IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще предизвикат ли празните рафтове в супермаркетите паника сред купувачите?

С ръста на цените потребителите се пренасочват към по-евтини артикули и започват да пазаруват на едро

16:05 | 24.09.21 г. 18
<p>
	<em>Снимка: Hollie Adams/Bloomberg</em></p>

Снимка: Hollie Adams/Bloomberg

Ако се разходите из супермаркетите в САЩ или Европа, ще видите някои празни рафтове. Това не се дължи на паническото изкупуване на стоки от първа необходимост, както направиха в началото на пандемията потребителите, а на проблемите с веригите на доставки на почти всеки етап между азиатските фабрики и складовете за хранителни стоки.

Повишаването на цените и нестабилните наличности означават, че е само въпрос на време купувачите да започнат отново да пазаруват на едро – този път за да избегнат шока от още по-голям бъдещ ръст на цените, пише Bloomberg.

Доставките се затрудняват, тъй като производители като Виетнам, където се произвеждат разнообразни стоки, пак са обхванати от ограничения заради коронавируса. Нарастващите случаи на коронавирус и ръстът на потребителското търсене в отворените икономики доведоха до претоварване на пристанищата. Транспортните контейнери не достигат, а разходите за морски транспорт се увеличават десетократно.

Ако стоките все пак пристигнат в предназначените пристанища, има твърде малко шофьори на камиони, които да ги транспортират до търговците на дребно. Недостигът на работници за събиране и приготвяне на храни също увеличава натиска.

празни празни

Някои сектори понасят тежестта по-зле от други. Напитките например са засегнати от недостиг на опаковки, вкл. алуминиеви кенове. Във Великобритания липсата на въглероден диоксид на фона на нарастващите енергийни разходи също излага на риск доставките на газирани безалкохолни напитки.

В някои области проблемите се усложняват от повишеното търсене. Кафето и чаят са такива стоки, тъй като много хора продължават да работят от домовете си.

празни празни

Междувременно с началото на учебната година се засили и търсенето на училищни пособия, както и храни, които да се носят от учениците в кутиите им за обяд.

Храната за домашни любимци е друга предизвикателна област. Производителят на Purina Nestle SA вече увеличи капацитета си. Някои търговци съобщават, че им е все по-трудно да намират достатъчно продукти за домашни любимци, за да удовлетворят търсенето.

Търговците на дребно преработват своите вериги на доставки, за да избегнат натиска. Някои, включително Walmart Inc. и Target Corp., наемат цели кораби. На фона на недостига на шофьори някои британски супермаркети използват свои собствени камиони за доставки.

Ще са необходими обаче още корекции. Може да се наложи магазините да намалят разнообразието от стоки, което ще намали и избора на потребителите.

Търговците трябва да се готвят и за най-лошото – при толкова крехка система сега, какво би станало с по-нататъшните скокове в цените, търсенето и паническите покупки, пише агенцията.

В САЩ вече се ограничават специалните оферти и някои занижени цени започват да се покачват, според компанията за данни IRI. Енергийните напитки, яйцата, месото и безалкохолните напитки стават все по-скъпи, показват данните за инфлацията на потребителските пакетирани стоки на IRI.

Когато цените се покачват, потребителите са склонни да проявяват проактивност и да променят навиците си. Купувачите първо преминават от по-скъпи продукти към по-евтини, за да спестят пари.

След това идва купуването на едро. Тъй като се очаква разходите за храна да се увеличат допълнително, потребителите могат да изберат да зареждат продукти, доколкото могат. На места се събират групи от потребители, които купуват в огромни количества храни за домашни любимци, тоалетна хартия и кайма, които си поделят, за да избегнат допълнителните ръстове на цените.

В социалните медии има групи за пестене на пари. Инфлуенсъри предлагат бюджетни съвети и затова потребителите вероятно ще станат още по-креативни и няма да се ограничат до изрязването на купони.

Като цяло малко инфлация е добре дошла за супермаркетите, тъй като повишава общата стойност на продажбите. Опасността идва, когато ръстът на потребителските цени надхвърли управляемите нива и потребителите се пренасочат към по-евтини артикули. След това хората започват се стичат към хард дискаунтърите, като Aldi и Lidl, които вече завладяха Европа и сега се разширяват в САЩ.

Досега пандемията не беше пагубна за търговците на храни и стоки от първа необходимост, но това може и да се промени заради ускоряването на инфлацията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:11 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

8
rate up comment 9 rate down comment 1
abdul
преди 2 години
Егати богаташите! Фърляй сичко и яхвай коолото да разнасяш дюнери - изглежда това е бизнес от бъдещето.. щом могат да си позволят да вдигнат цените с 66%.. лол
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 9 rate down comment 1
alphaomega
преди 2 години
Не става само с ядене(печатане), трябва и акъл!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 7 rate down comment 1
mrynmryn
преди 2 години
Няма проблем, ако ти взимаха пари само за доставката, но поне на храната, има 10-20% отгоре. Да не говорим, че откакто купиха фуудпанда, цените за доставка от 3 лв., станаха 5, поне във Варна. Да ме извиняват, но аз живея в централната част на града и за тия пари ще отида с такси до заведението, където ще ям за по-малко пари, отколкото те предлагат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 12 rate down comment 1
abdul
преди 2 години
празния щанд е зрителна измама.. усещане за празнота. Мисля даже, че е редно правителството да помисли за мярка 100/100.. това ще реши проблема с празния щанд и всички ще минем на GLOVO. Защо са ни пълни щандове, ако имаме пълни сайтове питам аз.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 3
Setver
преди 2 години
Ясна е причината, печатането и харченето на корем. Но всичко това ще си заслужава, ако един ден видим хамериканския президент да каже прословутата тукашна фраза: За бога братя не купувайте!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 11 rate down comment 2
bvg
преди 2 години
Един гениален философ роден 1818 е написал в труда си, че капитализма сам ще произведе въжето на което да бъде обесен.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 3
vvencislavov1
преди 2 години
Медиите и вас ви притежават богатите хора , но е интересно че вече и вие незнаете какво става , лъжите безкруполно но и елементарно . Интересно ми е обикновените бачкери който пишете статиите най вероятно за някакви жълти стотинки давате ли си сметка какво правите ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 9 rate down comment 2
vvencislavov1
преди 2 години
еми естествено напечатаха трилиони евро и долари което доведе до голяма ифнлация и може би се очаква още по голяма и хората го виждат това и купуват някакви стоги докато все още са сравнително евтини . Сигурно има и други причини , но гадното е накрая че масово хората ще се изядат един друг което явно е целта на елитите .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още