IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-големият онлайн търговец на дребно в света атакува офлайн

Amazon планира скоро да отвори няколко свои универсални магазина в САЩ, твърди Wall Street Journal

11:00 | 20.08.21 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: Bloomberg LP</p>

Снимка: Bloomberg LP

Най-големият онлайн търговец на дребно в света атакува офлайн. Според статия на Wall Street Journal Amazon планира скоро да отвори няколко свои универсални магазина. Те трябва преди всичко да увеличат продажбите на дрехи, стоки за бита и електроника, се казва в материала, който се позовава на вътрешнофирмени лица. Първите универсални магазини ще бъдат построени в Калифорния и Охайо.

Ако Amazon действително отвори универсални магазини, това би било най-голямата стъпка на концерна към физическите магазини досега. Компанията експериментира с различни модели магазини в продължение на няколко години, но всъщност не намери правилния път към този пазар. Но такива планове биха били обявяване на война на съществуващите универсални магазини, но в същото време и вот на доверие, че физическите обекти все още не са застрашени от изчезване.

Съвсем наскоро веригата хипермаркети Walmart показа, че в САЩ комбинацията от електронна и физическа търговия може да сработи добре. Walmart, която продава всякакви продукти - от мляко и играчки до автомобилни гуми, наскоро успя да увеличи значително бизнеса си. Вериги за електроника като Best Buy също имаха голям успех с комбинацията си офлайн и онлайн.

През август 2017 г. Amazon придоби американската верига за здравословни храни Whole Foods за 13,2 милиарда долара. Това беше най-голямото придобиване в историята на Amazon - и откри нова фаза за групата. Няколко месеца по-късно компанията отвори и първите си магазини Amazon Go в Сиатъл, където се намира нейната централа.

Оттогава технологичният гигант изпробва една след друга няколко концепции за магазини: магазините Go, които функционират без каси благодарение на сензори и чекиране чрез приложението Amazon; магазините Four Star, които се възползват от огромната библиотека на Amazon за отзиви на клиенти и предлагат само продукти, спечелили четири звезди; книжарниците, които връщат Amazon към корените му. В баланса обаче положителният ефект е нищожен: физическите магазини съставляват само 3,7 % от продажбите през второто тримесечие със сумата от 4,2 милиарда долара.

Универсалните магазини на Amazon ще са по-малки от конкурентните

Докато Whole Foods и 15-те магазина на Amazon Fresh са ограничени до хранителни стоки, новите универсални магазини вероятно ще се съсредоточат повече върху дрехи и други продукти, които се нуждаят от повече консултация. Универсалните магазини също така биха могли да направят по-известни търговските марки на Amazon. 

Според статията на вестника новите магазини с около 3000 квадратни метра трябва да бъдат значително по-малки от класическите американски универсални магазини, които често са три пъти по-големи. В сравнение с малките Amazon Go или Amazon Four Star обаче те все пак биха били огромни. Все още не е ясно дали универсалните магазини, както при Amazon Go, трябва да се справят без касови апарати. В Amazon Four Star клиентите все още плащат на касата, макар и безкешово. 

В Европа Amazon все още се затруднява на този пазар. Само във Великобритания онлайн гигантът се бе осмелил да направи тази стъпка досега. Той управлява пет магазина в Лондон под марката Amazon Fresh. Там клиентите могат спонтанно да купуват хранителни стоки и стоки за ежедневието или да вземат стоки, поръчани онлайн.

Това са малки магазини за хранителни стоки с ограничен асортимент с малко под 300 квадратни метра търговска площ. Те са оборудвани с технологията Amazon Go, така че клиентите могат да напуснат магазина, без да се налага да се редят на опашката на касата. Тъй като те трябва да влязат с акаунта си в Amazon в обекта, стоките, извадени от рафта, се таксуват автоматично към сметката.

В Германия Amazon експериментира с т. нар. Pop-up-Store (временни магазини) за коледно пазаруване в Берлин преди почти три години. Засега обаче няма конкретни признаци, че групата скоро ще отвори свои постоянни магазини и там. В началото на 2020 г. шефът на Amazon за Германия Ралф Клебер направи неясни намеци в интервю за евентуално навлизане в стационарната търговия на дребно. Той обаче не посочи времеви рамки - и досега нищо не последва.

Това не се дължи на липсата на възможности за получаване на добри локации. В резултат на причинената от коронавируса криза много магазини в германските градски центрове затвориха, а в почти всички градове има свободни места. Предлагат се за продажба и множество обекти от веригата супермаркети Real, както и изоставените универсални магазини Karstadt и Kaufhof.

Прави впечатление също, че в момента много търговци на дребно и стартиращи фирми в Германия експериментират с магазини без персонал или без касови апарати. Дори Rewe вече е инсталирал технология в супермаркет, която работи по подобен на Amazon Go начин. Очевидно, с оглед на силната конкуренция в германската търговия на дребно, Amazon все още не е сигурен с коя конкретна концепция може да убеди германските клиенти в предимствата си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:42 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 0
Mechkata
преди 2 години
Ама ти си мислиш, че ще разчитат на печалби от тези магазини и това ще ги изтреля нагоре в класацията на най-заможни и богати компании ли?Малко уроци по маркетинг и мениджмънт...МакДоналдс например поддържат множество обекти които работят на загуба. Правят го за реклама и за популярност. Могат да си го позволят - правят го. Тук ситуацията няма да е много по-различна.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 1
zelka007
преди 2 години
не могат да задържат цени във физическият магазин , както е в онлайн магзинът . ще трябва да добавят надценка за физическото присъствие . цялото им предимство се изпарява . ще им падне реномето ... :))) ... и второ , в онлайн магазинът други се гърбят за всичко , те само прибират комисионни ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още