IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Автомобилният казус на Европа остава нерешен въпреки еуфорията при електромобилите

Данните на АСЕА подчертават голямата пропаст между страните от Западна и Източна Европа по отношение на елеткрификацията и обновяването на автопарка

08:45 | 09.02.22 г. 4
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Въпреки ускоряващия се ръст на продажбите на електрически превозни средства в Европейския съюз (ЕС) през последните години делът им остава нищожен в сравнение с бензиновите и дизелови автомобили. Изключение не прави и България, която пък остава страната с най-старите превозни средства, където над 70% от автомобилите са на възраст над 15 години.

Последното проучване на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) подчертава увеличаващата се разлика в темпа на “изчистване” и обновяване на националните автопаркове между страните от Западна и Източна Европа.

Докладът на АСЕА “Превозни средства в употреба” предоставя поглед върху европейския автопарк, като в него са включени както леките автомобили, така и лекотоварните, средно- и тежкотоварните превозни средства и автобусите. Изследването разглежда и отделните страни в блока, разбивка по вид на горивото и възраст. Новото издание на АСЕА включва 25 страни членки на блока, държавите от Европейска асоциация за свободна търговия (Исландия, Норвегия и Швейцария), както и Русия, Турция и Великобритания. Данните от България и Малта не са включени, като Investor.bg използва информацията, налична от докладите на Пътна полиция за сравнение с останалите държавни.

ацеа ацеа

През 2020 г. европейският автопарк от леки автомобили нараства с 1,2%, в сравнение с данните от 2019 г., до 246,3 млн. превозни средства.

Най-голям ръст отчита Румъния - 5,4%, следвана от Словакия (5,1%), докато Франция отбелязва най-значимо свиване на своя национален автопарк - 0,3%.

Близо 29 млн. микробуса са в движение по пътищата в рамките на Европейския съюз (ЕС), като половината от тях принадлежат към парковете на три страни - Франция (5,9 млн.), Италия (4,3 млн.) и Испания (3,9 млн.). Германия може да се похвали с близо 2,5 млн. микробуса.

По пътищата в блока има над 6,2 млн. средно- и тежкотоварни превозни средства, което представлява ръст от 1,7% спрямо 2019г. С около 1,2 млн. камиона Полша се нарежда на първо място в ЕС в тези категории. Германия е втора с 917 млн. Средно- и тежкотоварни превозни средства.

Общо 684 285 автобуса действат в ЕС, като близо половината от тях принадлежат на три страни - Полша (124 526 броя), Италия (99 883 броя) и Франция (93 506 броя).

Възраст на автопарка

Средната експлоатационна възраст на европейския автопарк на леки коли е 11,8 години към края на 2020 г. От данните на АСЕА става ясно, че автопарковете на Литва и Румъния са с най-висока експлоатационна възраст - почти 17 години. От друга страна Люксембург може да се похвали с най-новите автомобили - средната възраст в страната е едва 6,7 години.

Средната възраст при лекотоварните превозни средства в ЕС е 11,9 години. По отношение на четирите най-големи пазари в блока най-старият автопарк принадлежи на Италия - 13,8 години, следвана от Испания (13,3 години), Франция (10,3 години) и Германия (9,8 години).

асеа асеа

Средната експлоатационна възраст на камионите в ЕС достига 13,9 години. В това отношение Гърция заема последно място с 21,4 години, докато лидери са Люксембург (6,7 години) и Австрия (7 години).

При автобусите средната възраст на европейския автопарк достига 12,8 години. И тук Гърция е на последно място с 19,4 години. Само шест страни притежават автопаркове от автобуси на възраст под 10 години - Австрия (4,9 години), Люксембург (5,4 години), Швеция (6,5 години), Франция (8,1 години), Германия (8,4 години) и Нидерландия (9,3 години).

В България средната експлоатационна възраст на автомобилите към края на 2020 г. надхвърля 19 години, с което страната ни се нарежда на първо място в ЕС по този показател. Над 70% от леките коли в България са на възраст над 15 години. Делът на автомобилите на възраст над 20 години е 48%, или 1 845 856 броя от общо 3 813 677 броя.

