IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

А1: Става дума за популизъм, не за защита на потребителите

Ще отстояваме позицията си по всички предвидени от закона начини и в най-добрия интерес на нашите клиенти, казват от оператора

11:45 | 30.12.21 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<div style="clear:both;">
	<div class="c" style="font-size: 13px; font-family: Arial, non-serif; cursor: default; margin: 0px; color: rgb(51, 51, 51); word-wrap: break-word; clear: both;">
		<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></div>
</div>
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Популизъм, а не опит за защита на интересите на потребителите виждат от „А1 България“ в предприетите в сряда от Министерството на икономиката мерки за замразяване на цените на операторите.

В изпратено до медиите становище операторът изразява „изненада и съжаление, че се налага да общуваме с министъра на икономиката и индустрията чрез социалните мрежи вместо в пряк и разумен диалог, каквото намерение изразихме още от самото начало на комуникационната кампания за индексиране на цените на част от предоставяните от нас услуги“. 

В същото време от оператора твърдят, че сериозният политически отпор, който среща, е продиктуван от популизъм, а не от най-добрия интерес на потребителите. Според А1 България инфлацията в страната е факт и тя се отразява негативно върху всички сектори на икономиката с ръста на цените на горивата и електроенергията и стоките от първа необходимост. „За съжаление вместо да се фокусира върху истинските икономически проблеми, Министерството на икономиката и индустрията търси лесни начини за отвличане на вниманието, като атакува една от индустриите, която открито и прозрачно комуникира с клиентите си предстоящи промени на цени“, се казва още в становището.

От оператора потвърждават, че са получили заповедта от Комисията за защита на потребителите, с която на основание на Закона за защита на потребителите се оспорва избрания начин за индексация на цените. Компанията отбелязва, че заповедта не забранява индексацията по принцип, а означава, че не се приема планът на оператора да извърши индексацията на една стъпка, вместо на две, като я отложи максимално във времето.

„Това означава, че никой не оспорва правото ни да индексираме. Тази възможност е залегнала в договорните ни отношения от много години и никога досега не сме я ползвали. Имахме правната възможност да индексираме и миналата година, както и в началото на тази, но не го направихме. До последно се опитвахме да поемем удара от инфлацията и да не повишаваме цените си, но в дългосрочен план това вече е невъзможно, затова увеличението е неизбежно, макар и в минимален размер“, се казва още в позицията на „А1 България“.

От компанията виждат ролята на държавата и в частност на Министерството на икономиката и индустрията в търсенето на най-добрия баланс между нуждите на бизнеса и тези на крайните потребители. Инфлацията и растящите цени поставят фирмите пред сериозни предизвикателства да продължат да работят нормално в полза на клиентите и обществото, подчертават от А1. Според оператора обаче комуникацията не се провежда с цел намиране на взаимноизгодно решение, а чрез натиск и непазарни послания, което за него е напълно неприемливо.

„Готови сме да съдействаме на Министерството на икономиката и индустрията да работи по осветляването и разрешаването на истинските проблеми на нашата индустрия като пиратството на авторски ТВ права, избягване заплащане на ДДС и други данъци, ползване на незаконни фиксирани мрежи“, казват още от „А1 България“,  част от A1 Group с над 25 млн. клиенти в седем страни и почти 18 хил. служители, от които близо 3600 в България. 

„Всяка намеса на държавните институции в процеса на свободно предлагане на стоки и услуги трябва да бъде в съответствие с пазарните принципи и действащото законодателство и ние ще отстояваме позицията си по всички предвидени от закона начини и в най-добрия интерес на нашите клиенти“, предупреждават още от компанията.

В сряда стана ясно, че Комисията за защита на потребителите е издала заповеди, с които забранява на „Теленор България" и „А1 България“ да индексират цените по ред, който не е предвиден в сключените между него и потребителите договори. Комисията базира решението си на основание чл. 68л, чл. 68в и чл. 68г от Закона за защита на потребителите. 

Броени дни преди Коледните празници мобилните оператори съобщиха почти едновременно, че ще индексират месечните такси за всички свои услуги - тв, интернет, мобилна телефония и съответните пакети, и за всички потребители (фирми и домакинства) спрямо инфлацията през последните две години. Фирмите се позоваха на растящите цени в България и увеличените си разходи заради по-високото потребление на мрежата през последните две години. Очакванията на А1 бяха цените да се вдигнат с общо 4.1%, сборът от средногодишния индекс на потребителските цени през 2020 и 2021 г. От „Теленор" съобщиха за около 5% ръст на сметките. От „Виваком" обявиха по-късно, че планират увеличение, но само с едногодишна индексация. 

