладилници и фризери libherr за Европа , какво ... ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 1
doba
преди 3 години
Едно време, след като си купех дънки Levis с връзки от корекома, на тях пишеше: Made in USA.Не си спомням от кога не съм виждал този надпис. Последно май на някакъв маршрутизатор на Cisco.На iPhone отзад пише: проектирано в Калифорния, сглобено в Китай.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 2
korn
преди 3 години
Магистрали, аутобани няма значение. Китай е предпочитания търговски партнъор на ЕС. Те ще ни продават дрешки и телефони произведени във фабриките от работливите китайчите, ние ще им продаваме коли, самолети и услуги произведени от работи и не толкова работливи но стриктни офис работници. Ще им бутаме и евраци, че печатницата не спира да работи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още