Вид на задвижването

Въпреки растящите продажби на леки превозни средства с алтернативно задвижване през последните години техният дял остава едва 5,3% от общия европейски автопарк. Изцяло електрическите леки автомобили и плъгин хибриди представляват съответно 0,5% и 0,6% от този автопарк, докато общо 1,2% са хибридите по европейските пътища. Нидерландия отчита най-голям дял на електромобилите с батерии от своя автопарк - 2%, следвана от Дания (1,2%), Швеция (1,1%) и Люксембург (1%). От страните в Европа Норвегия регистрира най-голям дял на електромобилите - 12,1%, следвана от Исландия - 2,8%.

асеа2 асеа2

Бензиновите коли остават лидер в ЕС с 51,7-процентен дял, следвани от дизеловите автомобили - 42,8%.

В България броят на изцяло електрическите коли през 2020 г. достига 1933, докато този на хибридите е 10 565. Дизелът преобладава - общо 1 332 144 коли използват това гориво, докато 1 170 264 се движат на бензин.

Дизеловите лекотоварни превозни средства продължават да доминират във всички страни от ЕС с изключение на Гърция. Техният дял достига 91,2% за блока, докато този на електрическите аналози достига едва 0,4 на сто.

По отношение на камионите, общо 96,3% от тези превозни средства в ЕС използват дизел, докато на бензин са по-малко от 1%. Общо 0,24% от европейските камиони не отделят емисии спрямо 0,04% през 2019 г.

Дизелът властва и при автобусите, като неговият дял за ЕС достига 93,5%. Едва 0,9% от автобусите в блока се задвижват чрез батерии, а 1,4% са хибриди. Електрическите автобуси намират най-широко приложение в Нидерландия и Люксембург, където техният дял достига съответно 12,4% и 6,6 на сто. В България само 48 автобуса се задвижват чрез електричество, като основният дял принадлежи на дизела - 17 388 броя използват това гориво, докато 874 автобуса се захранват с бензин.

Моторизация на населението

В ЕС на всеки 1000 жители се падат по 560 леки коли и 81 търговски превозни средства, изчислява АСЕА. И тук Люксембург е лидер с 696 превозни средства на 1000 души, следвана от Италия (666/1000). От друга страна Латвия отчита най-ниски резултати както при леките коли (353/1000), така и по отношение на търговските превозни средства (40/1000). В Латвия близо 43% от домакинствата не разполагат с автомобил, докато почти 32% от семействата във Франция имат по две коли.

Според данни на Евростат за периода 2015-2019 г. България е и единствената държава в блока, в която броят на регистрираните автомобили намалява. На всеки 1000 жители в България се падат по 407 автомобила през 2019 г., показва европейската статистика.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:23 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

4
rate up comment 2 rate down comment 1
aldy
преди 2 години
Гретеноидни бълнувания. Преди сто и кусур години електромобилите са били над 60% от всички автомобили. Защо изчезнаха е ясно и сега, но опитите да се налагат силово ще доведат до кривата круша. Робуването на "зелената сделка" разрушава енергетики и икономики. Представете си какво ще стане с тия електрокари при една война - липсата на електрически ток ги прави жалки паметници. Не е като нормалната кола да й сипеш 2-3 литра и да успееш да си свършиш работата. За приложение в армията могат да мислят само Гретеноиди, непомирисали барут. Но защо господарите на света го налагат? Само за пари или за още нещо, което предпочитат да не споменават? Само не ми дърдорете за глобалното затопляне. То е същото, както "борбата" с озоновата дупка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 1
Jorkata
преди 2 години
Оправете си правописната грешка в подзаглавието - "елеткрификацията"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 1
doba
преди 2 години
https://***.vesti.bg/tehnologii/avtomobili/zadava-se-nov-danyk-za-vodachite-na-e-koli-6137700 - все някой ще трябва да плати сметката...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 1
cyclop
преди 2 години
Каква "еуфория" бълнувате сега. Ясно че имате поръчка да пропагандирате, ама давайте по-сериозно. Електрическите играчки са не просто непрактични, те са неадекватни. Дори при изравнена цена с истински автомобил не са смислени, понеже са значително по-лимитирани във възможностите и употребата си. Единствено благодарение на кампанията за поощряване, която скоро ще премине в принуждение, имат някакво разпространение. Ако беше оставено на пазара и на избора на потребителя, едва ли щяха да имат и 1/3 от продажбите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още