IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Климатичният план на ЕС няма да е достатъчен за спиране на затоплянето

Пакетът от екологични мерки на съюза предвижда намаляване на въглеродните емисии най-малко с 55% спрямо нивата от 90-те години до 2030 г.

18:14 | 18.07.21 г. 46
<p>
	<em>Снимка: Geert Vanden Wijngaert/Bloomberg</em></p>

Снимка: Geert Vanden Wijngaert/Bloomberg

Планът за климата на Европейския съюз може да е най-амбициозният опит досега да принуди голяма икономика да се откаже от изкопаемите горива. Въпреки това той няма да бъде достатъчен, за да спрат да се повишават глобалните температури. Това обаче не е причина за отчаяние, пише Bloomberg.

Пакетът „Готови за 55“ (Fit for 55), който е озаглавен по този начин заради целта си да намали емисиите с поне 55% спрямо нивата от 90-те години до 2030 г., е изумително детайлна работа.

В повече от 3500 страници той излага пътна карта, която включва разширяване на вече най-големия пазар на въглерод в света, поставяне на цена на корабоплаването и авиационните емисии и забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене. Планът повишава целта на ЕС за слънчева и вятърна енергия и се стреми да гарантира, че сградите са по-добре изолирани. Ще бъде създаден фонд на стойност 72 милиарда евро, който да помогне на уязвимите домакинства и бизнеса да се справят с повишаването на цените на енергията.

Европейската комисия вече е изправена пред несъгласие от страна на страни-членки и индустриални групи, въпреки че сложното изкуство на целевия анализ предполага, че не стига достатъчно далеч. Общата цел за намаляване с 55% сама по себе си не отговаря на изискването за „справедлив дял“, определено от Climate Action Tracker, сътрудничество на организации с нестопанска цел и академични изследователски организации. Вместо това намалението трябва да бъде най-малко 58%, за да може ЕС да спази условието да ограничи затоплянето до края на 21 век до само 1,5 ° C, съгласно Парижкото споразумение.

Докато тази оценка предшестваше действителните подробности за плана, наистина има поне няколко мерки, които биха могли да бъдат изпълнени по-бързо. Например, първоначално се предлага автомобилните емисии да бъдат намалени с 65% до 2030 г., цел, която е била намалена до 55% в окончателния документ. В първоначалния „план за климатични цели“, публикуван през септември, ефективността е много по-голяма цел.

Но това не е и няма да бъде върхът на климатичната политика. Пакетът е проектиран да бъде достатъчно привлекателен, за да има добри шансове да оцелее в сложните преговори, които предстоят. Оценката на въздействието на пакета определи, че най-разумният избор е да се придържаме към малко под 55% намаление на емисиите. Той показа, че инвестицията, необходима за изпълнението на плана, ще стимулира икономическия растеж с 0,5% до 2030 г. Както посочва Европейската комисия, блокът ще спести 110 милиарда евро вреди за здравето до края на десетилетието и още 100 милиарда евро от намаляване на вноса на енергия.

Фактът, че предложение от този обхват може да бъде изработено и да е политически осъществимо, е доказателство, че светът започва да осъзнава колко важни са климатичните промени. Смъртоносните наводнения, опустошили Централна Европа, са само последният знак, че нито един континент не е в безопасност.

Планът има потенциал да достигне и извън границите на ЕС. Разширяването на схемата за търговия с емисии, която да обхване корабоплаването и авиацията, означава, че тези световни индустрии най-накрая ще бъдат подложени на по-строг натиск.

Не толкова отдавна идеята за санкциониране на вноса за техните въглеродни отпечатъци беше смятана за непостижима. Сега, в отсъствието на международен механизъм, ЕС прави първия опит да се справи с изтичането на въглерод. Така се стреми да разреши проблема с производството на интензивни въглеродни емисии към юрисдикции, които имат по-свободни екологични разпоредби, като предлага първата в света въглеродна такса.

Продължението на материала четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:08 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

15
rate up comment 3 rate down comment 4
Стоян Петров
преди 2 години
Че затоплянето се дължи и на човешката дейност, няма съмнение. Спорен е въпросът до каква степен е наша заслуга и можем ли да го предотвратим без да се връщаме в каменната ера.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 4 rate down comment 2
evlogi
преди 2 години
Че има затопляне едва ли някой би седнал да спори.За мен малко по-спорен е въпросът дали е наша заслуга и дали затоплянето има само негативни последици.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 2 rate down comment 3
Стоян Петров
преди 2 години
Светвам те : напиши си банковата сметка и khao ще ти преведе 1 000 000 $. Скромно, но от сърце..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 3 rate down comment 1
khao
преди 2 години
не... опит да му падна на нивото. Съжалявам ако ти звучи като ирония.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 3 rate down comment 3
analog
преди 2 години
"яките научни неопровержими данни"Това опит за ирония ли е?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 4
khao
преди 2 години
като ти стига... дигай *** и бегай..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 6
ing5rov
преди 2 години
а стига бе ... и немаше ток и дунава замръзнА покрай видин ... : )))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 1
khao
преди 2 години
само дето зад затоплянето стоят яките научни неопровержими данни... а по паметливите хора над 35-40 даже си спомнят къв мега стуууд беше 80-те със зима по три месеца и -20 единия от тях... ае за пеерадите съм с теб.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още