IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

И Google намалява таксите за разработчиците на приложения

Концернът ще намали таксата за обслужване от 30% на 15% за първите 1 милион долара, които разработчиците печелят

10:14 | 17.03.21 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: Bloomberg LP</p>

Снимка: Bloomberg LP

Google намалява таксите за продажби на приложения в своя магазин Google Play, като се присъединява към конкурентната Apple Inc. в решенията за свиване на комисионите. Решението е свързано с голямата власт на технологичните гиганти чрез техните цифрови пазари, която предизвика гнева на разработчиците и вниманието на регулаторите.

Компанията, която стои зад най-голямата мобилна операционна система в света Android, заяви във вторник, че ще намали таксата за обслужване от 30% на 15% за първите 1 милион долара, които разработчиците печелят от нейния магазин за приложения. Намалението, което започва през юли, е подобно на  решението на Apple Inc. от края на миналата година да намали комисионата си до 15% за производителите на софтуер, които генерират по-малко от 1 милион долара годишни приходи, пише The Wall Street Journal.

Google, основният бизнес на Alphabet Inc., и Apple изградиха многомилиардни цифрови империи през последното десетилетие, като се превърнаха в основни пазари за приложенията, които се изтеглят на смартфони и други мобилни устройства по целия свят. Тяхната огромна власт предизвика критики от страна на големи и малки разработчици относно сумата пари, която технологичните компании могат да извлекат. Тези жалби предизвикаха и съдебни дела, както и регулаторни проучвания в множество държави.

Според Google след предприемането на този ход 99% от разработчиците ще имат намалени наполовина такси. Компанията заяви, че всеки разработчик, независимо от размера, има право да се възползва, добавяйки в публикация в блог, че смята, че намаляването е „справедлив подход, който изравнява нашия успех с този на нашата екосистема за разработчици“.

Някои производители на софтуер отхвърлиха решението на Google. Тим Суини, откровен критик на операторите на пазара за приложения в ролята си на главен изпълнителен директор на производителя на Fortnite Epic Games Inc., описа този ход като „самообслужващ се гамбит“.

Ако намалението бе приложено миналата година, това би намалило приходите на Google от продажбите на Play Store от 11,6 милиарда долара с приблизително 585 млн. долара, показват изчисления на Sensor Tower, изследователска фирма за приложения. Нейната компания майка Alphabet отчете 182,53 млрд. долара приходи през миналата година, главно от реклама.

Отстъпката за разработчиците е последната засега от поредица промени, осъществени от компанията, тъй като тя е изправена пред регулаторен натиск в САЩ. Google предприе подобни корекции за авиокомпаниите в своя механизъм за резервиране на полети и онлайн списъците за продажба на дребно в раздела за пазаруване.

Промените съвпаднаха с разследването на Министерството на правосъдието на САЩ за бизнес практиките на компанията, завършило с антитръстово дело, заведено през миналата година. Отделни искове са предявени в Тексас и Колорадо. Google заяви, че делото на Министерството на правосъдието е дълбоко опорочено, тъй като потребителите не са принудени да използват услугите ѝ, които до голяма степен се предлагат на ниска или никаква цена.

Дебатът за таксите в магазините за приложения се засили миналата година, след като Epic Games стартира публична кампания срещу Google и Apple, като добави платежна система във „Fortnite“, която заобикаля типичното намаление от 30%, дължащо се за цифровите покупки. Google и Apple си отмъстиха, като изхвърлиха играта от магазините си - действие, което накара Epic да заведе антитръстово дело.

Говорител на Epic каза, че ходът на Google не се занимава с корена на враждата с компанията. „Независимо дали става въпрос за 15% или 30% за приложения, получени чрез магазина на Google Play, разработчиците са принудени да използват услугите на Google за плащанията в приложения“, каза тя. „Android трябва да бъде напълно отворен за конкуренцията, с истински равни условия между платформените компании, създателите на приложения и доставчиците на услуги“.

Миналата година Epic и няколко други компании създадоха организация с нестопанска цел, за да окажат натиск върху големите оператори на магазини за приложения да направят промени в техните правила. Сред основателите на Коалицията за справедливост в приложенията са още Spotify Technology SA и собственикът на Tinder Match Group Inc.

Говорител на Google отказва да коментира допълнително избора на момент за промяната. „Като платформа ние няма да сме успешни, освен ако нашите партньори не са успешни“, заяви компанията в публикацията си в блога.

Както Google, така и Apple защитиха таксите си за магазините за приложения, заявявайки, че помагат за покриване на разходите, свързани с поверителността на потребителите, сигурността и други услуги.

Решението на Google да приложи по-ниските такси, докато разработчиците записват продажби в Google Play, е в контраст с подхода на Apple. За да осигури по-ниската ставка от 15%, производителят на iPhone поиска разработчиците да кандидатстват за програма, за да покажат приходите си през 2020 г. - процес, който ще му даде представа за годишния бизнес растеж на приложенията в магазина му. Ако Apple бе приложил тази промяна миналата година, щеше да намали продажбите на приложения от 21,7 милиарда долара с около 595 милиона долара, изчислява Sensor Tower.

Компаниите също така имат различни подходи за разпространението на приложения: Apple изисква от потребителите на iPhone и iPad да изтеглят приложения изключително от своя App Store, докато потребителите на устройства с Android могат да имат достъп до магазина Google Play, но и до други пазари на приложения.

Apple заяви, че е забранила магазините за приложения на трети страни, за да може да проверява приложенията и да защитава потребителите на iPhone от злонамерен софтуер и други проблеми със софтуера.

През миналата година в Play store са похарчени приблизително 38,6 милиарда долара, докато App Store генерира 72,3 млрд. долара, според Sensor Tower. Общите им приходи са се увеличили с 30% на годишна база, когато хората по света прекарваха повече време вкъщи поради ограниченията, свързани с пандемията. Възможността да събират част от приходите от нарастващите пазари на приложения бе доста доходоносна за компаниите през последните години.

Засега не е определена дата на съдебен процес за съдебното дело на Epic срещу Google в САЩ. Apple и Epic се изправят пред съда в началото на май заради антиконкурентните обвинения на производителя на Fortnite.

Google показа готовност да коригира своите бизнес практики на вътрешния си пазар по начини, които реши да не предприема по време на десетилетие на регулаторни предизвикателства в Европа.

Между 2017 и 2018 г. Европейският съюз наложи глоби за 9 милиарда долара и заповеди за промяна на бизнес практиките, но усилията до голяма степен не успяха да попречат на мощта и влиянието на Google. Тези наказания последваха констатациите, че Google разполага своите собствени продуктови реклами в горната част на резултатите от търсенето на потребителите и че изисква производителите на смартфони да поставят нейната търсачка и уеб браузъра Chrome на своите устройства, за да имат достъп до нейния Play магазин.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:25 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Софтуер виж още

Коментари

Финанси виж още