IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

България предлага към всяка бензиностанция в ЕС да има мобилна зарядна станция

Европейският съюз отказва страната ни да субсидира закупуването на електромобил от физически лица с европари, заяви министърът на околната среда Борислав Сандов

14:19 | 22.02.22 г. 4
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Chris Ratcliffe/Bloomberg</em></p>

Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg

България ще предложи по време на неформален съвет на министрите на транспорта на страните членки на Европейския съюз (ЕС), който се провежда на 21 и 22 февруари във Франция, всяка бензиностанция в блока да бъде оборудвана с мобилна зарядна станция за електрически превозни средства, става ясно от стенограмата на последното заседание на Министерски съвет. Предложението е направено от министъра на образованието Николай Денков по време на дискусия между него, министъра на транспорта Николай Събев, премиера Кирил Петков и министъра на околната среда и водите Борислав Сандов. 

"Може да се окаже икономически много по-евтино, в пъти по-евтино, към всяка съществуващата бензиностанция, освен колонките за електрозареждане, да има мобилна зарядна станция, така че ако някъде закъса автомобил, тази мобилна станция да може да отиде за 30 минути, да го зареди и да си продължи нататък и това може да спести страшно много средства", изтъква Денков по време на правителственото заседание.

Коментарът на Денков следва изказване на транспортния министър, който заяви, че по време на срещата на транспортните министри в Брюксел България ще настоява за клауза за гъвкавост съобразно националния интерес в Регламента за разгръщане на инфраструктура за алтернативни горива.

Според Събев България ще поддържа своята позиция относно технологична неутралност по отношение на горивата, като страната няма да се ограничава само с темата за зарядните станции, а ще включи и други типове алтернативни горива.

„Ние си задаваме въпроса защо в тази инфраструктура [на алтернативни горива] искат на всеки 60 км пътен участък да имаме такива електростанции за зареждане. Защо 27 държави в Европейския съюз трябва да съобразят инфраструктурата си с такъв такт през 60 км?“, пита Събев. „Предполагаме, че отговорът на този въпрос се съдържа във възможностите на автомобилната индустрия“, добавя той.

От своя страна министърът на околната среда и водите Борислав Сандов посочи, че по време на среща в Брюксел, проведена с генералния директор на ГД „Регионално развитие“, са били уточнени възможностите за следващия програмен период на оперативна програма „Околна среда“ и заложените в нея средства за покупка на електромобили от физически лица.

„Според колегите от ГД „Регионално развитие“ това не е допустимо“, изтъква Сандов, добавяйки, че по техните думи е възможно чрез европейски средства да се финансира изграждането на зарядни станции за електромобили „на места, за които няма икономическа рентабилност от тези големи бизнеси, които поддържат“.

Събев добавя, че според него е възможно „и с европейски средства в следващия програмен период това нещо да се осъществи, като обаче остава въпросът за възможността“ за субсидиране на покупките на електромобили.

„Трябва да се търси решение евентуално в ОП „Транспорт“, изтъква още министърът.

Според Събев позицията на България не е срещу електромобилите и всички европейски средства и проекти, които са свързани с развитие на зарядната мрежа.

„Въпросът ни е да можем да видим какви са възможностите на индустрията, така че да не бъдем задължени през 60 км да имаме такива зарядни станции. Същата позиция, дори и по-сериозна, ще заеме и примерно Финландия, която във връзка с това, че има достатъчно голяма отдалеченост между селищата, би искала критерият за разгръщане на такава инфраструктура да бъде обвързан с интензитета на трафика, което присъства и в нашата позиция. Това са предварителни разговори при този регламент за развитие на инфраструктурата и за нас е важно да поставим изисквания към другите типове индустрии“, изтъква транспортният министър.

По отношение на предложението на образователния министър Събев заяви, че напълно приема това. „Достатъчно разумно е“, изтъкна министърът.

„Може би в тази връзка трябва да се прецени и възможността за доставка на електроенергия до определени места. Тоест, довеждащата инфраструктура, която не е без значение, както и стойността ѝ за изграждане, не само самата зарядна станция“, посочва заместник-министърът на енергетиката Пламен Данаилов. Според него наличните бензиностанции биха понесли такова допълнително натоварване.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:21 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

4
rate up comment 1 rate down comment 0
kmilchev
преди 2 години
Значи бензиностанция, а на метри до нея зарядна станция с 600 волтов кабел. Добра идея, какво може да се случи в най-лошия случай?...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 0
doba
преди 2 години
Предлагам да оставим това на пазара. КОГАТО/АКО има бъдеще в елетричките съм хабцолютно сигурен, че собствениците ще ги построят тия станции.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 1
Dr.Bah
преди 2 години
Предлагаме нещо на ЕС, което и ние няма да изпълним! Ние не на всяка бензиностанция имаме пропан-бутан, а ще има зарядна станция за ток. Това се прави пак с цел да се субсидират бензиностанциите с пари, за да изградят зарядни станции. Големите вериги бензиностанции могат без проблем да инсталират зарядни на всяка 2 тяхна бензиностанция и без субсидии. Това е нещо, което всеки бензинджия, трябва сам да реши да ли направи. Като се замисли човек, колко да струват 2-3 щепсела и електромера.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 0
cyclop
преди 2 години
Да слагат и библиотека, за да има какво да си четеш докато чакаш електроиграчката да се зареди.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още