IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Плоски бутилки за вино атакуват рафтовете на магазините

Иновативните бутилки са направени от 100% рециклирана пластмаса

11:11 | 05.02.22 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Gar&ccedil;on Wines Facebook Page</em></p>

Снимка: Garçon Wines Facebook Page

Любителите на вино са свикнали да виждат нови опаковки през последните години, било то с винтови капачки, кенчета или кутии. Тази пролет нов формат ще се нареди на рафтовете в магазините – а мнозина може и да свикнат с него, пише Fast Company.

Последната иновация сред опаковките изглежда по-скоро като сплескана бутилка, макар и малко по-луксозна, направена от рециклирана пластмаса. Сантяго Наваро, главен изпълнителен директор и съосновател на лондонската Garçon Wines, планира да въведе 100% рециклираните от PET пластмаса плоски бутилки в САЩ тази пролет чрез бранд, наречен Packamama – алтернатива при опаковките за индустрията за вино домашна употреба. Packamama ще представи и собствена марка вино, наречено Flatworks, създадено в партньорство с винарната Sonoma’s Ron Rubin.

До скоро стъклото бе очевидният избор при опаковките на вино. За някои любители тежките стъклени бутилки означават лукс и качество. Климатичните промени обаче заплашват винената индустрия – пожарите и димът съсипаха имоти и култури за милиони долари в долината Напа през последните години – а страни по целия свят проучват всеки етап от производството, търсейки начини да смекчат вредните ефекти. Стандартната стъклена бутилка вино обикновено тежи около 500 грама и формира 29% от въглеродния отпечатък на виното.

Плоските бутилки на Packamama не са първият опит да се реши проблемът. През последното десетилетие много страни започнаха да правят бутилките по-леки, опитвайки се да намалят разходите за материали и доставка.

Така през 2015 г. базирана в Калифорния компания – Jackson Family Wine, започва да продава някои от брандовете си в бутилки, тежащи около 400 грама, което веднага е намалило емисиите с 4%.

По-леките бутилки са спестили на компанията 1 млн. долара годишно разходи за стъкло и 500 хил. долара годишно разходи за гориво. От 2015 г. насам компанията е намалила абсолютните си емисии със 17% чрез намаляване тежестта на бутилката и други устойчиви инициативи.

Наваро обаче иска да отиде по-далеч и казва, че винената индустрия се нуждае от значителна промяна, а не от постепенни иновации, ако иска да се справи с климатичните промени. За него по-леките бутилки не са достатъчно, това е малка корекция на стара идея. „Винтова капачка е [значителна] иновация“, казва Наваро. Бутилките се отварят по-лесно, капачките могат да се рециклират и не позволяват тапата да влезе в бутилката. „Ето защо винтовите капачки са толкова успешни, защото те отключиха толкова много допълнителни ползи“, посочва той.

Преосмисляйки бутилките като цяло – от материала до формата, Наваро казва, че бутилките му намаляват въглеродните емисии с 50% спрямо стандартните стъклени бутилки.

Необичайният дизайн е не само по-удобен за доставките, но е и от жизнено важно значение хората да приемат опаковки, които не са направени от стъкло, казва Наваро. „Хората са толкова ангажирани с промяната на [плоската] форма, че това отнема вниманието им от материала“, казва той.

Плоските бутилки вече имат успех в Обединеното кралство и Австралия. Първоначално е било планирано представянето им в САЩ да е през февруари 2020 г., но Covid е прекъснал плановете за разширяване. Наваро вярва, че американският пазар е особено отворен към промяна. Човек може да посочи нарастващата популярност на виното в кенчета и кутии в подкрепа на това изказване.

Продажбите на вино в кенчета са скочили с 3800% между 2007 и 2021 г., а на вино в кутии растат от години, особено през блокадите заради Covid.

Packamama ще се прицели в „популярни“ и премиум вина, които обикновено се консумират малко след покупката. Те формират около 85% от световния обем, казва Наваро, а тъй като виното в PET опаковки има срок на годност две години, има големи възможности за марката.

Някои търговци на дребно също гледат с нетърпение да служат като портали към промяната.

„Признавам си, че с бутилките, които не се побират на рафтовете ми, си е мъка, но освен това съм проектирал рафтовете си така, че да се справят с повечето размери и форми“, казва Кевин ДеБернарди, генерален мениджър и купувач в магазина за вино VinVero в Ню Йорк, който продава около 5400 каси вино годишно. „Размерът на бутилката има малко влияние върху решенията му, когато става въпрос за носене на вино. Мисля, че по-важно днес е екологичното въздействие на опаковката“.

Темата за опаковките за вино се намира в интересен момент. Винарните разпознават промените, които трябва да се направят, но клиентите може да не се откажат лесно от идеята, че тежките бутилки означават качество. Образоването на клиентите ще играе ключова роля в представянето на новите бутилки. Packamama ще включва съобщение за устойчивост защо рециклираната пластмаса е предпочетеният материал.

„Честно казано, терминът „пластмаса“ е най-голямото предизвикателство пред пластмасата, защото е прост термин, който дефинира голяма група от изключително различни и сложни полимери“, казва Наваро. „Това е все едно да поискаш от някого да направи информирана покупка на превозно средство, като кажеш, че всички те се наричат коли“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:59 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още