IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Knight Frank: Много от глобалните ни клиенти търсят бъдещия си офис в София

Компаниите все още искат централен офис, а социалният капитал остава критично важен, казва Любомир Младенов

08:13 | 21.05.21 г.
<p>
	Любомир Младенов, асоцииран директор на Knight Frank България.&nbsp;<em>Снимка: Knight Frank</em></p>

Любомир Младенов, асоцииран директор на Knight Frank България. Снимка: Knight Frank

Глобалната консултантска компания Knight Frank обяви в сряда навлизането си в България. Първоначално дейността на българското представителство на компанията, която има 488 офиса в 57 страни, ще се състои в консултантски услуги и посредничество при наемане и отдаване на офис площи за корпоративни клиенти, а целта й е да се утвърди като лидер в предоставянето на пълен набор от бизнес услуги в сферата на недвижимите имоти. Българското представителство на Knight Frank вече е започнало работа, а офисът му се намира в Интерпред.

Как ще се развива офис пазарът в София? Имат ли бъдеще офисите в ерата на работата от вкъщи? Как ще се позиционира Knight Frank на българския пазар на консултантски услуги в сферата на бизнес имотите? Разговаряме с Любомир Младенов, асоцииран директор на Knight Frank България. 

Защо откривате представителство в София точно сега, когато пандемията се отрази негативно на офис пазара в столицата, а обемите му спаднаха почти наполовина?

Може да се каже, че COVID-19 ускорява възприемането на гъвкавата работа. Няколкото блокади принудиха много компании да възприемат работата от вкъщи, дори и тези, които не са склонни служителите им да работят от друго място освен от офиса. Смятаме, че работата от вкъщи, наред с други видове гъвкава работа като гъвкаво работно време и работа по-близо до дома ще продължат да са част от работното ни ежедневие през 2021 г. 

Макар че това отчасти се дължи на продължаващите усилия за овладяване на пандемията, то също така е следствие от новото внимание към гъвкавостта като цяло. Започваме да наблюдаваме до каква степен различни хора, роли и задачи изискват различни параметри за оптимално представяне. За да се повиши продуктивността на служителите, тяхната ангажираност и задоволство, нашият работен свят ще включва стратегическа комбинация от различни среди, места, работно време и дори гъвкаво устройство на работното място като sit-stand бюра, столове за активно седене и дори фитнес топки.

Безспорно е, че въпреки новото ни приемане на работата от разстояние има нарастваща нужда бизнесите да осигурят офис площи на служителите си, за да развиват своите умения, да сътрудничат и да учат един от друг. Говоренето за „смърт на офиса“ през 2020 г. не беше заглушено от реториката на експерти, а от хората, на които офис средата им липсваше искрено, наред с всичко, което върви с нея.

Компаниите все още искат централен офис, така че макар търсенето на гъвкавост да продължава, социалният капитал остава критично важен. Бъдещето на работата ще е гъвкаво, няма един модел, който да е подходящ за всички бизнеси и служители. Автономията и разнообразието ще стимулират представянето на бизнеса.

Офисите ще продължат да съществуват и смятаме, че сегашният момент дава добра възможност за създаване на иновации, които могат да бъдат запазени след отминаването на пандемията.

Офисът на българското представителство на Knight Frank ще се намира в Интерпред, защо избрахте точно тази сграда и бихте ли разказали собствения си опит в търсенето и наемането на офис в София?

Познаваме местния пазар от дълго време, а регионалният екип е финализирал и в предишни години офис сделки в България. Сградата е подходяща за настоящите ни нужди и имаше налични площи.

Как ще се позиционира компанията на българския пазар на консултантски услуги в областта на бизнес имотите, на който вече присъстват три големи компании? Ще има ли клиенти за всички предвид забавянето на пазара заради коронавирусната пандемия? 

София е един от най-важните офис пазари в Югоизточна Европа и смятаме, че има място за всички играчи, особено що се отнася до международно ноу-хау и опит, които могат да добавят стойност на местния пазар. През 125-годишното ни съществуване (навършени тази година) разбрахме, че силната конкуренция само помага на пазара да стане по-зрял. Освен това много от глобалните ни клиенти търсят бъдещия си офис в София, така че нашето присъствие е много очаквано. 

Сформиран ли е вече екипът на българското представителство на Knight Frank, от колко души се състои той и какво е съотношението между местни и чуждестранни експерти в него?

Екипът е сформиран и се състои от петима експерти в областта на бизнес имотите, оценките, маркетинга и администрацията. Освен това си сътрудничим с цялата глобална група от над 20 хил. души в 57 страни.

От какви сфери са първите ви клиенти и какви са желанията им - наемане на нови офис площи или преотдаване на съществуващи?

Бих споменал компании от фармацевтичния и IT сектора, но има и други сектори. В момента работим както по сделки за наемане на нови офис площи, така и по сделки за преотдаване на площи.

Какви са очакванията ви за развитието на офис пазара в София до края на годината? Кога прогнозирате възстановяване на нивата му отпреди пандемията и каква е прогнозата ви за развитието му в краткосрочен план?

Нуждата от нови мерки за безопасност и социално дистанциране в контекста на COVID-19 по принцип ще създаде по-голямо търсене на офиси с цел намаляване на гъстотата на работната среда. В същото време, ако работата от вкъщи стане по-разпространена и постоянна практика, търсенето на офис площи в София може да намалее. Въпреки това прогнозираме, че двете тенденции вероятно ще се балансират помежду си и пазарът ще се завърне на нивата си преди COVID.

Някои от наемателите имат политики, които позволяват на служителите да работят от разстояние до края на 2021 г. Освен това големи компании от IT и BPO сектора, които са основен двигател на търсенето на офис площи в София, очакват част от служителите им да работят от разстояние през цялото време в идните няколко години. Последиците от работата от разстояние може да бъдат ограничени с корекция на наемните нива на пазара. По-ниски наеми биха стимулирали отново ръст на търсенето и биха довели до значителна промяна в практиките за избиране на локация на наематели в целия град.

Какво е мястото на офис пазара в София в региона на Централна и Източна Европа? Конкурентен ли е офис пазарът в столицата на тези в останалите централноевропейски столици?

София е среден, бързо растящ пазар с предприемачи, които имат познания, и това ще превърне града в един от най-качествените в региона и несъмнено сравним с другите столици в Централна и Югоизточна Европа. Анализирайки исканията на нашите клиенти, определено вярваме в конкурентоспособността на България.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:02 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още