КЗП реагира почти веднага и обяви, че ще забрани на операторите да вдигнат цените по този начин - използвайки инфлацията за две години, тъй като увеличението ще е двойно. Това според комисията е нелоялна практика. Министърът на икономиката Корнелия Нинова дори ги заплаши с глоби, ако не се съобразят със заповедта. А самите мобилни оператори излязоха с позиции, в които казват, че стриктно спазват законодателството.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

7
rate up comment 1 rate down comment 0
VSV
преди 2 години
Както казвам, Държавност - няма. Само на приказки. Всеки с кеш прави буквално каквото иска в България. Нямам нищо против бедните или богатите, но трябва да има някакви граници, правила и закони които да се спазват в интереса на всички граждани!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 0
forexar
преди 2 години
А1 да се оплаква? Най-големите мошенници, които не се свенят да лъжат възрастни хора да подписват съвсем други условия от рекламираните. Също така масово наложили схеми за скъпи СМС-и източващи сметките. Разберете, че договорите трябва да са символ на удолетвореност на двете страни, а не начин за прецакване на клиентите с малки букви на съмнителните клаузи!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 1
Един Българин
преди 2 години
+ нов лиценз за нов оператор трябва. Явно имаме проблем с конкуренцията, а това значи че има място за още играчи. Крадяли авторски права ... а кой им да дава толкова добър сигнал тогава? По селата има изключително качествена тв и интернет услуга. Как става това?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 1
Един Българин
преди 2 години
Именно тук трябва да се зарследва картелно споразумение, т.к. два от операторите го направиха едновременно. Алчността им замъглява съзнанието и не е нормално да има подобни договорки. Ако А1 бяха сами потребителите просто щяха да избягат от тях, за това те си подсигуриха подкрепата на другите два оператора. Ако не им харесва да продават телеком-а. За 1 лев мисля дори че аз бих го купил :). КЗП е малко. КЗК да се самосезира и да ги ободри малко. И Лукойл искаха да продават Нефтохим, но нещо се отказаха. Защо ли?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 1
khao
преди 2 години
много ясно... щото не сте си платили такса спокойствие като банките. На тях да прави някой проблем, а завишението им е по голямо!Трябва да си плащате на политиците ако искате да правите картел ! иначе не може
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 2
nkavrakov1982
преди 2 години
Чистата печалба на А1 до ноември е около 56 милиона лева .Отдавна ням промоции по тарифните планове,няма отстъпки,цените са само в една посока,нагоре,нагоре и пак нагоре и без индексацията на тарифите.Компанията не е изправена до стената,а просто иска да си запази печалбите непокътнати.Не е въпроса в левчето или в двата лева,въпроса е в акта спрямо клиентите,утре А1 може да реши да вдигне таксите и с 10 лева.,за някои един лев или два лева са нищо ,но за други е един хляб и това е важно за тези хора.Индексацията не беше налагана преди десет години когато инфлацията официално беше стигнала 10 % годишно,но сега я налагат не само за 2021,но и чак за 2020 година.Както писах по долу в коментара си ,грешни политики от грешни хора.Мениджмънта от А1 е нужно веднага да бъде махнат,не само заради това,а и най малкото че прави неадекватна комуникация към клиентите си вдигайки цените и уведомявайки ги точно преди най светлия християнски празник Коледа.Сами си направете сметка що за самозабравили се хора управляват тази компания.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 0
nkavrakov1982
преди 2 години
Става дума за алчност и безскруполност спрямо потребителите .За А1 клиента е само ходеща касичка,портмоне или както искайте го наричайте.В последните години за тази политика виновника е само един.Александър Димитров.Този човек е отговорен за абсолютно всички проблеми и с услугите и с цените и с качеството на услугите,както и за тромавото неадекватно обслужване на клиентите.Под негово управление беше заметен и скандала с масовите откази от спиране на услуги на клиентите които те вече бяха заявили заради таргетите и бонусните схеми на служителите в магазините.По негово управление масово се назначават хора от кол и въже ,от ресторанти и къде ли не ,които си нямат и представа за какво иде реч.Важното е да има жени ,с които да се гаврят и да си правят кефа.Това е реалността ,и отдавна трябваше да го разкарат заедно с шайката от Виваком която докара А1 до оператор с изключително лош имидж .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още