IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

И Нинова ще се заеме с повишаването на цените на мобилните оператори

Заради намерението за съобразяване на цените с инфлационния индекс за две, а не за една година, анонсираното поскъпване би било незаконно, твърдят от КЗП

10:25 | 23.12.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Корнелия Нинова. Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Корнелия Нинова. Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова също взе отношение по темата за едновременното повишаване на цените на мобилните оператори – ход, аргументиран от компаниите с ускоряващата се инфлация.

Нинова ще проведе среща с представители на неправителствените организации в областта на потребителската защита, на която ще бъдат обсъдени въпроси, свързани с активното включване на неправителствения сектор в разглеждането и решаването на потребителски сигнали и спорове. Освен това ще се разискват и актуални теми относно защитата на потребителските права, съобщиха от Министерството на икономиката.

На срещата ще присъства и председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, който ще представи актуална информация за извършената от КЗП проверка по повод обявеното намерение от страна на мобилните оператори.

По-рано през деня Маргаритов изказа мнение, че анонсираните от „А1 България“ и „Теленор“ повишения са незаконни „по начина, по който те са заявили намерение да го направят в началото на следващата година".

„На базата на обявеното от мобилни оператори намерение за повишаване на цените на телекомуникационните услуги по действащи договори с потребители, ние веднага започнахме проверка. В КЗП са получени становищата на мобилните оператори и днес на извънредно заседание ще бъде взето решение по тях", каза Маргаритов пред БНТ.

По отношение на т. нар. едностранно анонсирано волеизявление за намерение за увеличаване на цените, действащото законодателство в България предоставя подобна възможност - в резултат на транспонирано европейско законодателство.

Измерителят, който дава правото на тези оператори, е в договорите, които се сключват с потребителите, тази възможност да бъде изрично упомената, както и методът, по който се извършва индексацията, да бъде описан ясно и подробно, каза Маргаритов.

В индивидуалните договори между мобилните оператори и потребителите се съдържа такава клауза, но методът и описанието му са свързани единствено с инфлационния индекс на годишна база, който се оповестява всяка година през януари от Националния статистически институт.

Затова според Маргаритов намерението за индексацията и за тази, и за миналата година, е незаконно – такова може да става само за предходната. Самото заявено от мобилните оператори увеличение от около 5% може да бъде направено по тази клауза единствено след официално обявения индекс на инфлацията за годината от НСИ.

„Ще следим абсолютно изкъсо да се спазва това, което позволява законът, и да не се прескача отвъд тази граница. По тази причина още на тази фаза на намерения ние ще ги предупредим и ще им кажем да не правят онова, което смятат, но не трябва, защото ще понесат санкции“, коментира Маргаритов.

КЗП има право да глоби компаниите за нелоялни практики, но не и да повлияе на ценооразуването. Санкциите могат да достигнат до 30 хил. лева. 

Проверките се случват, след като два от мобилните оператори обявиха официално намеренията си да увеличат цените на услугите от началото на следващата година заради инфлацията. Очаква се месечните абонаменти да поскъпнат с около 5 на сто. Плановете им засягат и частните, и бизнес абонатите, а доставчиците на услугите са длъжни да изпратят уведомления до своите клиенти.  

"През последните две години се наблюдава увеличение на темпа на инфлацията, което означава, че нашите разходи се увеличават, докато в същото време цените ни останаха без промяна през 2020 година, а мрежата ни регистрира все по-голямо натоварване", съобщава А1 на сайта си. Компанията е започнала да разпраща и SMS-и на абонатите си за планираните промени.

Подобна информация дава и другият оператор, предвиждащ промяна в месечните такси - "Теленор". Компанията обаче пояснява, че "увеличението ще бъде отразено във фактурите, издавани след 5 февруари 2022 г., и се очаква да бъде общо около 5%".

Ден по-късно реакция имаше и от третия опетатор - Vivacom. Пред технологичния блог Nixanbal.com от телекома обясниха, че също планират повишение на тарифите си, като то няма да бъде повече от 1 лв. на месец. 

"Внимателно следим и анализираме динамиката в цените на основните енергоносители, оборудване и услуги. В резултат на цялостното им увеличение и след задълбочен анализ Vivacom планира да индексира месечните абонаментни такси, като промените ще бъдат минимални и няма да надвишават натрупаната инфлация за 2021 г. Увеличението на месечните такси ще бъде не повече от 1 лв. с ДДС за всяка услуга", заявиха от оператора.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:09 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 0
Един Българин
преди 2 години
Щом максималната санкция може да бъде 30 000лв, то очевидно трябва да се включи инфлацията в нея за последните 30 години. Не е нормално в бизнеси, които с 5% вдигане ще спечелят милиони да ги глобяваме с 30 000лв. Променяйте закона и каскетът да се задейства най-накрая, макар че в Виваком май ще е в конфликт на интереси :))).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още