IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Близо една пета от хората по света са сменили жилището си по време на пандемията

Градовете отново са предпочитани от купувачите на имоти

15:40 | 26.08.21 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Stefan Wermuth/Bloomberg</em></p>

Снимка: Stefan Wermuth/Bloomberg

Глобалният апетит към закупуване на имоти се запазва въпреки новия ръст на случаите на заразени с коронавирус, сочи новото проучване Global Buyer Survey на консултантската компания Knight Frank, цитирано от онлайн изданието World Property Journal.

Допитването, което представя гледните точки на над 900 клиенти на Knight Frank на 49 глобални пазара, е установило, че в глобален план 19% от анкетираните са сменили жилището си от началото на пандемията. Делът им достига 25% в Австралия и Северна Америка. От хората, които не са сменили дома си, 20% са по-склонни да го направят през 2021 г. на фона на продължаващата пандемия.

Градовете отново са предпочитани от купувачите. От участниците в допитването, които са по-склонни да сменят жилището си през идните 12 месеца, 38% търсят имот в градски локации, а 33% избират покрайнините.

46% от участниците казват, че е по-вероятно да купят самостоятелна къща или вила, но търсенето на апартаменти е нараснало до 19% спрямо 12% през 2020 г. Това отразява повишеното търсене както на по-големи, така и на по-просторни апартаменти и на партерни жилища в градските центрове.

Апетитът към закупуване на имоти в ски курорти е нараснал от 11% през 2020 г. на 18% през 2021 г., като търсенето на купувачи от Северна Америка и Азия е над глобалното средно равнище.

84% от анкетираните са заявили, че енергийната ефективност на дома на бъдещето е важна за тях. 28% казват, че е по-вероятно да закупят енергийно ефективен дом, ако бъдещите екологични регулации окажат директно въздействие върху стойността му, а около 27% са склонни да платят по-висока цена за по-зелен и по-енергийно ефективен дом.

„Над две трети от хората очакват стойността на настоящия им дом да нарасне през идната година, като повечето очакват повишение между 1% и 9% през идните 12 месеца. Това съвпада с прогнозите на Knight Frank в допитването Prime Global Forecast, според които цените на жилищата в световен план се очаква да нараснат с 4% през 2021 г.“, коментира Кейт Евърет-Алън, ръководител на международните жилищни изследвания в консултантската компания.

Според други заключения от доклада пандемията е породила вълна от търсене на втори дом. Около 33% от купувачите твърдят, че е по-вероятно да купят втори дом в резултат на коронавируса спрямо 26% миналата година. От хората, търсещи второ жилище, 26% казват, че пандемията е повлияла избора им къде искат да купят имот, а при 22% тя е забавила плановете им за закупуване.

„Купувачите на луксозни имоти в Европа и САЩ ще открият съвсем различен пейзаж в сравнение с 2020 г.“, коментира Марк Харви, ръководител на международните жилищни продажби в Knight Frank. „Наличностите са по-малко, продавачите не са така склонни да преговарят за цената, а след няколко месеца на строги ограничения за пътуванията търсенето от чужденци нараства. Някои купувачи искат да изчакат до последното тримесечие на годината, когато се надяват, че продавачите няма да са толкова неотстъпчиви към цената. Други искат да действат бързо там, където виждат добра стойност, преди цените да нараснат“, допълва той.

Според Харви през последните месеци изпъкват две тенденции. Първата е нарастващото колебание сред някои купувачи относно локацията, ако могат да си осигурят първокласно жилище, което предоставя начина на живот и забавленията, които смятат, че са пропуснали. А втората, предвид ниските нива на спестявания и пазарите със слаби наличности купувачите възприемат по-дефанзивен подход, като ребалансират портфейлите си с по-голямо внимание върху материални активи като имота.

По отношение на брандираните жилища една трета от купувачите (39%) са склонни да платят повече за брандирано жилище, показва допитването. Делът им нараства до съответно 45% и 43% в Австралия и Азия. Сред водещите мотиви за покупката на брандирано жилище е осигуряването на услуги и удобства. На второ място идва потенциалът за висока доходност от подобно жилище, а на трето – управлението и поддръжката на сградата.

На последно място докладът обръща внимание и на породения от пандемията ръст на покупките на имоти от чужденци, които искат да придобият жилище в родината си. Резултатите от допитването потвърждават, че САЩ, Сингапур, Хонконг, Великобритания и Филипините са ключовите локации, където анкетираните чужденци са били базирани преди пандемията. За завърналите се у дома желанието да са по-близо до семейството (36%) е най-големият мотивиращ фактор, следван от подобреното качество на живот (24%) и промяната на условията на работа (16%).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:50 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 1
ing5rov
преди 2 години
: ))) без думи ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още