IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Германското семейство Райман излиза на борсата с… понички

След специалиста по кафе JDE Peet’s сега германският JAB Holding възнамерява да качи на борсата веригата за понички Krispy Kreme

21:35 | 23.06.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Американската верига за понички Krispy Kreme предизвиква раздвижване от пролетта: Всеки клиент в САЩ, който е ваксиниран срещу коронавируса, получава поничка безплатно, гласи обещанието на фирмата - всеки ден до края на годината. Оттогава са разпространени милиони безплатни понички. Обикновено Krispy Kreme продава 1,3 милиарда бройки от сладкиша годишно. 

Богатата на традиции верига, основана през 1937 г., е собственост на германското милиардерско семейство Райман от 2016 г. Техният инвестиционен холдинг JAB възнамерява да пусне Krispy Kreme на борсата в Ню Йорк. Веригата трябва да се търгува на Nasdaq под отличителния символ "DNUT".

В средата на коронакризата Райман вече успешно изведоха компанията за кафе JDE Peet’s с известни марки като Jacobs, Senseo или Tassimo на борсата. IPO-то в Амстердам донесе 2,3 милиарда евро през юни 2020 г. Оттогава обаче цената на акциите е спаднала с 15 процента. Понастоящем JDE Peet’s се оценява на 15,8 милиарда евро.

Сега JAB продължава стратегията си: изкупува компании за потребителски стоки съвместно с инвеститори, изгражда ги и ги прави публични.

През 2016 г. инвестиционното звено на семейство Райман и съинвеститорите платиха 1,35 млрд. долара за Krispy Kreme и свалиха веригата за понички от фондовата борса. Сега Krispy Kreme планира да издаде 26,7 милиона акции. Ценовият диапазон, който беше публикуван във вторник вечерта, е между 21 и 24 долара. Веригата за понички се надява, че IPO-то ще донесе до 640 милиона долара. JAB възнамерява да запази почти 80 процента от акциите. По този начин е възможна оценка на компанията до четири милиарда долара.

Krispy Kreme расте, но записва загуби

Времето за IPO-то Времето за IPO изглежда благоприятно за Krispy Kreme. В крайна сметка веригата за понички постигна рекордни продажби през 2020 г. Нетните продажби са нараснали със 17% до 1,1 млрд. долара. В блокадите хората са утешавали самотата си и със сладкиши. А и на все повече клиенти вече се доставят понички. Онлайн продажбите продължават да нарастват в пандемията.

Конкурентът Dunkin ’Donuts първоначално страдаше много от блокирането. Продажбите на много по-голямата верига кафенета Starbucks се сринаха с повече от 27 процента до 19 милиарда долара. за Krispy Kreme изглежда благоприятно. В крайна сметка веригата за понички постигна рекордни продажби през 2020 г. корона. Нетните продажби са нараснали със 17% до 1,1 млрд. Долара. Хората се утешавали със сладкиши в заключване. Все повече клиенти вече доставят понички. Онлайн продажбите продължават да нарастват в пандемията. Съперникът Dunkin ’Donuts първоначално страдаше много от блокирането. Продажбите на много по-голямата верига кафенета Starbucks се сринаха с повече от 27 процента до 19 милиарда долара.

В момента обаче Krispy Kreme не работи рентабилно. През фискалната 2020 г. (до януари) нетната загуба нарасна до около 61 милиона долара. В допълнение, след поглъщането от JAB, високата планина от дълг от 1,2 милиарда долара е надвиснала и върху веригата за понички. JAB се надява да успее да я намали, като я направи публична. Освен за погасяване на част от дълга, парите трябва да се влеят и в инвестиции.

Всъщност първоначално семейство Райман искаше да излезе на борсата със своите вериги за закуска Panera Bread и Pret-A-Manger. Но след това дойдоха блокиранията. Тези планове сега са „на трупчета“.

„Потребителските стоки навлизат все повече в сектора на услугите. Културата на кафе в кафенетата става все по-важна. Ето защо купихме ресторантските вериги в лицето на Panera Bread и Pret-A-Manger“, каза наскоро пред Handelsblatt Йоахим Крей, назначен за наследник на председателя на JAB Петер Харф. Той е убеден: „Нашите ресторанти ще излязат от кризата по-силни от преди“.

От 2019 г. JAB осъществи големи придобивания и в изцяло нови бизнес области: клиники за животни. NVA Compassion First оперира над хиляда ветеринарни практики, предимно в САЩ и Канада.

„Здравето на животните е една от най-добрите ни инвестиции през последните години“, каза Крей през май. От влизането на компанията в клиниките стойността е нараснала с 60 процента. Според Bloomberg JAB се насочва към IPO на своите ветеринарни клиники тази година или най-късно в началото на 2022 година.

Новите публични предлагания може да позволят на JAB да намали дълга си. Нетният дълг се е увеличил от 4,7 милиарда на 7,6 милиарда през 2020 година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:23 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
IQ96
преди 2 години
Толкова НЕКАДЪРНО писания, не се среща често. Срамота!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още