IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В Хонконг времето на наеми на магазини за 1 млн. долара месечно е история

Собственици на търговски площи в града предлагат отстъпки до 80%

16:01 | 08.11.21 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Собственици на най-скъпите търговски площи в Хонконг са изправени пред сигнал за тревога – дните на отдаването под наем на магазини за 1 млн. долара на месец свършиха, пише Bloomberg.

Наемите в три от първокласните търговски зони в града са близо до най-ниското си ниво от над десет години и собствениците предлагат отстъпки от близо 80% от връхната стойност преди около осем години на улица Russell Street, сочат данни на консултантската компания Cushman & Wakefield. Ивицата в Causeway Bay на остров Хонконг беше определяна за най-скъпата в света за наем на магазини до 2019 г., последния път, когато компанията публикува световни данни. Магазини Магазини

Това е рязък обрат за заможните семейства и отделните инвеститори на търговските улици в Хонконг, които в по-добри времена можеха да разчитат на туристи от континенталната част, харчещи пари за скъпи чанти, часовници и козметика. Сега магазини, които преди са продавали швейцарски часовници, предлагат по-евтини мобилни телефони след антиправителствените демонстрации през 2019 г. и някои от най-строгите ограничения в света за пътуванията заради COVID-19, които възпират богатите туристи от Китай.

„Представете си, че имате магазин в основен район като улица Централна, нали не искате да го отдавате под наем на компания, която продава маски“, коментира Кенет Яо, старши директор на отдел „Продажби“ в компанията Midland IC&I, и допълва, че сега алтернативите са малко заради забавянето на продажбите на луксозни стоки. „Те трябва да приемат настоящата среда“, отбелязва Яо.

Tsim Sha Tsui на остров Коулун, Causeway Bay и Централна са най-скъпите търговски улици в Азия през 2020 г., сочат данни на Cushman & Wakefield, която не е публикувала глобален доклад за тази година заради пандемията.

Драстични намаления

Първокласните търговски зони са в хроничен упадък от края на 2013 г., а ограниченията за пътуванията заради пандемията са нанесли последния удар. Наемите на първокласни магазини на Causeway Bay са намалели наполовина през третото тримесечие спрямо нивата преди две години в разгара на протестите, сочат данни на Cushman & Wakefield.

Chow Tai Fook Jewellery Group е наела магазин на улица Централна за 500 хил. хонконгски долара (64 200 щатски долара) на месец, това е с 50% по-малко спрямо предишния наемател, съобщи Hong Kong Economic Times миналата седмица.

По-рано тази година магазин на Russell Street, който преди време беше популярна дестинация за богати туристи от континенталната част, беше отдаден под наем за 100 хил. хонконгски долара на месец на магазин за телефони. Сега обектът е отдаден под наем на магазин за достъпни дрехи за жени с по-висок наем от 300 хил. хонконгски долара на месец, казва Робърт Ма, чието семейство е собственик на търговската площ.

„Не мисля, че наемите ще се повишат бързо, но може постепенно да нараснат“, казва Ма, който е директор на Koon Wing Motors, най-големия оператор на микробуси в Хонконг. „Това зависи от отварянето на границите, особено за основни райони като Russell Street и Tsim Sha Tsui”, посочва той.

Prada затвори магазин на Russell Street миналата година, за който месечният наем надхвърляше 1 млн. долара, съобщи тогава Hong Kong Economic Journal. Швейцарската Swatch Group ускори планове да затвори за постоянно магазини в Хонконг, тъй като разходите за луксозни стоки на китайците се върнаха в континенталната част.

Собственици с първокласни търговски площи бяха свикнали да искат високи наеми и да имат известни марки за наематели, казва Синтия Наг, изпълнителен директор на отделя за търговски площи в консултантската компания Colliers International. Продължаващият спад на пазара сега принуждава собствениците да се приспособяват, допълва тя.

Макар че приходите от наем драстично са намалели през последните години, собствениците все пак могат да спечелят пари предвид ниските цени на покупките през предходните десетилетия, отбелязва Яо. Магазин Магазин

Приток на туристи

Хонконг стана предпочитана дестинация, след като китайските туристи получиха разрешение за влизане в града самостоятелно, а не само за групови обиколки, както беше през 2003 г. Страстта към луксозни стоки подкрепи търговията на дребно в града и наемите на магазините тръгнаха рязко нагоре.

Но двойният удар на продемократичните протести през 2019 г. и пандемията се отразиха на туризма и на търговията на дребно в Хонконг.

Сега градските власти преговарят с китайски представители за потенциално повторно отваряне на общата им граница. Ограничените пътувания през граница може да бъдат възобновени още в края на годината или през първото тримесечие на 2022 г., заяви членът на Законодателния съвет Майкъл Тиен в интервю миналата седмица. Хонконг има една от най-строгите политики срещу COVID-19 в света с карантини до 21 дни.

Дори без политическите сътресения и пандемията градът е изправен пред нарастващи предизвикателства от градовете в континенталната част. Бързото развитие на местната луксозна в Китай намали ролята на Хонконг като мека на пазаруването за обитателите на континенталната част. Затова Ма прогнозира, че наемите на търговските площи никога няма да се върна на върховите си равнища.

„Има много места в други части на Китай, които се развиват добре, като Хънцин в Джухай. Хонконг е само един от вариантите им сега“, отбелязва Ма.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
redcretin
преди 2 години
Нормално, Китай дойде :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още