IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ford ще трябва да избере дали да остане в Индия

Пазарният дял на страната е само 2% след 30-годишна инвестиция, която носи само загуби

13:33 | 14.03.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Kuni Takahashi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Kuni Takahashi/Bloomberg

След почти 30 години присъствие на пазара Ford се сблъсква с криза в Индия - страна, която последователно осуетява амбициите на световните автомобилни производители, пише FT.

„Оценяваме своя отпечатък в Индия“, коментира Лин Антипас Тайсън, изпълнителен директор на Ford за връзки с инвеститорите, на инвеститорска конференция тази седмица. „Искаме да сме сигурни, че разпределяме капитал за рентабилни възможности“, допълва тя.

Производителят на автомобили от Мичиган има само 2% от индийския пазар. През декември компанията обяви, че „активно оценява“ операциите си там, след като планираното съвместно предприятие с Mahindra & Mahindra се провали в края на 2020 г. само година след обявяването му.

Сега Ford трябва да реши дали да вкара повече пари в индийските операции, да започне да произвежда превозни средства само за износ или да се изтегли изцяло от страната.

Компанията пое по този път преди два месеца в Бразилия.

„Индия е невъзможен пазар за автомобилната индустрия“, коментира Майк Рамзи, анализатор на Gartner. „Не съм сигурен, че [Ford] е направил нещо катастрофално. Те са просто в групата компании, които не могат да измислят правилния начин да продават на този пазар“, допълва той.

Световните производители на автомобили са привлечени от размера на индийския пазар - петия по големина в света по обем. Очаква се Индия да изпревари Япония и да стане третия по големина автомобилен пазар в света през следващото десетилетие, според консултантската компания LMC Automotive на фона на ръста на икономиката на страната и на доходите.

Повечето чуждестранни производители на автомобили не успяват да определят достатъчно ниски цени, така че да се харесат на повече хора извън градските елити в Индия. Високите данъци, които могат да достигнат до около половината от стойността на превозно средство, изяждат печалбите им.

Съперниците Toyota, Honda и Renault се справят малко по-добре от Ford с 3% пазарен дял всеки. Близо половината от индийските купувачи на автомобили обаче предпочитат Maruti Suzuki, 40-годишно индийско дъщерно дружество на японския автомобилен производител, което доминира на пазара с ефективни и евтини превозни средства.

Обикновено автомобилните групи се опитват да продават продукти, разработени за други пазари, в Индия, казва Амар Мастер, анализатор на LMC. Те инвестират повече на други пазари, особено в Китай, продават твърде малко модели в Индия и не ги освежават достатъчно често.

Ford се фокусира върху страната преди няколко години, преди около десетилетие. Индия се превърна в приоритет, след като компанията се бори да се разграничи от конкурентите на пренаселения китайски пазар, казва Рамзи. Това беше компонент от плана на предишния лидер на компанията да отведе Ford до 8 млн. продажби в световен мащаб. Производителят инвестира и 500 млн. долара, за да удвои производствения капацитет в завода в Ченай за производството на малкия Ford Figo.

Така желаните продажби обаче останаха мираж за Ford и компанията се принуди да премине към производство на превозни средства за износ през 2013 г.

Операциите на Ford в Индия обаче губят 23 млн. долара през 2020 г. в сравнение със загубата от 804 млн. долара през 2019 г.

Без притока на постоянен поток от нови превозни средства, които да очароват индийските купувачи, е трудно да се спечели срещу добре утвърдения пазарен лидер и неговата орда от яростно лоялни купувачи. Ришад Шет, собственик на автокъща в Мумбай, която преди е продавала автомобили на Ford, казва, че компанията е изправена пред предизвикателства, включително бавни продуктови цикли, скъпа поддръжка и ограничена горивна ефективност. Всичко това потиска привлекателността ѝ пред индийските потребители, посочва той.

„Автомобилите са страхотни за шофиране, но имат само избрана публика, на която се харесват. Хората търсят по-икономични автомобили, автомобили, които са удобни и лесни за поддръжка“, допълва той.

Сунил Дат е карал Ford на предишната си работа като шофьор в международна организация с нестопанска цел. Той казва, че автомобилите са „добри“, но конкурентите като Maruti Suzuki или Hyundai по-добре се ориентират на пазара. За Maruti той посочва, че са местна марка, проектирана за индийските пътища и с достъпна поддръжка дори от местни механици, подчертава той.

Други производители на превозни средства се отказаха от индийския пазар, след като не успяха да увеличат пазарния си дял. General Motors излезе от страната през 2017 г. Производителят на мотоциклети Harley-Davidson обяви миналата година, че и той ще напусне Индия – най-големият пазар на двуколесни превозни средства в света, след като не устоя на конкуренцията на местните марки като Royal Enfield.

Според анализатори оттеглянето е една от опциите, които Ford трябва да обмисли. LMC прогнозира, че въз основа на текущите производствени перспективи компанията ще използва само 20 процента от производствения си капацитет, а това е голяма пречка пред реализирането на печалби.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:20 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още