IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

2020 г. е рекордна за усвояването на логистични площи в Европа

Нараства търсенето от китайски оператори в областта на електронната търговия

11:42 | 22.03.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Angel Garcia/Bloomberg</em></p>

Снимка: Angel Garcia/Bloomberg

Усвояването на логистични площи в Европа е достигнало рекордни нива през 2020 г., сочат нови данни на консултантската компания Savills. През миналата година са били усвоени 26 млн. кв. м логистични площи, което е ръст с 12% спрямо нивото от 2019 г. и с 19% над средното петгодишно равнище.

Водещата страна Германия е съставлявала 6,8 млн. кв. м от търсенето, което е скок с 3% спрямо петгодишното средно равнище. Това й отрежда дял от 26% от общо усвоените площи в Европа. Полша е регистрирала рекордна година за усвояването с общо 5,2 млн. кв. м, или с 45% над средното петгодишно равнище, а Холандия е постигнала 2,6 млн. кв. м усвоени логистични площи, ръст от 0,3% на петгодишна база.

Великобритания е регистрирала скок с 58% на усвоените логистични площи спрямо петгодишното средно равнище, с общ обем от 4,7 млн. кв. м.

„2020 беше наистина забележителна година за усвояването на логистични площи в Европа и не можем да отречем въздействието на COVID-19 върху електронната търговия (която достигна връх от почти 28% от общата търговия във Великобритания) и последвалото търсене на логистични активи“, коментира Майк Барнс, ръководител на европейските изследвания в Savills. „Макар че ситуацията ще започне да се нормализира в определен момент, краткосрочното въздействие на местните блокади ще продължи да насърчава онлайн разходите“, допълва той.

Нарастващо влияние на Изтока

Savills наблюдава и по-голямо търсене от трансгранични китайски оператори в областта на електронната търговия, които оперират чрез собствени разпределителни центрове и продават чрез установени сайтове за електронна търговия на европейските пазари. Китайската инициатива „Един пояс, един път“ продължава да се разширява в Европа, като жп товарите сега достигат до Дуисбург, където трябва да бъде изграден най-големият пристанищен терминал в Европа до края на 2022 г.

„Макар че все още сме в началото на търсенето от китайски оператори в Европа, това е тенденция, която очакваме да се ускори през идните години, като започне от Централна и Източна Европа и се разпространи към Западна Европа“, казва Маркус де Минквиц, ръководител на регионалните инвестиции за Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) в Savills.

Затягане на доходността

От гледна точка на инвестициите обемът от сделки е нараснал до 39 млрд. евро през 2020 г., превръщайки я в рекордна година. Това е ръст с 5% на годишна база и с 24% над предишното петгодишно средно равнище.

Великобритания (с общ обем на инвестициите от 10,27 млрд. евро и ръст с 13% спрямо петгодишното средно равнище), Германия (6,6 млрд. евро и ръст от 16%) и Франция (4,2 млрд. евро и спад от 23%) са съставлявали мнозинството от инвестиционните сделки както при местните, така и при трансграничните купувачи, избиращи основни пазари. Но Полша (2,6 млрд. евро и ръст от 131%) и Швеция (3,4 млрд. евро и ръст от 45%) изпъкват като пазарите с най-голям ръст спрямо петгодишното средно равнище.

„Въпреки че търсенето продължава да надхвърля предлагането, голям брой портфейлни сделки бяха сключени през 2020 г. при бонус между 5% и 20% в Европа. Предвид благоприятните основи на сектора институционалните инвеститори поглеждат извън основни локации в търсене на по-привлекателна доходност в Южна Европа“, отбелязва Де Минквиц.

„Устойчивото търсене на основен продукт подложи на натиск към понижение доходността от първокласни активи през последното тримесечие на 2020 г., като тя се сви със средно 13 базисни пункта. Предвид разпределението на имотния капитал, насочен към логистичния сектор, очакваме ново свиване на доходността през следващата година“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:11 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още